Trästomme för bygga tak med takstolar, innertaksreglar och hammarband i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ska sätta upp innertaksreglar 45x145x4000 mellan takstolarna som sitter cc 1200mm. Mellan stolarna har jag satt mellanstycken 45mm tjocka på hammarbandet som är 70mm brett. Räcker 70-45=25mm som upplagslängd för innertaksreglarna?
 
B bopakoster skrev:
[bild] Jag ska sätta upp innertaksreglar 45x145x4000 mellan takstolarna som sitter cc 1200mm. Mellan stolarna har jag satt mellanstycken 45mm tjocka på hammarbandet som är 70mm brett. Räcker 70-45=25mm som upplagslängd för innertaksreglarna?
Hammarbandet är två lager 45x70mm...
Som sagt räcker det att ställa vindsreglarna på en yta av 45x25mm och fästa dem i mellanstyckena eller behöver jag såga upp ett 45mm brett hål i dessa?
 
Det låter kanske lite knappt.
men skruva plåtvinklar mot de stående träna, både i golvbjälkarna och takstolarna,
så kanske det räcker.

Snedsträvorna på bilden, är de tillfälliga under byggtiden bara?
Hur tänker du stötta upp byggnaden sedan, så den inte viker sig?
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det låter kanske lite knappt.
men skruva plåtvinklar mot de stående träna, både i golvbjälkarna och takstolarna,
så kanske det räcker.

Snedsträvorna på bilden, är de tillfälliga under byggtiden bara?
Hur tänker du stötta upp byggnaden sedan, så den inte viker sig?
Tack! jag kommer att sätta ett lager 45x95 reglar tvärs taklagen kom jag ihåg nu (mer isolering) det blir ju då även ett bättre upplag för innertaksreglarna då!

Snedsträvorna är tillfälliga, kommer att ersättas med 2 hålband vinkelrätt mot varandra/vägg
Två eftersom bandet bara tar upp dragspänningar.
 
B bopakoster skrev:
jag kommer att sätta ett lager 45x95 reglar tvärs taklagen kom jag ihåg nu (mer isolering) det blir ju då även ett bättre upplag för innertaksreglarna då!
Nu blir jag rejält förvirrad och förstår inte alls hur detta takbjälklag skall byggas upp.
Någon annan som kanske begriper?
 
B bopakoster skrev:
Tack! jag kommer att sätta ett lager 45x95 reglar tvärs taklagen kom jag ihåg nu (mer isolering) det blir ju då även ett bättre upplag för innertaksreglarna då!

Snedsträvorna är tillfälliga, kommer att ersättas med 2 hålband vinkelrätt mot varandra/vägg
Två eftersom bandet bara tar upp dragspänningar.
@KnockOnWood Eftersom det är fönster och dörrgluggar i väggarna så går det inte att sätta diagonala hålband mellan vägghörnen. Väggen på bilden ovan har två fack som är 1x2,4m. Ett hålbandkryss där borde väl fungera? Det är samma situation på gavelväggen, ett hålbandskryss som sitter i över två fack som är 1,2x2,4m borde väl räcka?

Eller:
Om väggarna kläs med skivmaterial så får ju de stabiliserande funktion. Jag bygger med stående panel på utsidan och liggande spont på insidan klädd med 13mm gips. Kan det räcka med gipsen som sidostabilisering?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nu blir jag rejält förvirrad och förstår inte alls hur detta takbjälklag skall byggas upp.
Någon annan som kanske begriper?
Förlåt min otydlighet! Ska försöka förklara:
Takbjälklaget består av takstolarnas underarm 45x145mm CC1200mm samt däremellan reglar 45x145 så bjälklaget består av 45x145mm reglar CC600mm.
Normalt sätter man väl glesläkter för undertaket, men jag sätter istället dit två lager reglar för att få plats med mera isolering samt ett elinstallationslager, först ett lager 45x95mm tvärs bjälklaget sen ytterligare ett elinstallationslager 45x45mm tvärs igen..

PS: att lägga isoleringen uppåt istället (normalt beteende) begränsas av den låga takvinkeln 17°. DS
PPS: jag gjorde så i etapp 1 delen av husrenoveringen i fjol, https://www.byggahus.se/forum/threads/renovering-av-gardshus-riva-helt-eller-delvis.337652/#post-3233757 ett skäl till med två korsade lager var att jag ville ha takpanelbrädorna parallellt med långvägge
n...och nu fortsätter jag etapp 2 med den konstruktionen. DS

Bild från etapp ett, visar taket med nedersta installationslagrets 45x45reglar under 95mm isolerinslagret Inre av ett hus under renovering med synliga takreglar och isolering samt verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
OK, det låter som du löser det hela på ett vettigt sätt.
Lycka till med bygget!
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
OK, det låter som du löser det hela på ett vettigt sätt.
Lycka till med bygget!
Tack! (y)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.