Det finns en mur på vår tomt, som vi skulle vilja bemåla (med silikatfärg i en viss kulör, eller möjligen linoljefärg) och sedan skapa en stenlagd uteplats framför.
Men, den är knappast helt professionellt murad (gjort av tidigare ägare själv, skulle jag tro, av Lecablock) och putsen flagnar både här och där – se bilderna.
Även om vi skulle kunna lista ut hur man lagar hålen känns det ju troligt att än mer puts kommer att falla ner – och det är ju inte så roligt om den är nymålad.
Hur skulle ni göra? Måla ändå, och acceptera framtida putsfall (ytan behöver inte alls vara perfekt) eller knacka ner och putsa om allt? Eller gör målningen att risken för putsfall minskar?
 
  • En sliten mur av Lecablock med flagnande puts och en röd bänk framför, bredvid stentrappor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flagnande puts på en mur av Lecablock på en tomt, med översikt över dess skick inför målning och anläggning av stenlagd uteplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mur med flagnande puts i behov av reparation före målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit, ojämn mur av Lecablock med flagnande puts och synliga skador, omgiven av grön växtlighet och grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mur med flagnande puts och vilda blommor som växer över kanten, i behov av underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En mur av Lecablock med flagnande puts och växtlighet i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappsteg av Lecablock och flagnande puts på en mur utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Beroende på tid och ork hade jag antingen knackat ner och putsat om. Alternativt bara knackat bort det som sitter löst och sedan målat. Till de som sedan undrar hade jag sagt att jag ville åstadkomma typ en ”rustik medelhavskänsla”.
 
  • Gilla
Marie MM
  • Laddar…
S StenQL skrev:
Beroende på tid och ork hade jag antingen knackat ner och putsat om. Alternativt bara knackat bort det som sitter löst och sedan målat. Till de som sedan undrar hade jag sagt att jag ville åstadkomma typ en ”rustik medelhavskänsla”.
Precis, en ”rustik medelhavskänsla” blir bra. :) Vi har redan vinrankorna på plats!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.