Hej,

Min fru och jag har köpt ett hus (byggt 2006) och har några frågor gällande vår köparbesiktning som vi lät Anticimex utföra.

Frågor.

1. Plåt vid fönster är rostigt - Är det någon som har en uppskattning på vad det kostar att byta per fönster?
2. Är det krav att hus av vår typ bör ha överbleck till fönster? Vad kostar det att installera?
3. Plåt ovanför och under dörr - Kostnad att installera?
4. Takplåt har vissa ”mellanrum” avseende fästplåten som ligger ovanför som ett ”U” - Behöver detta åtgärdas? Vänligen se bild på taket, det är liknande mellanrum på många ställen.
5. Stuprör - Är det krav på att stuprör skall ledas ner i dagvattenbrunn eller stenkista? Hur bör vi lösa detta? (Ser lite konstigt ut tycker vi)

Stort tack på förhand

A


Rostig plåt vid fönstrets karm i behov av underhåll eller utbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ytterdörr med synlig rost vid tröskeln och ytterligare rost vid överkant av dörren och karmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig plåtdetalj vid fönsterkarm på ett hus, tecken på potentiellt underhållsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träpanelhus med plåtdetaljer vid fönster och dörrområdet som visar tecken på rost, nära stuprör och en uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på tak med mellanrum vid fästplåt som formar ett 'U', möjlig frågeställning kring underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takplåtar med fästplåt i U-form och mellanrum siktade från ovan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
lägg med hela besiktningsprotokollet så kommer du få betydligt bättre råd.

Det är nämligen en helhet kring skicket man ska värdera med. Vilket man får en bättre bild av när man läser löptexten.

För övrigt är AC rätt impopulära då deras "besiktningar" främst är till för att kunna sälja försäkringar till säljaren.
 
  • Gilla
lasse 52
  • Laddar…
Nähä? :D
 
N
Skulle säga att plåten i fjärde bilden inte är korrekt, den ska vikas i hörnorna, och vikas upp i kanterna.
Som det ser ut på bilden kan ju vatten rinna in under bläcket.
Det borde vara allvarligare än rosten.
 
  • Gilla
DerGraf
  • Laddar…
Stort tack!
Kan jag köpa bockade bleck för att sedan kapa själv och sätta dit? Tack
 
Det finns instruktioner på nätet (youtube filmer) om hur man bockar fönsterbleck. Finessen är att de skall bockas så att det inte blir någon glipa överhuvudtaget där vatten kan rinna igenom, inte ens i innerhörnet.

Jag har själv just köpt ett fritdshus med felbockade fönsterbleck, eller rättare sagt de är inte bockade överhuvudtaget precis som på din bild.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.