Hej,

Jag ska byta ut ett antal strömbrytare i en lägenhet där huset byggdes på 60-talet.

Har googlat färger på elkablar och dokumenterat hur befintlig strömbrytare var kopplad, samt kollat kopplingsschemat för ny strömbrytare, men blir inte klok på det, trots att det bara är två trådar som ska kopplas.

Bifogar bilder på bef och ny samt kopplingsschemat för ny. Hur ska det kopplas?

Kan lägga till att allt är ojordat förutom proppskåp samt en brytare och uttag i vägg som ansluter mot inglasad balkong.
 
  • Omonterad ny strömbrytare med synliga anslutningsterminaler mot träbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En befintlig gammal strömbrytare öppnad i vägg med synliga blå och svarta elkablar och anslutningsskruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Baksida av en grön strömbrytare ovanpå dess förpackning med kopplingsschema.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
den första bilden verkar ju inte vara en strömbrytare utan ett vägguttag...

men bortsett från det, om det bara är två trådar i en gammal strömbrytare så koppla dessa till L respektive 1^ på den nya
 
Är inte det första ett uttag och det andra en strömbrytare?
 
harka harka skrev:
den första bilden verkar ju inte vara en strömbrytare utan ett vägguttag...

men bortsett från det, om det bara är två trådar i en gammal strömbrytare så koppla dessa till L respektive 1^ på den nya
Tack för snabbt svar. Spelar det ingen roll vilken jag kopplar var? Jag såg på en YouTube-video där man kopplade i 6/1 och L, kan man välja vilken man vill 6/1 eller ^1?
 
"6/1" anger typen av strömbrytare - en enpolig trappströmbrytare och var den texten är tryckt varierar mellan tillverkare, den texten anger alltså inget om var kablarna ska anslutas

så för strömbrytare med två kablar så ansluts dessa till "L" respektive "1" eller ">" eller "1^" och vilken av de två kablarna som hamnar på L eller > spelar i praktiken ingen roll

(om det är flera kablar i strömbrytaren, till exempel trappkopplingar där man tänder och släcker samma lampa från två olika strömbrytare eller när man från en (dubbel)brytare tänder och släcker två lampor, så är det en annan femma)
 
  • Gilla
Alexan
  • Laddar…
A Alexan skrev:
Tack för snabbt svar. Spelar det ingen roll vilken jag kopplar var? Jag såg på en YouTube-video där man kopplade i 6/1 och L, kan man välja vilken man vill 6/1 eller ^1?
Hej det spelar roll 1 poliga skall tändas uppåt och släckas nedåt
 
man ser till man tänder lampan vid tryck upptill på strömbrytaren och släcker genom att trycka nertill på strömbrytaren,det säkerställer man genom att montera strömbrytaren i väggen på rätt sätt - det spelar ingen roll hur man ansluter de två kablarna

på det första fotot i den första posten så ligger strömbrytaren uppochner (texten på anslutningsklämmorna L osv)
 
harka harka skrev:
man ser till man tänder lampan vid tryck upptill på strömbrytaren och släcker genom att trycka nertill på strömbrytaren,det säkerställer man genom att montera strömbrytaren i väggen på rätt sätt - det spelar ingen roll hur man ansluter de två kablarna

på det första fotot i den första posten så ligger strömbrytaren uppochner (texten på anslutningsklämmorna L osv)
Jo alla moderna är för trappomkoppling, skifta du utgående så ser du skillnaden
 
S stefan57 skrev:
Jo alla moderna är för trappomkoppling, skifta du utgående så ser du skillnaden
Tack för svar. Hur menar du att jag ska koppla för att det ska bli rätt?
 
Koppla som det är på schemat på lappen i den sista bilden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.