J JonasPersson72 skrev:
Hur är regelverket när man köper en tomt av en prefab hustillverkare? Är jag bunden till att bygga med dem?
Ja vanligtvis.
 
J JonasPersson72 skrev:
Hur är regelverket när man köper en tomt av en prefab hustillverkare? Är jag bunden till att bygga med dem?
Det finns inga regelverk utan kommersiella avtal i dessa fall. Husföretagen köper upp tomter för att därigenom få sälja sina hus.

Om du teoretiskt sett skulle erbjuda ett överpris på tomten som är högre än deras förtjänst på att sälja dig ett hus, så skulle det finnas något att diskutera.
 
Om det är kommunal ark finns det i regel ett exploateringsavtal mellan kommunen och byggherren och det brukar reglera att byggföretaget bygger, inom en viss tid osv. Ett sådant avtal är svårt att bryta, men en privat fastighetsägare är ju förvisso i en helt annan sitts. Men ett husföretag vill bygga och sälja sina hus och har i regel behov av varje tomt de har eftersom det är de som i slutändan bär kostnaderna även för gator och parker, gatubelysning etc, all den allmännplats mark som behövs för att ett område ska fungera så de brukar vara rätt ovilliga att släppa tomter. Men i ett område som inte är helt utbyggt kan det kanske gå.

Sen finns det många husföretag som köper upp mark för att bygga på senare men det är ju oftast i helt outbyggda lägen utan erforderlig infrastruktur.

Har du hittat en tomt du gillar?
 
Jiji Jiji skrev:
Om det är kommunal ark finns det i regel ett exploateringsavtal mellan kommunen och byggherren och det brukar reglera att byggföretaget bygger, inom en viss tid osv. Ett sådant avtal är svårt att bryta, men en privat fastighetsägare är ju förvisso i en helt annan sitts. Men ett husföretag vill bygga och sälja sina hus och har i regel behov av varje tomt de har eftersom det är de som i slutändan bär kostnaderna även för gator och parker, gatubelysning etc, all den allmännplats mark som behövs för att ett område ska fungera så de brukar vara rätt ovilliga att släppa tomter. Men i ett område som inte är helt utbyggt kan det kanske gå.

Sen finns det många husföretag som köper upp mark för att bygga på senare men det är ju oftast i helt outbyggda lägen utan erforderlig infrastruktur.

Har du hittat en tomt du gillar?
@Jiji Tack för mycket bra och grundläggande förklaring. Ja, själv har jag hittat en tomt en bit utanför Västerås där Myresjöhus säljer 5 tomter och skall bebygga dem. Min fråga kom egentligen ur ren nyfikenhet och folk här är så pålästa och erfarna!
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
J JonasPersson72 skrev:
@Jiji Tack för mycket bra och grundläggande förklaring. Ja, själv har jag hittat en tomt en bit utanför Västerås där Myresjöhus säljer 5 tomter och skall bebygga dem. Min fråga kom egentligen ur ren nyfikenhet och folk här är så pålästa och erfarna!
Du kanske vill ha ett Myresjöhus?
Med endast fem tomter är det nog väldigt svårt att få köpa en utan att det blir ett Myresjöhus.

Fribyggartomter, som vi kallar tomter där det inte finns ett företag inblandat, är en bristvara i de flesta kommuner i dag.
 
Det blir högst sannolikt ett bygge med Myresjöhus, om vi köper tomten det vill säga. Vi håller på och läsa in oss om hus och bygge samt kostnader och processerna innan vi bestämmer oss!
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
J JonasPersson72 skrev:
Det blir högst sannolikt ett bygge med Myresjöhus, om vi köper tomten det vill säga. Vi håller på och läsa in oss om hus och bygge samt kostnader och processerna innan vi bestämmer oss!
Ja det är oerhört mycket att hålla koll på. :D

Jag kikade precis på deras husmodeller och det fanns ju en hel massa olika typer. Det blir säkert väldigt bra. Jag antar att det är planlagt område så alla modellerna kanske inte är aktuella men det verkar vara ett heltidsgöra bara att välja modell, om nu inte det är styrt i planen redan.

Jag gör detaljplaner men jag ser sällan det färdiga resultatet... :thinking:
 
Jiji Jiji skrev:
Ja det är oerhört mycket att hålla koll på. :D

Jag kikade precis på deras husmodeller och det fanns ju en hel massa olika typer. Det blir säkert väldigt bra. Jag antar att det är planlagt område så alla modellerna kanske inte är aktuella men det verkar vara ett heltidsgöra bara att välja modell, om nu inte det är styrt i planen redan.

Jag gör detaljplaner men jag ser sällan det färdiga resultatet... :thinking:
Till vår förvåning så är området helt utan detaljplan, grannarna som både köpt och byggt före oss har dock hållit sig till en traditionell stil vilket vi också är lite inne på. Det blir säkert bra!
 
J JonasPersson72 skrev:
Till vår förvåning så är området helt utan detaljplan, grannarna som både köpt och byggt före oss har dock hållit sig till en traditionell stil vilket vi också är lite inne på. Det blir säkert bra!
Märkligt, fast i mindre kommuner förekommer det ju. :D
 
Hehe Västerås får kanske räknas som något större. Om man är intresserad av att bygga i utkanten av Västerås kommer en etapp 4 där vi bor. 7km norr Erikslund. Kan PM namnet vid intresse.

Edit: Vårt område har detaljplan så man är inte riktigt lika fri även fast den är rätt generös.
 
Byggglädje Byggglädje skrev:
Hehe Västerås får kanske räknas som något större. Om man är intresserad av att bygga i utkanten av Västerås kommer en etapp 4 där vi bor. 7km norr Erikslund. Kan PM namnet vid intresse.

Edit: Vårt område har detaljplan så man är inte riktigt lika fri även fast den är rätt generös.
@Byggglädje Tomten vi tittar på ligger där i närheten, någon kilometer därifrån bara, på Litslunda. Underbart område!
 
Det är det, vi har bott här sen 2016.
 
  • Gilla
JonasPersson72
  • Laddar…
Byggglädje Byggglädje skrev:
Hehe Västerås får kanske räknas som något större. Om man är intresserad av att bygga i utkanten av Västerås kommer en etapp 4 där vi bor. 7km norr Erikslund. Kan PM namnet vid intresse.

Edit: Vårt område har detaljplan så man är inte riktigt lika fri även fast den är rätt generös.
Jag var nog lite otydlig, eftersom det var Västerås är det konstigt att det finns ett område gör nyexploatering utan detaljplan. Det är sådant som bara brukar förekomma i mindre kommuner. :D
 
  • Gilla
Byggglädje
  • Laddar…
Innan du bygger med Myresjöhus, så skall du kanske läsa på lite om dem. Framförallt hur de hanterade problemet med enstegstätade fasader. Deras argumentation i rätten var i korta drag, att eftersom alla hus de byggde under perioden drabbades av fukt och mögel, så är det inget fel. Utan det är en normal egenskap för ett Myresjöhus att det skall mögla inom några år. Med det argumentet vann de i hovrätten. Men förlorade i högsta domstolen.

Nu är det väl ingen risk att drabbas av just enstegs tätade fasader vid ett nybbygge nu. Men nästa gång kan det väl låta "alla hus vi byggde under perioden har klena takstolar, det är inget fel, det är en normal egenskap att huset skall rasa ihop inom 5 år". Eller vad de nu väljer att fuska med nästa gång.
 
  • Gilla
GargamelSE och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.