Hej

Vi är spekulanter på ett hus som saknar garage. I dagsläget finns en parkeringsplats precis vid vägen för 3-4 bilar sida vid sida, men väl framför så går en backe ner. Vi skulle gärna vilja bygga ett garage men om man ska bygga 4,5 m in på tomten så kommer större delen av garage hamna i backen. Mäklaren tyckte väl att det inte var några problem. Han menade att det går att bygga ett garage i två våningar med infart från ena sidan och sedan har man förråd under som man kommer åt nedifrån backen. Som det är nu så finns redan ett förråd vid sidan av backen som i sådant fall behöver flyttas på. Vad förslags byggnad skulle det här behöva vara, Har ni några exempel på liknande eller några andra bra förslag?

Parkeringsplats vid vägkant med två bilar och en nedförsbacke.
 
En gammal tråd. Jag bygger just nu ett garage i två plan med förråd/hobbyrum i bottenplan. Inte helt lätt.
 
Hur har det gått med garaget och köpet?

M Mediana skrev:
Hej

Vi är spekulanter på ett hus som saknar garage. I dagsläget finns en parkeringsplats precis vid vägen för 3-4 bilar sida vid sida, men väl framför så går en backe ner. Vi skulle gärna vilja bygga ett garage men om man ska bygga 4,5 m in på tomten så kommer större delen av garage hamna i backen. Mäklaren tyckte väl att det inte var några problem. Han menade att det går att bygga ett garage i två våningar med infart från ena sidan och sedan har man förråd under som man kommer åt nedifrån backen. Som det är nu så finns redan ett förråd vid sidan av backen som i sådant fall behöver flyttas på. Vad förslags byggnad skulle det här behöva vara, Har ni några exempel på liknande eller några andra bra förslag?

[bild]
 
S seniorkonsult skrev:
En gammal tråd. Jag bygger just nu ett garage i två plan med förråd/hobbyrum i bottenplan. Inte helt lätt.
Hej!

Vi har funderingar på att bygga ett dubbelgarage med ett litet förråd i samma plan samt verkstad och förråd under (i suterrängplan). Det är än så länge bara en idé och jag har inte kollat upp några detaljer.

Har du några tips och råd?
 
Kolla planbestämmelserna med BN om du får bygga så först.
Därefter är det väl ”bara” att projektera, kolla markhöjder, dimensionera rätt, branddimensionera/avskilja i rätta brandklasser samt söka bygglov. Jag monterade ett lättklinkerbjälklag för att få lite värmeisolering, eftersom jag inte fick ha isolerat garage enl byggnadsplanen! Hur dumt som helst. Har en atelje’ i bottenplanet så jag monterade en luftvärmepump där. Funkar bra!
 
S seniorkonsult skrev:
Kolla planbestämmelserna med BN om du får bygga så först.
Därefter är det väl ”bara” att projektera, kolla markhöjder, dimensionera rätt, branddimensionera/avskilja i rätta brandklasser samt söka bygglov. Jag monterade ett lättklinkerbjälklag för att få lite värmeisolering, eftersom jag inte fick ha isolerat garage enl byggnadsplanen! Hur dumt som helst. Har en atelje’ i bottenplanet så jag monterade en luftvärmepump där. Funkar bra!
I vårt fall är det utanför detaljplanerat område (på landet). Vi ska bygga nytt och eventuellt göra detta som en komplementbyggnad ... om det ryms inom budget (annars kanske det blir i framtiden).

Har du nån uppfattning om kostnaden för att gjuta ett valv som bär två bilar, eventuellt med en skiljevägg på nedre plan? Jag fick en siffra på hela byggnaden från en byggfirma (mellan tummen och pekfingret), men jag vet inte om den är rimlig.
 
Tyvärr, men dyrt blev mitt. Murat med 30 cm lättklinker, rödgrund, slamning, tätskiktsmatta, 7 cm cellplast samt skivbeklädnad ovan mark. Grund av Albabalk på isolering, mellanliggande btgplatta på 30 cm cellplast på krossmaterial/fiberduk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.