Man kan bygga i etager för att slippa 10 graders lutning på hela röret.
 
MultiMan
Tanken med bara lite fall är att om vattnet rinner för fort så gör tröghetsmomentet i bajskorvarna att de inte hinner med utan fastnar i botten av röret och bara vattnet rinner i väg. Jag litar på @Staffan2000 , dels för att han jobbat med sådant och dels därför att jag också bara sett problem med för lite fall, aldrig för mycket.

Finns kanske något teoretiskt scenario med extremt fall och väldigt snålspolande toaletter där för mycket fall kan vara ett problem, dock aldrig sett det vid normal användning. Däremot bör alla avlopp, oavsett fall, användas regelbundet, annars kan fekalier torka fast i rören och av den anledningen orsaka stopp.
 
A
Fast där jag jobbade tidigare, på ett fastighetsbolag där bostäder, hotell och konferensanläggning låg på toppen av en ås, med 300-400m ledning ner till kommunens anslutningspunkt, var fallet på ledningen väldigt mycket mer vad alla säger är max. De enda stopp vi drabbades av var trasiga betongledningar som då ersattes med plast och där brunnsbottnar fått en felaktig utformning så att skiten fastnade.

Jag betraktar sanningen om att vattnet rinner ifrån skiten som en hantverkarmyt, möjligen kvarlevande från de gamla Höganäs- eller betongrören, som är mindre släta och med betydligt mer skarvar och därför känsligare.

Jag har aldrig hört om en villaägare med stopp på grund av för stort fall, däremot kan mista lilla motfall bli problematiskt.
 
tensiden tensiden skrev:
Nu förstår jag inte. Kan bajs upphäva tyngdlagen?

Vad mer exakt händer när man har mer lutning, och var går då gränsen, för ett lodrätt rör (90 grader) måste väl fungera?
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är och förblir, rent nonsens. Sådana felaktiga påståenden kan ställa till ett rent helsike för den glade novisen.

Staffan
B b8q skrev:
Ja, och ett hus som ligger säg 2 m över gatan där huvudledning går, och på 10 m avstånd, skulle behöva en avloppsservisledning på ca 100 meter om man skulle hålla 2% lutning. Det är givetvis orimligt att bygga så.
https://www.avloppscenter.se/kunska...-om-installation-av-inomhusavloppssystem.html

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Avlopp (läs under anläggning av avlopp)

https://avloppsjouren.se/avlopp/

https://augtree.ru/sv/pipe/at-what-depth-is-the-sewer-laid-what-should-be-the-slope-of-the-pipe.html (ganska långt ner under lutning på avlopp)

https://kommunalteknik.se/tryckavlopp/sjalvfall-spillvatten/

Har inte tillgång till anläggningsAMA men om någon här har det får ni gärna redovisa vad det står där.
 
Claes Sörmland
Google ger att det är samma diskussion och argument på amerikanska forum. Samma skepsis och samma vad gäller troende.

Dock plockade jag upp ett nytt argument: Man vill hålla hastigheten på avloppsvattnet lågt för att inte bottnen på de horisontella rören ska slitas. Det kanske är aktuellt i kommunala rör av betong där mycket vatten strömmar?
 
Staffans2000
useless useless skrev:
Man kan bygga i etager för att slippa 10 graders lutning på hela röret.
Så länge du har ett minimifall på en% och inga liggande 90gr. Vinklar, kan du lägga det hur du vill. Onödigt komplicerat och dyrt, eller enkelt och billigt.

Staffan
 
Staffans2000
tensiden tensiden skrev:
Vad mer exakt händer när man har mer lutning, och var går då gränsen, för ett lodrätt rör (90 grader) måste väl fungera?
Den frågan har jag ställt många gånger i liknande diskussioner till skeptikerna. -om maxfallet är två% på en liggande ledning, vid vilket gradtal på en alltmer stående ledning börjar skit och vatten färdas lika fort igen. Detta har jag (hittills) aldrig fått något svar på.

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Den frågan har jag ställt många gånger i liknande diskussioner till skeptikerna. -om maxfallet är två% på en liggande ledning, vid vilket gradtal på en alltmer stående ledning börjar skit och vatten färdas lika fort igen. Detta har jag (hittills) aldrig fått något svar på.

Staffan
Vid fritt fall.
 
Staffans2000
P Prodigys skrev:
Vid fritt fall.
Så vid 85gr. fastnar skiten också? Och vid 86 eller 87 osv. Du hör väl själv hur orimligt dit resonemang är?

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Så vid 85gr. fastnar skiten också? Och vid 86 eller 87 osv. Du hör väl själv hur orimligt dit resonemang är?

Staffan
Om sträckan är tillräckligt lång så fastnar det precis under fritt fall, ja. Det är friktionen som gör att det fastnar och ett plaströr är inte precis friktionslöst. Vattnet är det som gör att det blir tillräckligt lite friktion för att skiten ska kasa med.
 
Friktionen på bajs överstiger alltså gravitationen.

Allt kan man lära sig på forumet! :crysmile:
 
Staffans2000
P Prodigys skrev:
Om sträckan är tillräckligt lång så fastnar det precis under fritt fall, ja. Det är friktionen som gör att det fastnar och ett plaströr är inte precis friktionslöst.
Plaströr är inte friktionslösa. Men näst intill.
Du menar alltså att det är större friktion inne i ett blött slätt plaströr som lutar 85gr. än var det är på en torr skrovlig berghäll eller tak som sluttar mer än 45gr? För på en sådan yta kan man inte hålla sig fast. Jag hade problem när jag lade om mitt tak och det lutade bara 23gr.

Staffan
 
P Prodigys skrev:
Om sträckan är tillräckligt lång så fastnar det precis under fritt fall, ja. Det är friktionen som gör att det fastnar och ett plaströr är inte precis friktionslöst. Vattnet är det som gör att det blir tillräckligt lite friktion för att skiten ska kasa med.
Skämt åsido, bajs kan vara ett jävla klister...så jag förstår resonemanget helt!

Jag har *hmm* sett det live på ett antal pottor genom åren. :rolleyes:
F-n alltså den som inte lägger papper i botten.... kan ibland bära pottan upp och ned. :D
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Plaströr är inte friktionslösa. Men näst intill.
Du menar alltså att det är större friktion inne i ett blött slätt plaströr som lutar 85gr. än var det är på en torr skrovlig berghäll eller tak som sluttar mer än 45gr? För på en sådan yta kan man inte hålla sig fast. Jag hade problem när jag lade om mitt tak och det lutade bara 23gr.

Staffan
Du har inte samma friktion som avföring, du hade aldrig kunnat hålla dig fast på insidan av en toalettstol men på någon vis kan avföring fastna på kanten trots spolning och måste då avlägsnas mekaniskt. Plaströren har garanterat högre friktion än en emaljerad toastol.
 
MultiMan
Det har gjorts medicinska avhandlingar om faran med klistrig avföring, att det är förenat med framtida hälsorisker (tjock- och ändtarmscancer då främst), så se till att hålla avföringen klisterfri för ett långt och glatt liv!
 
  • Gilla
vicfje och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.