B
Tanken är att flytta tvättstuga i mitt hus till förråd vilket innebär att förrådet blir ett våtutrymme. I ett av förrådets hörn kommer huvudvatten upp ur golvet och ca 10 värmerör till radiatorer går ner i golvet. Dessa rör bryter ju eventuellt tätskikt och jag undrar därför om man kan undanta detta hörn från våtutrymmet genom att exempelvis gjuta en klack/förhöjning om kanske 1 meter i längd och 0,5 meter i bredd som en mur kring dessa rör?
 
BirgitS
Det går att skriva en avvikelse och det innebär att om det blir ett vattenläckage i hörnet så täcker inte försäkringen den skadan.
 
B
BirgitS BirgitS skrev:
Det går att skriva en avvikelse och det innebär att om det blir ett vattenläckage i hörnet så täcker inte försäkringen den skadan.
Det är jag med på, och det är förstås ingen praktisk skillnad mot idag. Jag undrar som sagt om man kan slippa en avvikelse genom att gjuta en säg 15 cm hög betongkant som skyddar detta hörn vid händelse av vattenläcka i våtutrymmet?
 
BirgitS
B bygges skrev:
Det är jag med på, och det är förstås ingen praktisk skillnad mot idag. Jag undrar som sagt om man kan slippa en avvikelse genom att gjuta en säg 15 cm hög betongkant som skyddar detta hörn vid händelse av vattenläcka i våtutrymmet?
Nej, eftersom problemet ju är om det blir droppläckage i de rören som kommer upp där och vattnet då rinner längs rören och kan komma in i stommen via genomföringarna.
 
B
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, eftersom problemet ju är om det blir droppläckage i de rören som kommer upp där och vattnet då rinner längs rören och kan komma in i stommen via genomföringarna.
Förstår. Skulle försäkringen gälla idag om detta hände? Inget tätskikt alls idag, kommer rakt upp ur betongen, huset byggt på 70-talet.
 
BirgitS
Det blir i alla fall stora åldersavdrag om det är från 70-talet. Men för att vara säker på vad just din försäkring täcker måste du fråga försäkringsbolaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.