Hej!

Jag har precis köpt en begagnad frys av märket Gram, och den saknar (åtminstone synlig) kondensor. Frysen fungerar, jag har haft den på utomhus för att kolla att allt funkar, den går ner till ca -18 grader, men eftersom den stått utomhus så jag vet inte hur mycket kompressorn gått.

Är det någon som vet om den här modellen ska vara utan synlig kondensor? Ska jag utgå från att allt är som det ska, eftersom frysen ju blir kall? Jag är orolig att någon tidigare plockat bort kondensorn, men det kanske jag inte borde vara.

Baksidan av en Gram-frys utomhus, kondensor saknas och kompressorn synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett på en Gram frys med produktspecifikationer, modell- och serienummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bakre interiör av en begagnad Gram frys som visar kompressor och ledningar, men ingen synlig kondensor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Baksida av en Gram frys med kompressor och ledningar men utan synlig kondensor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på baksidan av en begagnad frys som visar kompressorn och kopparledningarna utan synlig kondensor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ber om ursäkt för att bilderna av någon anledning blir vända åt fel håll.
 
Ögnade bara snabbt: Normalt finns två utföranden på kyl/frys - kondensor på ryggen som syns eller integrerade rör i sidorna på själva höljet.
-Känn på höljet efter ett tag när skåpet är i gång så märker du nog var slingorna ligger.
 
Tack! Finns det någon möjlighet att just min frys skulle kunna sakna slingor? Alltså att någon tagit bort dem?
 
P Petsa skrev:
Tack! Finns det någon möjlighet att just min frys skulle kunna sakna slingor? Alltså att någon tagit bort dem?
Då skulle kylfunktionen bli lite lätt lidande ...
 

Bästa svaret

Kondensorn är inget man bara plockar bort utan vidare. Den är en del av kylkretsen, så förutom ihoplödning av rör, vakuumsugning och påfyllning av nytt köldmedium så kommer frysen inte att fungera över huvud taget utan kondensorn.
 
Kanon, tack! Det var det jag trodde & hoppades på.
 
A
Klart att frysen blir kall om du har - 18C utomhus!
Alla frysar går slingorna i väggarna först för att det inte skall bli kondens mellan produkter och att dörren fryser fast.
Så på din behövdes det inte mer och därför finns det ingen synlig
 
  • Gilla
Petsa
  • Laddar…
Tack!
 
A
Dessutom har du R134a som köldmedel vilket gör att den bla kan stå utomhus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.