vicfje
Hej!

Hittade häromveckan en massa drivved i en sjö i närheten som jag släpade hem och byggde ett vardagsrumsbord utav. Jättesnyggt blev det. Satte upp matchande hylla. Perfekt. Men nu slog det mig, är det impregnerat? Någon som är bra på sånt?

Det var en hel den gråsuggor i trät, det borde det väl inte vart om det vart behandlat? Eller har jag fel? Jättetacksam för hjälp, jag kan inget om sånt här
 
  • Hemmagjort vardagsrumsbord av drivved med synlig trästruktur och vit hylla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett hemmagjort bord av drivved med synliga märken och hål som kan ha varit bebodda av småkryp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vardagsrumsbord tillverkat av grå drivvedsplankor med synliga knothål och märken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hylla av drivved upphängd på vit vägg med krukväxt ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
MultiMan
Skruvarna till konsolerna verkar inte sitta ordentligt så det hade jag fixat först så att du inte får krukorna i huvudet.

Trät kan jag inte bedöma men hade inte varit orolig, annat än för mitt estetiska sinne. ;)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
vicfje
MultiMan MultiMan skrev:
Skruvarna till konsolerna verkar inte sitta ordentligt så det hade jag fixat först så att du inte får krukorna i huvudet.

Trät kan jag inte bedöma men hade inte varit orolig, annat än för mitt estetiska sinne. ;)

Ska fixa skruvarna, blev så irriterad just då så jag sket i det.

Jag tyckte det blev fint! Indiska säljer annars möbler av återanvänt trä för flera tusen om man hellre vill köpa där
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
De ser inte ut att vara impregnerade...

Dock ser jag heller ingen risk om de nu skulle vara det heller...

/ATW
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag gör kattställningar av drivved så jag skojade lite om utseendet, men jag skulle aldrig kunna ha sådana bordskivor, meckar alltid med något och skruvar och annat hade ju fastnat direkt i skarvar och spikhål.
 
vicfje
MultiMan MultiMan skrev:
Jag gör kattställningar av drivved så jag skojade lite om utseendet, men jag skulle aldrig kunna ha sådana bordskivor, meckar alltid med något och skruvar och annat hade ju fastnat direkt i skarvar och spikhål.
Haha ja nej det förstod jag, jag skrattade gott. Min bror beskrev det som det mest värdelösa han hjälpt till att hämta. Jag älskar utseendet. Men jag är nervös just för barnens skull, om det skulle vara giftigt. Tack för svar!
 
vicfje
A ArneTW skrev:
De ser inte ut att vara impregnerade...

Dock ser jag heller ingen risk om de nu skulle vara det heller...

/ATW
Tack! Jag är mest orolig för ungarnas skull :)
 
Även om det varit behandlat är det borta för länge sen. Samt , du ska inte vara orolig för impregnerat.
 
  • Älska
vicfje
  • Laddar…
vicfje
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Även om det varit behandlat är det borta för länge sen. Samt , du ska inte vara orolig för impregnerat.
Jag trodde impregnerat trä var hälsofarligt? Eller att man iallafall inte ska ha det inomhus :\
 
vicfje
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Läs mer här, var farligt förr i tiden...

[länk]
Tack! Såpass har jag nog ändå koll, men blir fortfarande orolig eftersom jag inte vet hur gammalt det är eller vart det suttit. Jag gissar på att det suttit någonstans i anslutning till ladan som ligger i närheten då det på många ställen ser ut som att djuren har gnagt på trät.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.