robocop skrev:
BLi inte lurade ta en 495 eller comfortzone. Allt måste vara bättre än 490. Vi har en plan och 180 kvm. Nu eldar vi så mycke vi orkar från minusgrader. Det var det vi
skulle slippa då jag tidigare bara haft vedeldning=alldeles för mycket jobb men är man inte hemma under vinterhalvåret och kan kompensera med vedvärme så ta den större
kompressorn!!!!

Det som förvånar mej mest att när vi satt på mötet med säljaren så frågade vi just om
pump och uppgradering till bergvärme/jordvärme men de tyckte att en braskamin till
490 räcker bra. 25 000 extra i byggkostnaderna är inget att diskutera i denna fråga.

Däremot är det av intresse av vilken jordart man har om jag förstått det hela rätt
Ren lerjord, typ mycket styv lera,  kräver djupare grävning stämmer det ang 495 och jordvärme? ::)
Jag håller med robocop, satsa på en bättre anläggning.

Tänkte också bara kommentera det här med säljarnas attityd ang uppgraderingar. Jag har möts av precis samma okunnighet, där man tycker att en 490 räcker bra till hus på 170 kvm eller mer. Tror att det bottnar i att säljarna inte har bättre kunskap om detta ämne. Jag frågade även om fördelarna med att öka isolering under plattan från 20 till 30 cm och enligt säljaren så skulle det inte bli någon skillnad. Sure...
 
Frågan kvarstå dock:

Ska vi byta ut IVT 490 mot något annat???

Vårt hus blir "bara" på 128 kvadrat !!

Jag förstår att många dissar denna pump men ni har åxå betydligt större hus än oss och då förstår jag att ni tycker att 490:an suger. Men den räcker kanske för oss??
 
Vi har 130 kvm enplans med golvvärme och ner till 4-5 minus är det helt ok men under det är det i princip en elpanna med inbyggd varmvattenberedare.
Detta under förutsättning att du ställt in allt optimalt på pumpen och inte kör med termostater i alla rum för då klarar den inte mycket under +5 utan tillskott.

Onsdagsdygnet -2 upp till + 2 gradigt hade vi förbrukning totalt 38 kwh, motsvarande när vi precis flyttat in i December och hade pumpen på fabriksinställning som IVT teknikern tyckte var bra och att vi styrde värmen med termostater låg på ca: 75 kwh.
 
robban44 skrev:
Vi har 130 kvm enplans med golvvärme och ner till 4-5 minus är det helt ok men under det är det i princip en elpanna med inbyggd varmvattenberedare.
Detta under förutsättning att du ställt in allt optimalt på pumpen och inte kör med termostater i alla rum för då klarar den inte mycket under +5 utan tillskott.

Onsdagsdygnet -2 upp till + 2 gradigt hade vi förbrukning totalt 38 kwh, motsvarande när vi precis flyttat in i December och hade pumpen på fabriksinställning som IVT teknikern tyckte var bra och att vi styrde värmen med termostater låg på ca: 75 kwh.
OK, tackar
Har ni en kamin åxå eller ni kör bara med LFVP?
Denna vintern har ju varit dyr för många, längre å kallar vet jag inte ens om jag kommer ihåg (e bara 28 iofs) men en "normal" skåne vinter så kan förmodligen IVT490 funka helt OK om jag tolkar dig rätt.
Om det skulle bli kallt så kommer vi att ha en kammin åxå , mest för mysfaktorn (jag gillar å elda) för att hjälpa vår stackars elräkning :)


 
Mercafreak skrev:
[quote author=robban44 link=1142173832/30#32 date=1142852381]Vi har 130 kvm enplans med golvvärme och ner till 4-5 minus är det helt ok men under det är det i princip en elpanna med inbyggd varmvattenberedare.
Detta under förutsättning att du ställt in allt optimalt på pumpen och inte kör med termostater i alla rum för då klarar den inte mycket under +5 utan tillskott.

Onsdagsdygnet -2 upp till + 2 gradigt hade vi förbrukning totalt 38 kwh, motsvarande när vi precis flyttat in i December och hade pumpen på fabriksinställning som IVT teknikern tyckte var bra och att vi styrde värmen med termostater låg på ca: 75 kwh.
OK, tackar
Har ni en kamin åxå eller ni kör bara med LFVP?
Denna vintern har ju varit dyr för många, längre å kallar vet jag inte ens om jag kommer ihåg (e bara 28 iofs) men en "normal" skåne vinter så kan förmodligen IVT490 funka helt OK om jag tolkar dig rätt.
Om det skulle bli kallt så kommer vi att ha en kammin åxå , mest för mysfaktorn (jag gillar å elda) för att hjälpa vår stackars elräkning :)


[/quote]

Bor också i Skåne och har bara 490:an och ingen braskamin. Jo normalt sett tycker man att den skall räcka men det är ju många faktorer som spelar in, blåst, rå och iskall kyla som gör att man gärna skruvar upp liiiiiiite extra för att få skön värme inomhus, men det kostar också det ser man ju på förbrukningen direkt.

Men som jag skrivit tidigare så om man bygger för typ 2 milj så vad spelar 25.000 för roll egentligen?? då skulle jag valt 495:an om jag vetat innan vad jag vet nu ingen tvekan om det. Med den rätt inställd klarar du en normal Skånsk vinter mycket bra helt klart och med en braskamin definitivt.
 
Jag funderade också på 495:an när vi byggde, men i sista sekund fick jag syn på Comfortzone och funderade i som högst ett par minuter.
Det blev en Comfortzone. Anledningen var att den gav 5 kw på bara frånluften och att slippa att gräva ner slang i backen. Strulet med att fylla på vätska i slangen + en extra pump som skall driva detta gjorde att saken var klar ganska fort. Dessutom ger ger 495:an bara 4 kw gentimot 5 kw utan slang och grävning.

Olof
 
Jo helt klart rätt men frågeställningen var från början om en 490 eller 495 då husfirman erbjöd detta, i vårt fall blev vi inte ens tillfrågade och även om vi blivit det så hade vi inte fattat halv 7 ändå, men med sådana här forum kan man som konsument lära sig en hel del som säkert överraskar framförallt en hel del säljare i husbranschen ;)
 
Just därför jag inte ville ha en "husfirma" i vanlig bemärkelse. Jag ville bestämma själv vad jag skulle ha för saker i mitt hus. Nu råkade det vara så att "Rejnäsvillan" som vi i slutändan bestämde oss för. Hade precis det jag/vi ville ha, friheten att kunna bestämma själva! Val av uppvärmning skötta jag själv, med förberedelse för vattenmantlad kamin (Det blev en vattenmantlad kakelugn till slut). Köket gick genom dem med en del av vitvarorna (Miele) som jag redan hade bestämt att vi skulle ha. Vi ville ha ett "Amerikanskt" kyl/frys och det köptes via nätet. Extra issolering var heller inga problem med. Vi har 30 cm under plattan 28.5 cm i väggarna och en halvmeter på vinden.
 
Abuquir skrev:
Just därför jag inte ville ha en "husfirma" i vanlig bemärkelse. Jag ville bestämma själv vad jag skulle ha för saker i mitt hus. Nu råkade det vara så att "Rejnäsvillan" som vi i slutändan bestämde oss för. Hade precis det jag/vi ville ha, friheten att kunna bestämma själva! Val av uppvärmning skötta jag själv, med förberedelse för vattenmantlad kamin (Det blev en vattenmantlad kakelugn till slut). Köket gick genom dem med en del av vitvarorna (Miele) som jag redan hade bestämt att vi skulle ha. Vi ville ha ett "Amerikanskt" kyl/frys och det köptes via nätet. Extra issolering var heller inga problem med. Vi har 30 cm under plattan 28.5 cm i väggarna och en halvmeter på vinden.


Mycket snyggt hus både invändigt och utvändigt. :)

Som vi bygga för första gången och inte ha något hum om någonting är ju inte lätt så därför är man ju så beroende av säljaren, att då som i vissa fall "lura" på någon en pump till ett hus på 180-200 kvm som max kan klara 130 kvm i gynnsam vind och nerförsbacke är ju bara ytterligare ett bevis på att detta ibland är krämarnas marknad, därför är sådana här forum oumbärliga för sådana noviser som t.ex mig, nu har vi ju 130 kvm precis så vi klarar oss nog men dom stackare som har elräkningar på både 3 och 4000 i månaden på grund av en säljares okunnighet eller brist på moral vad gör dom? Bra att kunna diskutera detta här och alltid är det någon nybyggare som undviker att göra misstag som dom får betala många år framöver.
 
Jag tackar och bockar! Det är inte varje dag någon skriver och säger det! :)

Om det är uppvärmning du är på jakt efter kan jag föreslå att du går in på www.varmepumpsforum.com också.

Annars så skulle jag utan tvekan välja en Comfortzone, man får leta länge för att hitta någon som är missnöjd med sin Comfortzone, om man nu över huvud taget skulle hitta någon!
Den är något dyrare, men det tror jag helt klart att det är värt.
Installationen var inte så svår heller, jag gjorde min själv.


 
Abuquir skrev:
Jag tackar och bockar! Det är inte varje dag någon skriver och säger det!  :)

Om det är uppvärmning du är på jakt efter kan jag föreslå att du går in på www.varmepumpsforum.com också.

Annars så skulle jag utan tvekan välja en Comfortzone, man får leta länge för att hitta någon som är missnöjd med sin Comfortzone, om man nu över huvud taget skulle hitta någon!
Den är något dyrare, men det tror jag helt klart att det är värt.
Installationen var inte så svår heller, jag gjorde min själv.
Nu har vi ju vår 490:a att dras med ett antal år men genom tips här och i värmepumpsforumet så har vi fått den inställd på en för oss acceptabel förbrukning och komfort. Det jag vill säga är att folk som ska bygga nytt eller byta ut sin befintliga värmekälla ska vara medvetna om vad dom väljer och inte tro på allt som försäljaren tutar i dom, som vi trodde blint på vad dom sa utan att undersöka andra alternativ men som sagt vi klarar oss så länge med det vi har. En sådan här vinter till i Skåne lär ju dröja förhoppningsvis :)

 
Ja, förhoppningsvis blir det väl något varmare till nästa vinter.
Ifrån mitten av januari till mitten av februari gick min värmepump bara när den värmde varmvatten, resten av huset värmde vi med kakelugnen. Eftersom det finns en liten pyromanen i min kropp så gjorde vi åt med en hel del ved, men svettigt hade vi det innomhus denna tiden. ::)
 
Resonera så här Mercafreak. Obegränsat med ved och braskamin samt tid att elda under kalla säsongen mesta dels annars ligger förbrukningen skulle jag gissa i ert fall
på 18-20 000 kwh med 490 :-X.
 
Mercafreak tänk om ni bygger ut? Räcker med 10 kvm till så är du över gränsen för vad 490 egentligen är ekonomisk försvarbar överhuvudtaget. ::)
 
...eller om man vill värma ett garage...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.