L larka742 skrev:
Detta är från vår skola
[bild]

Du gav ingen länk så jag läste lite själv... ;)
NTF själv säger detta. [länk]
"En generell tumregel säger att barn är mogna att cykla i komplicerad trafikmiljö när de är 11-12 år."

Och ditt "barn under 11–13 år är inte mogna att cykla i trafiken”. kommer från en tidningsartikel från 2012.
Så, från att inte klara sig alls som du sa, så är det att 11-12 klarar komplicerad trafikmiljö med...

Sedan varken där jag bor nu, eller där jag växte faller under "komplicerad" trafik så det är rimligt att riktlinjerna är än mer "snälla".

Edit: Tänkte lägga barnen, ta lite chips strax ... (y)
Ok, för att slippa tjafsa med dig om ett år hit eller dit så går vi på ditt fynd att barn klarar en komplicerad trafikmiljö "redan" i elva till tolvårsåldern. Jag lägger mig där för resonemangets skull.

Menar du att du har hittat bevis för att fyraåringar bör få hantera grävmaskiner på trettio ton, med andra barn omkring?

Hoppas chipsen smakade.
//Ronnie
 
  • Gilla
  • Arg
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
P Pysslarn skrev:
Menar du att du har hittat bevis för att fyraåringar bör få hantera grävmaskiner på trettio ton, med andra barn omkring?
Nej. Det menar ingen här. Hade du varit mer prudentlig i ditt läsande, hade du redan upptäkt det, för det går som en röd tråd genom hela ... tråden:D.

Staffan
 
  • Gilla
TT4F och 2 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Har försökt förstå ditt aningen röriga (lördagkväll?) inlägg utan framgång men du verkar inte hålla med mig får jag det till? Det hela har en avsaknad av stringens som gör det något svårtolkat men huvudsakligen får jag en känsla av att det är jag som bagatelliserar problematiken här.

Låt mig bli helt klar: när man upplever det TS säger sig uppleva i första inlägget, drar man i nödbromsen. Dvs NÄR EN FYRAÅRING KÖR RUNT OCH GRÄVER MED EN GRÄVMASKIN går man över till vårdnadshavaren och påtalar det problematiska i situationen, inte minst pga att andra barn befinner sig i riskzonen. I samma samtal informerar man vårdnadshavaren om att man kommer att informera myndigheter om inte fyraåringen fråntas nycklarna till maskinen. Punkt.

Det kallas civilkurage och och har oftast till syfte att stoppa ofog som innebär risk för liv och lem eller bara vanlig förstörelse.
När barn är inblandade har jag svårt att förstå att man kan undlåta att agera i situationer som tydligen upprepas och uppenbarligen innebär extrema risker för samtliga som befinner sig i närheten nör en fyraåring klr runt i en geävmaskin.

Skulle det ske en olycka har man offrat extremt mycket på grannsämjans altare; så mycket att man borde se sig delaktig!

Att det är ok att en fyraåring hanterar en entreprenadmaskin överhuvudtaget, med eller utan tillsyn, är i mina ögon skäl nog för orosanmälan.
//Ronnie
Jaha.. vad skriver jag? Typ direkt. Lördagskväll sa du? ;)

"Jag och de flesta har sagt OM det är så att barnet rattar grävmaskinen helt själv med en massa barn runt sig och föräldrarna inte bryr sig så ska ts anmäla.

MEN.. gå till grannarna har varit råd#1"

Håller helt och hållet med i detta!
"Dvs NÄR EN FYRAÅRING KÖR RUNT OCH GRÄVER MED EN GRÄVMASKIN
går man över till vårdnadshavaren och påtalar det problematiska i situationen"
...
"Det kallas civilkurage och och har oftast till syfte att stoppa ofog
som innebär risk för liv och lem eller bara vanlig förstörelse."

Sen detta med... håller med igen. Vad händer nu? Vi är överrens!!!
"När barn är inblandade har jag svårt att förstå att man kan undlåta att agera i situationer som tydligen upprepas och uppenbarligen innebär extrema risker för samtliga som befinner sig i närheten nör en fyraåring klr runt i en geävmaskin."

"Skulle det ske en olycka har man offrat extremt mycket på grannsämjans altare"

Exakt detta, om man nu anser det vara så allvarligt, så agerar man direkt.

Sen, det var inte du som tog upp att man kunde vara "bekväm", såg att texten kom lite mixad...
Självklart går man direkt till grannen, avbryter en farlig situation,
eller bara upptäcker att pappan visst sitter i hytten...
Man kan inte vara "bekväm" och låta bli att kontrollera situationen.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
L larka742 skrev:

Sagt av JohanLun:
"om TS inte alls känner sig bekväm med att prata med föräldrarna bör han få någon annan att prata med dem, finns ingen annan bekant som kan ta detta är väl enda sättet att "anmäla" - även om jag tycker det känns jättedumt att göra så."

Så om man inte är "bekväm" *buhu* att prata med sin granne så ska man anmäla. Seriöst?
Nu kör väl ungen inte maskin i denna sekund. Vi vet inte varför ts inte vill konfrontera föräldrarna, iallafall har jag inte läst det, det kan vara vad som helst och nu vill jag inte spekulera men kan ju finnas obehag och hot bakom. Om man såg att ungarna körde och sprang runt maskinen och föräldrarna inte var i närheten eller hade supit sig i bitar undrar jag om det näst intill inte är straffbart att inte agera. Om föräldrarna lyft in ungen i maskinen och är kvar hemma så är jag mer tveksam om nödvändigheten att agera omedelbart, men händer en olycka och man sett detta upprepade gånger utan att göra nåt skulle iallafall jag känna en skuld i detta.
 
R bossebyggarn skrev:
Spännande kontrast att många anser att historien är så osannolik att den måste vara påhittad. Samtidigt finns andra som försvarar med näbbar och klor att det är det mest naturliga i världen och att grabben självklart måste få ha lite roligt.

De största dumheterna här är inte föräldrarna som låter 4/5-åringen bränna runt i en 30 tons grävmaskin. De största dumheterna är de som skrivit i denna tråd som med alla möjliga fåniga, hemska och skrämmande argument försvarar det hela.
Jag har tappat räkningen på alla dumheter men här är några jag vill kommentera.

"det är ok så länge han ser till att andra barn håller sig utanför maskinens arbetsområde"

Herregud säger jag bara. "Maskinens arbetsområde"? En 5-åring? En 5-åring som svingar en pinne har inget
begrepp om pinnens arbetsområde och vem som kan träffas. Men en 30-ton:are är inget problem?


"Om han har bra finmotorik och bra kontroll så är det lugnt"

Många hakar upp sig på att det är tekniskt möjligt för ett barn att köra en stor maskin.
Självklart är det det. De flesta i den åldern kan hantera gas/broms/svängar/spakar utan problem.
Det har absolut INGENTING med saken att göra. NADA.


"min lilla gulleplutt fick ratta en minigrävare och det gick minsann bra".

Alla ni som på nåt sätt jämför med att ert barn fick testköra eller sitta i ert knä - läs historien igen för att se vad det handlar om. Det handlar om att barnet systematiskt tillåts utsätta sig själv och andra för livsfara, där föräldrarna omöjligen har uppsikt.


> "Om han är mogen för sin ålder så är det ok"

Hur tänkte ni egentligen här? En mogen 4-åring är som en 5-åring. En mogen 5-åring är som en 6-åring.
En 5-åring i en 30-ton:are är alltså tveksamt, men för en 6-åring så skulle det alltså vara helt lugnt?


> "4-åringar har visst konsekvenstänk".

Hela den här historien mynnar ut i konsekvenstänk. Vissa hävdar med en dåres envishet dumheter om "mogen 5-åring" eller "de har visst konsekvenstänk" eller "min lilla tjej fattar minsann vad som händer om man kör på nån" eller "min lilla skatt ser sig minsann för innan han går över gatan".

Det här är inte en fråga att TYCKA om, det handlar om hjärnans utveckling. För en 4-åring dröjer det närmare 10 år till innan hjärnan är så pass utvecklad att man kan börja prata om konsekvenstänk. PUNKT. Ni kan berätta tusen gånger för en 4-åring att det är livsfarligt att springa ut i gatan. Barnet kan bekräfta och förstå att det är farligt. Barnet kan rabbla alla trafikregler. Barnet kan förstå att om man dör så kommer man inte tillbaka. Men vad händer den dagen fotbollen rullar ut i gatan? På en milisekund sätter barnet fart rakt ut i gatan utan att se sig för. Det är inte barnets fel, det har med hjärnans utveckling att göra och det är därför det är er föräldrars förbannade jobb att se till så att det inte händer. Tror ni att en 4-åring i en grävmaskin tänker i banor som "Om det där barnet framför min grävmaskin snubblar på den där hala stenen så kommer jag inte hinna bromsa i tid?" Om ni tror det så hoppas jag innerligt att ni inte har egna barn.

Slutligen anser jag det är konstigt att ingen ser att det här handlar om mer än bara exemplet med grävmaskinen. Föräldrar som tycker att det är ok att sin 4-åring kör en 30 tons grävmaskin har med största sannolikhet andra brister när det gäller uppfostran. Därför kan det vara intressant att fundera på hur man ska lösa det hela. Jag tror tyvärr inte att "prata med föräldrarna" är hela lösningen. De är ju fullt medvetna om att barnet är ute och åker (de hjälpte honom till och med upp). De har uppenbarligen inga prbblem med att han kör runt bortom deras uppsikt. Tror ni då att ett samtal hjälper?
"Oj då, är det farligt? Då slutar vi direkt". Så enkelt kommer det givetvis inte vara.
Du diskuterar helt rätt!
Håller med om allt!
 
L larka742 skrev:
Jaha.. vad skriver jag? Typ direkt. Lördagskväll sa du? ;)

"Jag och de flesta har sagt OM det är så att barnet rattar grävmaskinen helt själv med en massa barn runt sig och föräldrarna inte bryr sig så ska ts anmäla.

MEN.. gå till grannarna har varit råd#1"

Håller helt och hållet med i detta!
"Dvs NÄR EN FYRAÅRING KÖR RUNT OCH GRÄVER MED EN GRÄVMASKIN
går man över till vårdnadshavaren och påtalar det problematiska i situationen"
...
"Det kallas civilkurage och och har oftast till syfte att stoppa ofog
som innebär risk för liv och lem eller bara vanlig förstörelse."

Sen detta med... håller med igen. Vad händer nu? Vi är överrens!!!
"När barn är inblandade har jag svårt att förstå att man kan undlåta att agera i situationer som tydligen upprepas och uppenbarligen innebär extrema risker för samtliga som befinner sig i närheten nör en fyraåring klr runt i en geävmaskin."

"Skulle det ske en olycka har man offrat extremt mycket på grannsämjans altare"

Exakt detta, om man nu anser det vara så allvarligt, så agerar man direkt.

Sen, det var inte du som tog upp att man kunde vara "bekväm", såg att texten kom lite mixad...
Självklart går man direkt till grannen, avbryter en farlig situation,
eller bara upptäcker att pappan visst sitter i hytten...
Man kan inte vara "bekväm" och låta bli att kontrollera situationen.
Ok, erkänner att vi nog inte är så långt ifrån varandra åsiktsmässigt kanske.

Har gjort regelbundna nedslag i tråden tidigare men nu har jag läst igenom huvudparten (puh) av den och konstaterar att du på ett tidigt stadium rekommenderade att prata med föräldrarna innan man går vidare.
Någonstans i de senare inläggen har jag missförstått dig. Ber uppriktigt om ursäkt för mitt inlägg till dig och mina bryska formuleringar; jag hoppas du kan godta det.

Kvar står min åsikt att man måste gå vidare till relevanta myndigheter om samtal med vårdnadshavare inte leder till vettig förändring.

Önskar dig ett gott slut på helgen
//Ronnie
 
  • Älska
larka742
  • Laddar…
J
Jag funderade på en sak. Ni som är rädda för att det blandas in en förläst socialtant som går i taket och tar barnet från föräldrarna och placerar det i fosterhem, och det verkar ju vara rätt många just nu, har ni inte funderat på att det kan sitta en annan brådmogen fyraåring, på socialförvaltningen? Den kanske med lätthet klarar av att godkänna det med en knapptryckning i något SAP-system. Alla vet hur dagens småbarn är uppvuxna med datorer. Troligen sover den vanliga soctanten och låter barnbarnet fixa biffen. Klart lättare att kirra än att köra.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Tror att det finns många barn som kör både traktorgrävare och bil bättre än vissa vuxna.
Hade en annan granne av den vuxna sorten som skulle ut en vända med bilen. Han var så jäkla full så han körde bara fram och tillbaks. Ett tiotal gånger var han uppe i gräsmatten och varannan gång körde han in i cykelstället. Han hade inte en aning om varför bilen inte gick åt vänster eller höger.
Ringde polisen som snabbt kom på plats och då kom en annan granne ut och tog över ratten och polisen åkte vidare till ett annat uppdra utan att kolla killens alkoholhalt.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
MultiMan
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Vilken kvalificerad rappakalja!

Själv fick jag cykla själv dit jag ville, när jag fyllde nio. Det minns jag mycket väl och kommer därför ihåg att jag var försiktig och såg mig omkring.

"vid alla tillfällen visa ett trafiksäkert beteende". -Vem fan gör det (Berra)!

[media]
Staffan Melander
I staden jag växte upp så hade de trafikskola från 5 år där de byggt upp en stadsmiljö i miniatyr i en av parkerna där man fick lära sig att cykla och uppmärksamma övergångsställe, högertrafikregeln mm. Jag var 5 år när jag gick den, 1970. Cyklade givetvis till förskolan när jag var 5-6 (gick på två olika) och sedan till grundskolan vid 7. Fungerade utmärkt. Enda dramatiska som hände under de åren, var när när jag var 5 och trillade ner från ett äppelträd och bröt ena armen. Inga trafikincidenter.

Vad var så annorlunda då mot nu eftersom tydligen dagens unga inte klarar av något längre enligt vissa i tråden (förutom att knappa på en mobiltelefon)?
 
  • Gilla
DrNox1978 och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
MultiMan MultiMan skrev:
(förutom att knappa på en mobiltelefon)
Och bli körda fram och tillbaka av sina daddande föräldrar, som om de drev en färdtjänstfirma.

Staffan
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
I staden jag växte upp så hade de trafikskola från 5 år där de byggt upp en stadsmiljö i miniatyr i en av parkerna där man fick lära sig att cykla och uppmärksamma övergångsställe, högertrafikregeln mm. Jag var 5 år när jag gick den, 1970. Cyklade givetvis till förskolan när jag var 5-6 (gick på två olika) och sedan till grundskolan vid 7. Fungerade utmärkt. Enda dramatiska som hände under de åren, var när när jag var 5 och trillade ner från ett äppelträd och bröt ena armen. Inga trafikincidenter.

Vad var så annorlunda då mot nu eftersom tydligen dagens unga inte klarar av något längre enligt vissa i tråden (förutom att knappa på en mobiltelefon)?
Blir du inte lite avis då, när du får höra att, 3åringar gräver med 12tons grävmaskiner.?
 
på 37 sidor så är ämnet välanalyserat vid det här laget.
jag kunde inte låta bli att skratta när kommentarerna om inhägnat område dök upp.

om nu 4 åringen kör själv så är det läge att prata med föräldrarna. efter de kommentarerna på de första sidorna så är det dags att stänga tråden. om någon på fullt allvar tror att en orosanmälan skulle leda till något så vore det intressant att prova att vända på resonemanget - vad kommer föräldrarna säga om den "anonyma" orosanmälan?

nej, det var bättre förr. Då fanns inte den här diskussionen. Då var det omöjligt att köra en sådan maskin i den åldern.Orkade inte med spakarna på far mins lingrävare på 22 ton innan jag var 12. Var tvungen att ta spjärn med fötterna då jag annars bara lyfte mig själv med mina gissningsvis dryga 40 kg. ;)
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Ok, erkänner att vi nog inte är så långt ifrån varandra åsiktsmässigt kanske.

Har gjort regelbundna nedslag i tråden tidigare men nu har jag läst igenom huvudparten (puh) av den och konstaterar att du på ett tidigt stadium rekommenderade att prata med föräldrarna innan man går vidare.
Någonstans i de senare inläggen har jag missförstått dig. Ber uppriktigt om ursäkt för mitt inlägg till dig och mina bryska formuleringar; jag hoppas du kan godta det.

Kvar står min åsikt att man måste gå vidare till relevanta myndigheter om samtal med vårdnadshavare inte leder till vettig förändring.

Önskar dig ett gott slut på helgen
//Ronnie
Trevligt att enas en lördagskväll, kan man sova gott en natt till! (y)

Vet inte om jag uppfattat det hela bryskt, jag har säkert missat delar du har skrivit med under resans gång.
Lång tråd! :D
 
Har följt tråden lite av och till.
Väldigt mycket tyckande om orosanmälningar osv.
Orosanmälning är lång ner på skalan utan att ha mer kött på benen.
TS skrev något om något båthus på ”bondens” mark och ville inte att denna fråga skulle komma upp. Vad tror TS att en orosanmälan skulle kunna åstadkomma? ”Bonden” skulle nog inte ge sig förren han fått reda på vem som gjort anmälan.

Hur svårt kan det vara?
Ta med en termos med kaffe och en påse bullar. Kanske nästa gång du ser att grävmaskinen körs av den påstådda 4-åringen. Glid in på ämnet genom att säga ”oj kan han köra den själv?” Du kanske får en bra förklaring och det kanske inte är så farligt som du målat upp.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Om man nu är osäker och undrar om det är ok föräldraskap att låta småbarn använda tunga maskiner, kan man ringa soc eller polisen och fråga hur man ska agera.
Man behöver inte ens berätta om vilka ungar det handlar.
Säger soc eller polisen att det är lugnt, kan man släppa det därefter.
Javisst! Det är ju troligt att soc eller polisen säger att det är lugnt...!
För helvete, att ens starta en tråd om situationen istället för att ställa föräldrarna mot väggen och förklara att de har EN enda chans att låta ungen köra maskinen UNDER UPPSIKT, dvs sitta i knät på föräldern, innan det blir snutanmälan är för mig ett mysterium! Att blanda in soc är inte ett alternativ innan man givit föräldrarna chansen att vidta de åtgärder som krävs för att säkra omgivningens fortlevnad, OK om de bor på en öde ö utan andra i närheten, då kan man ju läsa om det i blaskan och tänka "Vilken dum jävel som lät 4-åringen köra ihjäl sin familj och utplåna gården" men om det finns en enda möjlighet att ungen kan komma att skada någon eller något utanför den egna familjen (strikt föräldraansvar, Darwin finns på närmare håll än man kan ana...) är det tamigfan inte OK.

Och till er som romantiserar och tycker det är ok att bränna runt i en maskin som väger trettio ton (enligt tidigare inlägg, har själv ingen aning om vad aktuell maskin väger) vid 4 års ålder, TÄNK LITE LÄNGRE! Under andra världskriget kanske det behövdes minderåriga maskinoperatörer med tanke på att många var inkallade, men inte ens under dessa premisser kan det anses försvarbart att låta en 4-åring sköta spakarna på en riktigt tung maskin. Detta handlar om rent "nöjesåkande" vilket kan vara OK om det handlar om en moppe, men fan inte med en tunggrävare! Försök att hitta EN ENDA rimlig anledning till att ansvarig förälder ska få behålla grävaren om vederbörande lånar ut den till en 4-åring som använder den i rekreationssyfte!
Eh,,,nähe, inte det.

DOCK: konfiskera hellre grävaren än ungen, blanda inte in soc i onödan.

Allt detta skrivet i affekt och under förutsättning att TS inte trollar, vilket enligt min bedömning inte verkar vara fallet.
 
  • Gilla
  • Arg
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.