Hej på er!
Har gått i undersökningsstadiet en längre period men nu är det dags att göra slag i saken när vi får tillgång till vårt nya hus nästa vecka. Det största jobbet vi kommer utföra inom det närmsta är ett badrum och en altan på ca 150kvm där vi kommer använda oss av 95 stolpar.
Har velat väldigt mycket i om jag ska välja en såg med 216 eller 254 klinga. Och ju mer jag har tittat så har jag landat i att jag vill ha en pålitlig såg med de funktioner och finesser som behövs snarare än större klinga då det i princip enbart vara under altanbygget vi kommer såga 95 reglar. Men är så sjukt velig då jag tittat på både Dewalt DWS777, DWS774, Bosch GCM 8 sjl och även Metabos kgs varianter.
Men Det jag fastnat för mest är just Dewalt pga att dom inte bygger något bakåt så att dom är mycket lättare att ha uppställda utmed vägg och fortfarande kunna använda dom och även på DWS777 att det går att vinkla sågen åt båda håll.
Men det som får mig att tveka är det något veka sågdjupet på 62mm.
Någon som äger denna såg som kan säga sin åsikt gällande detta. Klarar den 70 eller är 62 max? Vill ju gärna att den iallafall klarar 70 reglar.
Tyvärr finns det ingen butik i min närhet som har 777 så jag kan inte känna på den någonstans heller.
 
Dws777 är en kanonsåg, den kommer du inte ångra.
 
Tittade på dws777 på dewalts hemsida och förstår inte specifikationen.
Sågkapacitet vid 90°/45° (BxH): 173x62 mm
Sågkapacitet vid 90°/90° (BxH): 26x62 mm
Sågkapacitet vid 90°/90° (BxH): 270x60 mm
Sågkapacitet vid 45°/90° (BxH): 189x62 mm
Sågkapacitet vid 45°/90° (BxH): 190x60 mm
Sågkapacitet vid 90°/45° (BxH): 270x48 mm
Sågkapacitet vid 45°/45°: 190x48 mm

Hur ska detta tolkas? Vad är skillnaden på rad 2 och 3 resp. 4 och 5 resp. 1 och 6?
 
Allt beror på vad och hur du tänker använda sågen... Nu verkar du väldigt inne på en Dewalt så jag kan tipsa om deras kombinerade kap och sågbord, DW743. Dyrare förstås men otroligt användbart för renovering!

Sen har jag en billig stor kapsåp från Jula för mindre noggrant sågande, typ altan, reglar för vägg där det duger gott med 90,5 grader istället för 90 exakt...
https://www.jula.se/catalog/verktyg...lektriska-kap-gersagar/kap-och-gersag-009461/
 
Alltgår Alltgår skrev:
Dws777 är en kanonsåg, den kommer du inte ångra.
Har du en själv? Några synpunkter gällande sågdjupet?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Tittade på dws777 på dewalts hemsida och förstår inte specifikationen.
Sågkapacitet vid 90°/45° (BxH): 173x62 mm
Sågkapacitet vid 90°/90° (BxH): 26x62 mm
Sågkapacitet vid 90°/90° (BxH): 270x60 mm
Sågkapacitet vid 45°/90° (BxH): 189x62 mm
Sågkapacitet vid 45°/90° (BxH): 190x60 mm
Sågkapacitet vid 90°/45° (BxH): 270x48 mm
Sågkapacitet vid 45°/45°: 190x48 mm

Hur ska detta tolkas? Vad är skillnaden på rad 2 och 3 resp. 4 och 5 resp. 1 och 6?
Läste detta också och tycker även jag att det är väldigt luddigt.
Undrar även vad i konstruktionen som skiljer sig då denna tar 62mm och en bosch 70 båda med 216 klinga.
 
anders07 anders07 skrev:
Allt beror på vad och hur du tänker använda sågen... Nu verkar du väldigt inne på en Dewalt så jag kan tipsa om deras kombinerade kap och sågbord, DW743. Dyrare förstås men otroligt användbart för renovering!

Sen har jag en billig stor kapsåp från Jula för mindre noggrant sågande, typ altan, reglar för vägg där det duger gott med 90,5 grader istället för 90 exakt...
[länk]
Jag är ute efter en kvalitativ allround såg kan man säga. Kommer utföra allt från altanbygge, renovering av huset även lite finsnickeri då jag tycker det är roligt. Jag har inga skyhöga krav på grejerna men vill ändå ha kvalité och hållbarhet. Har inte satt någon fast budget men den kombon du föreslår skulle landa på dryga 10k vilket känns ganska onödigt mycket för en glad hemmafixare. Sen väger jag även in förvaringen av det då det blir två maskiner att förvara någonstans så det känns inte jätte aktuellt för min del.
 
Jag har en. Inga synpunkter på sågdjupet, jag har aldrig behövt mer. 95 stolpar kan man vända på om man tvunget ska ta dem i kapsågen.
J Jimblaberg skrev:
Har du en själv? Några synpunkter gällande sågdjupet?
 
Alltgår Alltgår skrev:
Jag har en. Inga synpunkter på sågdjupet, jag har aldrig behövt mer. 95 stolpar kan man vända på om man tvunget ska ta dem i kapsågen.
Okej det är ju trevligt att höra. Jag tror även att så kommer vara fallet för mig. Det kommer bara vara vid altanbygget som 95 stolparna kommer användas men det finns ju andra metoder att kapa dom på också
 
J Jimblaberg skrev:
Okej det är ju trevligt att höra. Jag tror även att så kommer vara fallet för mig. Det kommer bara vara vid altanbygget som 95 stolparna kommer användas men det finns ju andra metoder att kapa dom på också
Vilken såg blev det, blev det en DWS777?
 
Matteandersen Matteandersen skrev:
Vilken såg blev det, blev det en DWS777?
Japp det blev en DWS777. Supernöjd men hade jag gjort om valet idag så hade det nog blivit en med modellen större klinga. Sågat mycket 90x90 stolpar till altanbygget och det blir mycket vridande på stolparna. Hade vart skönt att bara kunna såga rakt igenom dom.
Men utöver det har den funkar toppen.
 
J Jimblaberg skrev:
Japp det blev en DWS777. Supernöjd men hade jag gjort om valet idag så hade det nog blivit en med modellen större klinga. Sågat mycket 90x90 stolpar till altanbygget och det blir mycket vridande på stolparna. Hade vart skönt att bara kunna såga rakt igenom dom.
Men utöver det har den funkar toppen.
Okej, har du kikat på någon annan modell som du hade valt istället?
Får snart tillträde till vårt första hus och det blir ett helrenoveringsobjekt, dock inget altanbygge då det redan finns men blir väl o bygga om den, men det ligger långt ner på prioriteringslistan.

Hur fungerar sågen till 70 reglar, gick det o klyva hela eller du får vända på dem med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.