Har sökt här på sidan o på nätet men hittar inte riktigt det jag söker..
Har en altan med tak och delvis inbyggd. Se bild (krysset betyder inget)
Långt från tomtgräns.
Jag har tänkt sätta in fönster och dörr.
Måste jag söka bygglov för detta?
Om ja, går det då att kringgå bygglov genom att det är vanliga fönster, dvs att de går att lyfta av så bara karmen är kvar?
Saken är att jag vill börja på en gång o inte vänta på bygglov, dessutom verkar det svårt att söka.'

Vill inte fråga kommunen om bygglov behövs eftersom jag eventuellt tar risken o bygger ändå. Vill inte att de får ögonen på mig.
Vad tror ni?
 
  • Hus med grå fasad, delvis inbyggd altan med tak och ett rött kryss på bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Lottath skrev:
Har sökt här på sidan o på nätet men hittar inte riktigt det jag söker..
Har en altan med tak och delvis inbyggd. Se bild (krysset betyder inget)
Långt från tomtgräns.
Jag har tänkt sätta in fönster och dörr.
Måste jag söka bygglov för detta?
Om ja, går det då att kringgå bygglov genom att det är vanliga fönster, dvs att de går att lyfta av så bara karmen är kvar?
Saken är att jag vill börja på en gång o inte vänta på bygglov, dessutom verkar det svårt att söka.'

Vill inte fråga kommunen om bygglov behövs eftersom jag eventuellt tar risken o bygger ändå. Vill inte att de får ögonen på mig.
Vad tror ni?
Eller om det helt enkelt kan gå under attefallsregler då altanen är under 15 kvm?
 
L Lottath skrev:
Eller om det helt enkelt kan gå under attefallsregler då altanen är under 15 kvm?
Attefallstillbyggnad kräver att en anmälan göras till kommunen, med ritningar (kolla vad din kommun vill ha in i ansökan), men handläggningstiden är kortare.
 
Redigerat:
Tänk på att handläggare från kommunen kan få ögonen på dig även på detta forum.... ;)

Men som svar på din fråga;
Är det inom eller utanför detaljplanelagt område? Inom detaljplanelagt område är inglasning av veranda bygglovspliktigt (det räknas som nytt rum). Utanför DP kan vissa tillbyggnader vara bygglovsbefriade och det kan variera mellan kommunerna. Du kan inte komma runt bygglov (om det krävs) genom att fönstren är lätta att ta bort. Om du bygger utan lov och blir ”påkommen” kan du få möjlighet att söka bygglov i efterhand, men en sanktionsavgift kan tillkomma för att du börjat bygga.
 
Redigerat:
  • Gilla
H_e_l_e_n_a och 1 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Är det inom eller utanför detaljplanelagt område? Inom detaljplanelagt område är inglasning av veranda bygglovspliktigt (det räknas som nytt rum). Utanför DP kan vissa tillbyggnader vara bygglovsbefriade och kan variera mellan kommunerna. Du kan inte komma runt bygglov (om det krävs) genom att fönstren är lätta att ta bort. Om du bygger utan lov och blir ”påkommen” kan du få möjlighet att söka bygglov i efterhand, men en sanktionsavgift kan tillkomma för att du börjat bygga.
tack för svar, jag ska ha vanliga fönster så de är ju enkelt att lyfta ur karmen.
det finns ju redan väggar på altanen, behöver bara sänka dem lite o nya reglar o sen sätta fast fönster så i princip känns det som att jag skulle få göra allt så länge jag inte lyfter på själva fönstret.
Verkar så himla krångligt att söka bygglov med ritningar och allt. Tycker det är lite sjukt att man inte får göra små ändringar på sitt eget hus utan lov..
 
L Lottath skrev:
tack för svar, jag ska ha vanliga fönster så de är ju enkelt att lyfta ur karmen.
det finns ju redan väggar på altanen, behöver bara sänka dem lite o nya reglar o sen sätta fast fönster så i princip känns det som att jag skulle få göra allt så länge jag inte lyfter på själva fönstret.
Verkar så himla krångligt att söka bygglov med ritningar och allt. Tycker det är lite sjukt att man inte får göra små ändringar på sitt eget hus utan lov..
Tyvärr kan jag inte säga hur din kommun bedömer det som du vill göra, då måste du kontakta dem. Det är nog i gränslandet av vad du kan göra utan lov. Plan- och bygglagen gäller ju densamma överallt, men olika kommuner har olika policys när det gäller vad som är bygglov. Om din kommun inte är jättepetig tror jag du kan få till vettiga ritningar om det behövs.
 
M MetteKson skrev:
Tyvärr kan jag inte säga hur din kommun bedömer det som du vill göra, då måste du kontakta dem. Det är nog i gränslandet av vad du kan göra utan lov. Plan- och bygglagen gäller ju densamma överallt, men olika kommuner har olika policys när det gäller vad som är bygglov. Om din kommun inte är jättepetig tror jag du kan få till vettiga ritningar om det behövs.
ja jag ska nog höra med dem, kanske inte behöver vara så krångligt när jag ska göra en såpass liten ombyggnad. Reglerna är så luddiga men tack för feedback :) jag kommer att fortsätta bygga så länge men försöka hålla det inom vad jag tror kan räknas som renovering..
 
L Lottath skrev:
ja jag ska nog höra med dem, kanske inte behöver vara så krångligt när jag ska göra en såpass liten ombyggnad. Reglerna är så luddiga men tack för feedback :) jag kommer att fortsätta bygga så länge men försöka hålla det inom vad jag tror kan räknas som renovering..
Det finns bra exempelritningar på de flesta kommuners hemsida. Lycka till med projektet.
 
Redigerat:
M MetteKson skrev:
Det finns bra exempelritningar på de flesta kommuners hemsida. Lycka till med projektet.
tack så mycket!
 
Eftersom du ändå verkar vara inne på att bygga oavsett bygglov - syns det från gatan etc? Huset ser lite äldre ut och är det då någon som verkligen vet att det inte fanns glas på verandan sen förr och att du nu bara renoverar den?
 
N noupe skrev:
Eftersom du ändå verkar vara inne på att bygga oavsett bygglov - syns det från gatan etc? Huset ser lite äldre ut och är det då någon som verkligen vet att det inte fanns glas på verandan sen förr och att du nu bara renoverar den?
TS nämner att han/hon är rädd för att kommunen ska ”komma på” han/henne. Min erfarenhet säger att det vanligaste är att någon granne anmäler att något bygge är på gång i omgivningen, det räcker att de hört en hammare slå eller att någon kommit från byggvaruhuset med en högar av plank på släpet. Det förekommer mycket oftare än man tror, tyvärr, avundssjuka är stark drivkraft för många. Anmälningarna som kommer in är ofta anonyma med underskriften ”vän av ordning”, ”rättvisans man” och annat löjligt (enligt mig). Ska man anmäla något tycker jag man ska stå för det, och helst först prata med den som bygger och reda ut eventuella missförstånd. Sen är det så att om en anmälan kommer till kommunen så måste det enligt lag (PBL) följa upp anmälan. Ofta är det småsaker men tidskrävande att reda ut och grundlösa. Hoppas jag inte skrämde upp dig nu. Känner du till om det finns några ”områdespoliser” i ditt grannskap? Om du ringer till kommunen så håll konversationen på en neutral nivå, fråga om vad krävs för din åtgärd, attefall, bygglov, inget bygglov. Kolla om din fastighet ligger inom DP eller inte, det kan vara avgörande.
 
Redigerat:
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
TS nämner att han/hon är rädd för att kommunen ska ”komma på” han/henne. Min erfarenhet säger att det vanligaste är att någon granne anmäler att något bygge är på gång i omgivningen, det räcker att de hört en hammare slå eller att någon kommit från byggvaruhuset med en högar av plank på
släpet. Det förekommer mycket oftare än man tror, tyvärr, avundssjuka är stark drivkraft för många. Anmälningarna som kommer in är ofta anonyma med underskriften ”vän av ordning”, ”rättvisans man” och annat löjligt (enligt mig). Ska man anmäla något tycker jag man ska stå för det, och helst först prata med den som bygger och reda ut eventuella missförstånd. Sen är det så att om en anmälan kommer till kommunen så måste det enligt lag (PBL) följa upp anmälan. Ofta är det småsaker men tidskrävande att reda ut och grundlösa. Hoppas jag inte skrämde upp dig nu. Känner du till om det finns några ”områdespoliser” i ditt grannskap? Om du ringer till kommunen så håll konversationen på en neutral nivå, fråga om vad krävs för din åtgärd, attefall, bygglov, inget bygglov. Kolla om din fastighet ligger inom DP eller inte, det kan vara avgörande.
nej det känns inte som att någon här skulle anmäla mig faktiskt. Baksidan av mitt hus syns inte från väg o grannarna på baksidan bryr sig nog inte.
Men jag vill nog ta det säkra att söka lov. Men tänker inte vänta med att bygga, tror inte de har koll på hur min altan ser ut och jag ska bygga så att det räknas som renovering tänkte jag, byta ut några reglar mm. inte för att jag vet hur reglerna ser ut för det heller men något måste jag väl ändå få göra med ett hus jag äger känner jag.
Tack för hjälpen!
 
L Lottath skrev:
nej det känns inte som att någon här skulle anmäla mig faktiskt. Baksidan av mitt hus syns inte från väg o grannarna på baksidan bryr sig nog inte.
Men jag vill nog ta det säkra att söka lov. Men tänker inte vänta med att bygga, tror inte de har koll på hur min altan ser ut och jag ska bygga så att det räknas som renovering tänkte jag, byta ut några reglar mm. inte för att jag vet hur reglerna ser ut för det heller men något måste jag väl ändå få göra med ett hus jag äger känner jag.
Tack för hjälpen!
Du motsäger dig själv - bygger du så ”att det räknas som renovering” (i bemärkelsen återställa existerande utseende) behöver du inte bygglov. Det är nog närmast 100% riskfritt för dig att smälla på några fönster på ditt uterum. Har du riktig otur har din kommun extra hög taxa och ditt bygglov, som närmast är en formalitet, kostar dig 15-20 k i ansökningsavgift etc.
 
L Lottath skrev:
nej det känns inte som att någon här skulle anmäla mig faktiskt. Baksidan av mitt hus syns inte från väg o grannarna på baksidan bryr sig nog inte.
Men jag vill nog ta det säkra att söka lov. Men tänker inte vänta med att bygga, tror inte de har koll på hur min altan ser ut och jag ska bygga så att det räknas som renovering tänkte jag, byta ut några reglar mm. inte för att jag vet hur reglerna ser ut för det heller men något måste jag väl ändå få göra med ett hus jag äger känner jag.
Tack för hjälpen!
Kolla först OM det krävs lov, gör det inte det så bygg. Då behöver du inte bekymra dig. Krävs det lov och du lämnar in ansökan skulle jag inte bygga innan jag fått beviljat lov och startbesked, det kan medföra sanktionsavgift (böter). Kommunen kan mycket väl ha koll på hur din altan sett ut innan, de har ofta både stora pappers och digitala arkiv.
 
N noupe skrev:
Du motsäger dig själv - bygger du så ”att det räknas som renovering” (i bemärkelsen återställa existerande utseende) behöver du inte bygglov. Det är nog närmast 100% riskfritt för dig att smälla på några fönster på ditt uterum. Har du riktig otur har din kommun extra hög taxa och ditt bygglov, som närmast är en formalitet, kostar dig 15-20 k i ansökningsavgift etc.
Så hög avgift har jag inte hört för ett uterum, eventuell sanktionsavgift svider mer. Taxa brukar finns på kommunens hemsida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.