Staffans2000
H Husbuset skrev:
Eftersom många barn (även 15-åringar) tror att man ska gå på höger sida
Aha. Nu fattar jag.
Men det säger mer om deras föräldrar, än om barnen. Har föräldrarna inte på femton år lyckats lära ungarna på vilken sida av vägen de skall gå, borde de funderat en vända till, innan de slog till.

Staffan
 
  • Gilla
  • Älska
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nja, det beror kanske på hur man använder orden? Jag tänker att när jag har frågat mina barn vilken sida man cyklar på så vet dom alltid att det är på höger sida (eller "där ringklockan sitter") men när dom sedan cyklar gör man ändå helt fel.
Det är en väldig skillnad på teoretiskt lärande och praktiskt lärande. Man kan gå ut skolan med toppenbetyg i teoretiska ämnen, men vara helkass på att använda kunskapen i praktiken.
 
  • Gilla
Destrier och 3 till
  • Laddar…
L Tommy Lövgren skrev:
Det är en väldig skillnad på teoretiskt lärande och praktiskt lärande. Man kan gå ut skolan med toppenbetyg i teoretiska ämnen, men vara helkass på att använda kunskapen i praktiken.
Ja, fast vad hade det med saken att göra här? Det jag just konstaterade var att det praktiska lärandet (cykla utan att välta) inte räcker för att framföra cykeln säkert. Utöver det behöver du även ta till dig vissa grundläggande teoretiska kunskaper OCH du behöver förstå konsekvensen av vissa praktiska manövrar ("köra ut framför en buss").

Du säger något som är sant men jag förstår inte hur det är applicerbart på det som diskuteras här.
 
Om jag skriver Trial and error eller learning by doing kanske du förstår vad jag menar
 
L Tommy Lövgren skrev:
Om jag skriver Trial and error eller learning by doing kanske du förstår vad jag menar
Jag förstår vad det är du säger men inte hur det var relevant här?
 
A arasmus skrev:
Våra grannar är bönder och har en Volvo EC290 som väger kring 30 ton. Den kör deras 4-årige unge runt med helt själv och gräver. Upp för backar, inne i skogen osv. Ingen vuxen finns i närheten. Däremot springer det runt en skock andra ungar på gården. Jag får ont i magen varje gång jag ser det. Vad tycker ni som är lite mer lantliga av er, är detta vanligt bland bönder eller är det läge för en orosanmälan?
Detta är ju helt barockt! Om vi utgår ifrån att det TS skriver är sant ang att fyraåringen kör runt och gräver samt att det springer andra barn runt maskinen skulle jag inte bli förvånad om det finns ett straffrättsligt ansvar hos föräldrarna.

Modern forskning har slagit fast att den mänskliga hjärnan inte är färdigutvecklad förrän i tjugoårsåldern. Om vi jämför en komplicerad syssla som att köra och manövrera en grävmaskin med något så enkelt som att cykla i trafik anses barn inte mogna att hantera det senare förrän i trettonårsåldern. Att det inte finns rekommendationer för när barn ska få köra och hantera grävmaskiner beror väl sannolikt på att det är så galet att det är en icke-fråga!!!

Att den här tråden översvämmas av rednecks som hävdar att de har plöjt sedan de var tre är ju inget som helst bevis för att det är ofarligt att låta småväxta, outvecklade — såväl fysiskt som mentalt — individer hantera maskiner och fordon som faktiskt i många fall kräver en yrkesutbildning för att någon skall få en anställning som innebär att de ex vis ska manövrera en grävmaskin ute i samhället bland vanligt folk.

I mina ögon borde TS ringa polisen och soc; de som har bagatelliserat det hela borde tänka efter och bli en aning generade eller skämmas massor.

Och för de som har mer än en halv hjärncell och går igång på mitt inlägg: läs bifogad artikel nedan.

Kort citat ur artikeln: "Barns förmåga begränsas av syn- och hörselutveckling. De kan inte sprida sin uppmärksamhet – de ägnar sig åt en sak i taget. Då de till exempel cyklar, måste de koncentrera sig på att trampa och manövrera cykeln så mycket att de inte kan uppmärksamma trafiken. Att cykla innebär snarare ett lekmoment än ett sätt att förflytta sig."

Googla gärna vidare på liknande artiklar. Vill du fortfarande hugga in med korkade motargument — varsågod!
Ni som inte fattar senaste passusen kan köra igång direkt.

Självklart ska inte fyraåringar hantera grävmaskiner överhuvudtaget!
//Ronnie


NTF: Barn under 13 år inte mogna

Barn är inte mogna att cykla i trafiken förrän de är tidigast i tolvårsåldern.
Det menar både Trafikverket och NTF.

Någon lag som reglerar när barn ska få cykla i trafiken finns inte, men uppfattningarna hos både myndigheter och olika trafikorganisationer är att barn under tolv år inte ska cykla i trafiken.
NTF, Nationalföreningen för trafikens främjande, konstaterar följande: ”barn under 11–13 år är inte mogna att cykla i trafiken”.
Trafikverket menar att ”barns förmåga begränsas av syn- och hörselutveckling. De kan inte sprida sin uppmärksamhet – de ägnar sig åt en sak i taget. Då de till exempel cyklar, måste de koncentrera sig på att trampa och manövrera cykeln så mycket att de inte kan uppmärksamma trafiken. Att cykla innebär snarare ett lekmoment än ett sätt att förflytta sig”, skriver Trafikverket på sin webbplats och fortsätter:
”Studier visar att barn upp till ca 12 års ålder saknar förutsättningar för att vid alla tillfällen visa ett trafiksäkert beteende.”
Ulrika Jeppson är planerare för trafiksäkerhet på verket och utvecklar varför barn inte ska ut i trafiken.
– Det handlar om utvecklingen av hjärnan. Barn har svårt att bedöma hastigheter och avstånd innan de kommit upp i tolvårsåldern, säger hon.
Hon menar samtidigt att det egentligen inte är kommunens ansvar att barnen kan ta sig till skolan utan risk.
– Föräldrarna har faktiskt det yttersta ansvaret för sina barn. Att barnen inte får skolskjuts innebär bara att föräldrarna själva får se till att barnen kommer till skolan. Även när det handlar om skolskjutsar så har föräldrarna ansvar för att barnen kommer till busshållplatserna ordentligt, menar hon.
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 5 till
  • Laddar…
Staffans2000
L Tommy Lövgren skrev:
Om jag skriver Trial and error eller learning by doing kanske du förstår vad jag menar
Jag fyller på med: Usus est optimum magister. Sedan det omoderna svenska ordstävet -övning ger färdighet:D.


Staffan
 
  • Gilla
TT4F och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
P Pysslarn skrev:
”Studier visar att barn upp till ca 12 års ålder saknar förutsättningar för att vid alla tillfällen visa ett trafiksäkert beteende.”
Vilken kvalificerad rappakalja!

Själv fick jag cykla själv dit jag ville, när jag fyllde nio. Det minns jag mycket väl och kommer därför ihåg att jag var försiktig och såg mig omkring.

"vid alla tillfällen visa ett trafiksäkert beteende". -Vem fan gör det (Berra)!


Staffan Melander
 
Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jo, men ser man en fara så bör man agera på något sätt, om TS inte alls känner sig bekväm med att prata med föräldrarna bör han få någon annan att prata med dem, finns ingen annan bekant som kan ta detta är väl enda sättet att "anmäla" - även om jag tycker det känns jättedumt att göra så. Det är samma sak med allt - om grannarna eldar, skriker, super, svartbygger tycker jag man först ska försöka lösa det utan eskalering till myndigheter MEN i vissa fall kan det finnas anledningar till att det inte känns som ett alternativ.

Med träning verkar 5åringar kunna bli väldigt skickliga på enstaka motoriska saker, som dataspel, bollar och liknande. Men som många sagt så är de inte redo och mogna att axla det ansvaret som farliga aktiviteter innebär.
Se nedan.

P Pysslarn skrev:
Detta är ju helt barockt! Om vi utgår ifrån att det TS skriver är sant ang att fyraåringen kör runt och gräver samt att det springer andra barn runt maskinen skulle jag inte bli förvånad om det finns ett straffrättsligt ansvar hos föräldrarna.

Modern forskning har slagit fast att den mänskliga hjärnan inte är färdigutvecklad förrän i tjugoårsåldern. Om vi jämför en komplicerad syssla som att köra och manövrera en grävmaskin med något så enkelt som att cykla i trafik anses barn inte mogna att hantera det senare förrän i trettonårsåldern. Att det inte finns rekommendationer för när barn ska få köra och hantera grävmaskiner beror väl sannolikt på att det är så galet att det är en icke-fråga!!!

Att den här tråden översvämmas av rednecks som hävdar att de har plöjt sedan de var tre är ju inget som helst bevis för att det är ofarligt att låta småväxta, outvecklade — såväl fysiskt som mentalt — individer hantera maskiner och fordon som faktiskt i många fall kräver en yrkesutbildning för att någon skall få en anställning som innebär att de ex vis ska manövrera en grävmaskin ute i samhället bland vanligt folk.

I mina ögon borde TS ringa polisen och soc; de som har bagatelliserat det hela borde tänka efter och bli en aning generade eller skämmas massor.

Och för de som har mer än en halv hjärncell och går igång på mitt inlägg: läs bifogad artikel nedan.

Kort citat ur artikeln: "Barns förmåga begränsas av syn- och hörselutveckling. De kan inte sprida sin uppmärksamhet – de ägnar sig åt en sak i taget. Då de till exempel cyklar, måste de koncentrera sig på att trampa och manövrera cykeln så mycket att de inte kan uppmärksamma trafiken. Att cykla innebär snarare ett lekmoment än ett sätt att förflytta sig."

Googla gärna vidare på liknande artiklar. Vill du fortfarande hugga in med korkade motargument — varsågod!
Ni som inte fattar senaste passusen kan köra igång direkt.

Självklart ska inte fyraåringar hantera grävmaskiner överhuvudtaget!
//Ronnie


NTF: Barn under 13 år inte mogna

Barn är inte mogna att cykla i trafiken förrän de är tidigast i tolvårsåldern.
Det menar både Trafikverket och NTF.

Någon lag som reglerar när barn ska få cykla i trafiken finns inte, men uppfattningarna hos både myndigheter och olika trafikorganisationer är att barn under tolv år inte ska cykla i trafiken.
NTF, Nationalföreningen för trafikens främjande, konstaterar följande: ”barn under 11–13 år är inte mogna att cykla i trafiken”.
Trafikverket menar att ”barns förmåga begränsas av syn- och hörselutveckling. De kan inte sprida sin uppmärksamhet – de ägnar sig åt en sak i taget. Då de till exempel cyklar, måste de koncentrera sig på att trampa och manövrera cykeln så mycket att de inte kan uppmärksamma trafiken. Att cykla innebär snarare ett lekmoment än ett sätt att förflytta sig”, skriver Trafikverket på sin webbplats och fortsätter:
”Studier visar att barn upp till ca 12 års ålder saknar förutsättningar för att vid alla tillfällen visa ett trafiksäkert beteende.”
Ulrika Jeppson är planerare för trafiksäkerhet på verket och utvecklar varför barn inte ska ut i trafiken.
– Det handlar om utvecklingen av hjärnan. Barn har svårt att bedöma hastigheter och avstånd innan de kommit upp i tolvårsåldern, säger hon.
Hon menar samtidigt att det egentligen inte är kommunens ansvar att barnen kan ta sig till skolan utan risk.
– Föräldrarna har faktiskt det yttersta ansvaret för sina barn. Att barnen inte får skolskjuts innebär bara att föräldrarna själva får se till att barnen kommer till skolan. Även när det handlar om skolskjutsar så har föräldrarna ansvar för att barnen kommer till busshållplatserna ordentligt, menar hon.
Och du borde skämmas massor som bagatelliserar en orosanmälan.
Jag och de flesta har sagt OM det är så att barnet rattar grävmaskinen helt själv med en massa barn runt sig och föräldrarna inte bryr sig så ska ts anmäla.

MEN.. gå till grannarna har varit råd#1. För alla förutsättningar att ge ett råd har inte varit glasklara....
Tex detta - jag har min bil parkerad knappt 50m bort, jag kan inte se in i bilen i alla lägen. Solen skapar reflexer så det är inte så lätt att dagtid se passagerare tex. Men här har vi ts som på 150m tydligt vet och har sett att ingen alls är med i grävmaskinen....

Det tillhör verkligen tråden och är centralt för att ge råd i ett sådant här läge, det är inte vilken typ av skruv som ska användas utan om orosanmälan/polisanmälan att man faktiskt reder ut förutsättningarna.
Och att man till en Ts påpekar - "är du verkligen säker" - är inte för att vara oförskämd, utan för att det är viktigt att vara säker!
En orosanmälan är allvarliga saker! Ofantligt mycket värre än polisanmälan.


Sen, ... "I mina ögon borde TS ringa polisen och soc; de som har bagatelliserat det hela borde tänka efter och bli en aning generade eller skämmas massor."

Vad ska du säga till TS då? OM det nu tydligen är så himla akutallvarligt... ska det inte gnaga i hennes magkropp - att hon borde pratat med grannarna DIREKT? Hon borde verkligen få höra ett och annat av dig med....


Vad är det med folk egentligen... att det överhuvudtaget inte är ett KRAV att faktiskt prata med sina grannar i sådana här lägen? Ursäkta sig med att det inte är bekvämt...
Sagt av JohanLun:
"om TS inte alls känner sig bekväm med att prata med föräldrarna bör han få någon annan att prata med dem, finns ingen annan bekant som kan ta detta är väl enda sättet att "anmäla" - även om jag tycker det känns jättedumt att göra så."

Så om man inte är "bekväm" *buhu* att prata med sin granne så ska man anmäla. Seriöst?
Om man pga en arvstvist (som tydligen inte ens hade med TS att göra) anser sig inte vara bekväm, så är det helt ok att riskera en annans familj framtid....?

Det går sedan inte ihop, å ena sidan är det så allvarligt att man MÅSTE anmäla, men å andra sidan... är det inte så viktigt att reagera direkt utan man kan ju vara lite bekväm och ringa in nästa gång socialtjänsten har telefontid.....
 
Redigerat:
  • Gilla
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Vilken kvalificerad rappakalja!

Själv fick jag cykla själv dit jag ville, när jag fyllde nio. Det minns jag mycket väl och kommer därför ihåg att jag var försiktig och såg mig omkring.

"vid alla tillfällen visa ett trafiksäkert beteende". -Vem fan gör det (Berra)!

[media]
Staffan Melander
ALLA cyklade till skolan från klass 2 om jag minns det rätt från min uppväxt.
Mina barns skola har från klass 3 - står i deras ordningsregler.
Då låg min skola bättre till, än mina barns skola som är en mer landsortsskola.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Vilken kvalificerad rappakalja!

Själv fick jag cykla själv dit jag ville, när jag fyllde nio. Det minns jag mycket väl och kommer därför ihåg att jag var försiktig och såg mig omkring.

"vid alla tillfällen visa ett trafiksäkert beteende". -Vem fan gör det (Berra)!

[media]
Staffan Melander
Ok, så nu är du norm för det normala och vettiga...

Tjena, vilken kvalificerad rappakalja!
//Ronnie
 
  • Gilla
Riemann
  • Laddar…
Person med 3D-glasögon äter popcorn och ser engagerad ut.
 
  • Gilla
Anonymiserad 138107
  • Laddar…
Detta är från vår skola
Texten på en redigerad skärmdump: "respekterar vi att man får cykla till och från skolan från och med årskurs 3.

Du gav ingen länk så jag läste lite själv... ;)
NTF själv säger detta. https://ntf.se/fragor-och-svar/ovrigt/barn-i-trafiken/nar-ar-barn-cykelmogna/
"En generell tumregel säger att barn är mogna att cykla i komplicerad trafikmiljö när de är 11-12 år."

Och ditt "barn under 11–13 år är inte mogna att cykla i trafiken”. kommer från en tidningsartikel från 2012.
Så, från att inte klara sig alls som du sa, så är det att 11-12 klarar komplicerad trafikmiljö med...

Sedan varken där jag bor nu, eller där jag växte faller under "komplicerad" trafik så det är rimligt att riktlinjerna är än mer "snälla".

Edit: Tänkte lägga barnen, ta lite chips strax ... (y)
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Se nedan.



Och du borde skämmas massor som bagatelliserar en orosanmälan.
Jag och de flesta har sagt OM det är så att barnet rattar grävmaskinen helt själv med en massa barn runt sig och föräldrarna inte bryr sig så ska ts anmäla.

MEN.. gå till grannarna har varit råd#1. För alla förutsättningar att ge ett råd har inte varit glasklara....
Tex detta - jag har min bil parkerad knappt 50m bort, jag kan inte se in i bilen i alla lägen. Solen skapar reflexer så det är inte så lätt att dagtid se passagerare tex. Men här har vi ts som på 150m tydligt vet och har sett att ingen alls är med i grävmaskinen....

Det tillhör verkligen tråden och är centralt för att ge råd i ett sådant här läge, det är inte vilken typ av skruv som ska användas utan om orosanmälan/polisanmälan att man faktiskt reder ut förutsättningarna.
och till en Ts påpekar - "är du verkligen säker"
En orosanmälan är allvarliga saker! Ofantligt mycket värre än polisanmälan.


Sen, ... "I mina ögon borde TS ringa polisen och soc; de som har bagatelliserat det hela borde tänka efter och bli en aning generade eller skämmas massor."

Vad ska du säga till TS då? OM det nu tydligen är så himla akutallvarligt... ska det inte gnaga i hennes magkropp - att hon borde pratat med grannarna DIREKT? Hon borde verkligen få höra ett och annat av dig med....


Vad är det med folk egentligen... att det överhuvudtaget inte är ett KRAV att faktiskt prata med sina grannar i sådana här lägen? Ursäkta sig med att det inte är bekvämt...
Sagt av JohanLun:
"om TS inte alls känner sig bekväm med att prata med föräldrarna bör han få någon annan att prata med dem, finns ingen annan bekant som kan ta detta är väl enda sättet att "anmäla" - även om jag tycker det känns jättedumt att göra så."

Så om man inte är "bekväm" *buhu* att prata med sin granne så ska man anmäla. Seriöst?
Om man pga en arvstvist (som tydligen inte ens hade med TS att göra) anser sig inte vara bekväm, så är det helt ok att riskera en annans familj framtid....?

Det går sedan inte ihop, å ena sidan är det så allvarligt att man MÅSTE anmäla, men å andra sidan... är det inte så viktigt att reagera direkt utan man kan ju vara lite bekväm och ringa in nästa gång socialtjänsten har telefontid.....
Har försökt förstå ditt aningen röriga (lördagkväll?) inlägg utan framgång men du verkar inte hålla med mig får jag det till? Det hela har en avsaknad av stringens som gör det något svårtolkat men huvudsakligen får jag en känsla av att det är jag som bagatelliserar problematiken här.

Låt mig bli helt klar: när man upplever det TS säger sig uppleva i första inlägget, drar man i nödbromsen. Dvs NÄR EN FYRAÅRING KÖR RUNT OCH GRÄVER MED EN GRÄVMASKIN går man över till vårdnadshavaren och påtalar det problematiska i situationen, inte minst pga att andra barn befinner sig i riskzonen. I samma samtal informerar man vårdnadshavaren om att man kommer att informera myndigheter om inte fyraåringen fråntas nycklarna till maskinen. Punkt.

Det kallas civilkurage och och har oftast till syfte att stoppa ofog som innebär risk för liv och lem eller bara vanlig förstörelse.
När barn är inblandade har jag svårt att förstå att man kan undlåta att agera i situationer som tydligen upprepas och uppenbarligen innebär extrema risker för samtliga som befinner sig i närheten när en fyraåring kör runt i en grävmaskin.

Skulle det ske en olycka har man offrat extremt mycket på grannsämjans altare; så mycket att man borde se sig delaktig!

Att det är ok att en fyraåring hanterar en entreprenadmaskin överhuvudtaget, med eller utan tillsyn, är i mina ögon skäl nog för orosanmälan.
//Ronnie
 
Redigerat:
  • Gilla
Heramys och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
[bild]
?

//Ronnie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.