Jag vill flytta elementet - får man vidarekoppla ett 3-fas uttag?
 
Du får nog vara lite tydligare. Vad används 3-fas uttaget till? Vad är det för utrymme? Hur långt är det mellan uttaget och elementet?
 
Sovrummet vill jag möblera om och den nya sängen kommer att hamna där det nu sitter ett gammalt element, jag vill köpa ett nytt och det kommer att hamna en bit bort där det inte som nu stör. Tänkte lyfta på spånskivorna och sedan dra 1,5 mm-ledningar till det nya stället. Det gamla uttaget täcker jag med ett lock.
 
B
D Dr Sorry skrev:
Sovrummet vill jag möblera om och den nya sängen kommer att hamna där det nu sitter ett gammalt element, jag vill köpa ett nytt och det kommer att hamna en bit bort där det inte som nu stör. Tänkte lyfta på spånskivorna och sedan dra 1,5 mm-ledningar till det nya stället. Det gamla uttaget täcker jag med ett lock.
antar du menar 2-fas, 400v element.. men det låter som du bör ta dit en elektriker som löser det så det blir rätt, har du inte den kollen ska du inte göra nåt själv. ( nu kommer många mer skriva att du inte får göra nåt, det stämmer, men har du inte koll ska du inte ens fundera på att göra det själv..... ) lägg egen tid på att allt annat istället.

gör du det riktigt snyggt, kan du ju dra om ledningarna från kopplingspunkten innan genom att skarva rören/slangarna, så behöver du inte ens ha ett lock... när du ändå ska ta ner väggen...
 
Så som du beskriver det i inlägg #3 går att göra. Men locket måste sättas med skruv om det sitter lågt (kommer inte ihåg höjdgränsen). Men om du ändå skall öppna väggen så är Boan's förslag det mer "fackmannamässiga".

Men sitter där överhuvudtaget en dosa i väggen idag? Ofta går det bara ut ett rör vid elementet, med en tunn utanpåliggande anslutningsdosa på väggen. Om du tänker skarva trådarna så måste det göras i en dosa.
 
dosa, infälld eller utanpåliggande bör väl duga. Sedan klamrad kabel till ny dosa för elementet. Räcker det med 1,5 kvadrat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.