likblek skrev:
klockan 8 är man ju redan på jobbet... har det hänt något med elräkningen (eller olja eller vad ni hade innan)?

har tänkt om lite och ska nog (om det blir en konvertering) sätta ut tanken i ett litet isolerat förråd och gräva ngn meter kulvert till huset = mer plats för acctank och mer plats för badrum.
Då får du börja elda kl 5 då.. ;)

Jag kör pellets nu men tidigare ägaren körde olja/el med kass panna o nått mysko fel på elpatronen då det gick 86 kWh/dygn för vv (stängd shunt).. :-/ :surprised:
Tidigare ägarna sa att det gick 3,3 m3 olja men elen sa dom inget om o då vi fick första elräkningen va beräknad årsförbrukning 30600 kWh/år så de va nära försäljning då.. ::)
Efter pannbytet o pellets året runt så ligger elförbrukningen på 3300 kWh/år + 4,6 ton pellets..

Hmmm ska ni ändå ha vattenmantlad kamin i huset??
Då blir det en kulvert ut o en in :-/
Då borde ni antingen sätta en ved el pelletspanna i förrådet med kulvert in till huset..
 
problemet är just att vi inte har ngt pannrum som vi kan sätta någon panna i. jag har bara tagit för givet att den pelletspanna ställer vissa krav på att det tex inte är trä golv i utrymmet. :-?

så det skulle isf bli en mantlad kamin i huset och en kulvert till förrådet där ackumulatortanken får stå och sen drar man rör till vv och radiatorer från förrådet (har inte satt mig in i detta fullt ut än.... ) tillbaka in i huset. ev med lite solpaneler mm.

vad det gäller kulvert. drar man färdiga gjutna kulvertar eller kan man fixa ngt själv som inte kostar 600 kr metern när man går upp lite i dimentionerna?? :-/
 
hörde ett rykte från någon av alla dessa som söljer solfångare att man kunde bygga egna vattenmantlade kaminer... han hade dock inget tips om vart man kunde söka inspiration. finns det ngn själ här på forumet som har testat?erfarneheter? ritningar? ideer?
 
likblek skrev:
problemet är just att vi inte har ngt pannrum som vi kan sätta någon panna i. jag har bara tagit för givet att den pelletspanna ställer vissa krav på att det tex inte är trä golv i utrymmet.   :-?

så det skulle isf bli en mantlad kamin i huset och en kulvert till förrådet där ackumulatortanken får stå och sen drar man rör till vv och radiatorer från förrådet (har inte satt mig in i detta fullt ut än.... ) tillbaka in i huset. ev med lite solpaneler mm.

vad det gäller kulvert. drar man färdiga gjutna kulvertar eller kan man fixa ngt själv som inte kostar 600 kr metern när man går upp lite i dimentionerna??  :-/
Du måste gjuta ett golv där pannan ska stå o de går bra att gjuta ett tunt lager på befintligt trägolv oxå, ytterväggar o tak måste va klädda med dubbel gips.. 10 m2 räcker för både panna o pelletsförråd (bulk) behöver inte va brandklassat om det står 1 meter från pannans framsida..

Kulvert är det en fördel om du satsar på en färdig som är bra isolerad t.ex aquawarm kopparflex.. Du klarar dej med 2x22 mm o den kostar 300:-/meter o de är den effektivaste som jag fått fram uppgifter på iaf.. http://www.logstor.com/showpage.php?pageid=106260&topmenuentry=32&lang=SV

Här finns iaf ctc´s pelletspanna (brännare o panna) för 41000:- inkl frakt o moms http://www.lundbergsvarme.se/index.htm
Då ingår reglersystem med både inne o utegivare så det är bara pelletsskruv o skorsten som tillkommer.. :)
Skorsten kan du bygga själv av en 120 mm rostfripipa med minst 60 mm isolering i dubbla lager (2x30 mm) med skarvar omlott o ett ytter rör t.ex spiro som träs utan på isoleringen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.