skane67 skrev:
495an har stöd för extern värmekälla, vet dock inte om det är lönt att installera en sådan kammin. Jag hade nog inte köpt en 490 om installationen av en 495a går att lösa på ett rimligt sätt.
Ok du menar att man ska slänga till några spänn å ta "storebror"

Vad kostar egentligen en IVT495 MER än 490:an??
 
Jag vet faktiskt inte, för oss blev det inte mycket dyrare, vår slang kunde plöjas ner och det är väldigt billigt, går snabbt att göra när man har nybygge. Jag har sett andra nämna 25.000 extra men det inkluderar nog allt.
 
många "försvarar sig " mad att dom kommer ha kamin. jag tycker att man ska ha ett uppvärmnings system som klarar sig själv. sen kan man ha kamin ändå, detta för att hålla nere kostnaden.

om man inte vill elda i kaminen (kan ju vara så att man är bortresr, skadad eller har barn som är för små för att förstå) så ska man inte behöva elda för att få rimlig driftskostnad)


ett hus på 125 m2 är lagom litet för att inte instalera jordvärme. detta borde funka bra med en 459::a eller Comfortzone men räkna på jordvärme också, det är ju nästan samma pris & det kan vara värt dom där extra kronorna om ni gör nån utbyggnad i framtiden
 
Håller med, tycker inte att man ska räkna med kaminen för normal uppvärmning, bor man i tättbebygt område är det bara en tidsfråga innan det kommer restriktioner på hur mycket man får elda och då är man fast med tillskott.

Med tanke på de ständigt stigande elpriserna så hade jag nog gått upp ett steg om det är rimligt kostnadsmässigt, bl.a. så känns det mycket trevligare att ta ett bad på vintern om man vet att man inte behöver betala allt vatten med tillskott. Inte rationellt men en tillfredställelse.
 
Kort samanfattning:

490 är ett ventelations agrigat med el värme
495 är ett ventelations agrigat med el värme & viss hjälp från mark
 
då gör man kanske klokt att investera i den lite dyrare 495:an istället.

Hur länge håller en sån egentligen?? Såg att någon nämnde 5-10 år. E det verkligen så illa??
 
har ingen aning om en 495 har bättre hålbarhats tid än vad vanliga frånluftsvärmepumpar har tyver.
vanliga håller i ca 10 år.

instalerar du jordvärme när du bygger nytt (ren jordvärme) så är det inge så mycke dyrare än 495:an. med en sån får du ännu billigare drift & den nlär hålla minst 20 år om den är rätt instäld.
 
CarMan skrev:
[quote author=Sylvester link=1142173832/0#11 date=1142439676]Japp. Lyssna på Carman. När och inte om elpriset blir dyrare så är det skönt med mera "billig" värme. Och med jordslinga istället för att borra så slipper man ansöka om tillstånd från kommunen och får lägre taxeringsvärde i förlängningen.
hur får man lägre taxeringsvärde?[/quote]

Enkelt, en bergvärmeanläggning höjer värdet på fastigheten, vilket syns direkt på taxeringsvärdet året därpå när den obligatoriska borranmälan kommit kommunen tillhanda. Vår kära stat tar alla chanser de får att höja taxeringsvärdet och detta är största mode just nu när bergvärme blivit populärt.
 
Sylvester skrev:
[quote author=CarMan link=1142173832/0#12 date=1142447504][quote author=Sylvester link=1142173832/0#11 date=1142439676]Japp. Lyssna på Carman. När och inte om elpriset blir dyrare så är det skönt med mera "billig" värme. Och med jordslinga istället för att borra så slipper man ansöka om tillstånd från kommunen och får lägre taxeringsvärde i förlängningen.
hur får man lägre taxeringsvärde?[/quote]

Enkelt, en bergvärmeanläggning höjer värdet på fastigheten, vilket syns direkt på taxeringsvärdet året därpå när den obligatoriska borranmälan kommit kommunen tillhanda. Vår kära stat tar alla chanser de får att höja taxeringsvärdet och detta är största mode just nu när bergvärme blivit populärt.[/quote]


Man taxerar väl för om man har värmepump, inte om det är berg ellr jord kolektor !
så det blir ingen skilnad!
 
Du behöver inte anmäla om du har en jordkollektor, men för att få borra så krävs en anmälan till myndigheterna som då får reda på det. Som alla vet så är bergvärme dyrare än de flesta andra värmesystem och en fastighet blir i regel mera värd med ett sådant värmesystem, ett faktum som vår skattetörstande myndighet inte är sena att dra nytta av...
 
Sylvester skrev:
Du behöver inte anmäla om du har en jordkollektor, men för att få borra så krävs en anmälan till myndigheterna som då får reda på det. Som alla vet så är bergvärme dyrare än de flesta andra värmesystem och en fastighet blir i regel mera värd med ett sådant värmesystem, ett faktum som vår skattetörstande myndighet inte är sena att dra nytta av...
du kan inte räkna bort kostnaden bara för att du räknar med att fuska!
om inte så många fuska så skulle vi inte behöve så höga avgifter till allt!
 
Somliga vill ju inte förstå vad man menar. Jag tycker ABSOLUT inte att man ska fuska med att anmäla saker som man är skyldig till att göra! En riktig bergvärmeanläggning ger ett hus ett högre värde, vilket resulterar i ett högre taxeringsvärde. Är det något mer som är oklart?
 
Mera värd å mera värd. Jag tänker bo ett tag i mitt hus och bryr mig inte ett dugg om det blir mera värt p g a inköp av bergvärme vilket vi ju int ekunde på rimlig lönsamhet på alls med 130 kvm hus ca. Elelr menade Du någe annat? Taxeringen?

Håller verkeligen med Carman om att man skal kunna köra husuppvärmningen på enbart ett system å kunna 'toppa' / komplettera med det andra såsom brasvärme - och vi som dessutom bygger till och om istället för å bygga nytt, vi har ju kvar luftluftpumpen ifårn 'gamla delen av huset' ;-)
Pellets eller Comfortzone var valet med bergstomt ocvh vår husstorlek. Sistnämnda - den grejar rejält å hålla kåken varm ;-)




 
BLi inte lurade ta en 495 eller comfortzone. Allt måste vara bättre än 490. Vi har en plan och 180 kvm. Nu eldar vi så mycke vi orkar från minusgrader. Det var det vi
skulle slippa då jag tidigare bara haft vedeldning=alldeles för mycket jobb men är man inte hemma under vinterhalvåret och kan kompensera med vedvärme så ta den större
kompressorn!!!!

Det som förvånar mej mest att när vi satt på mötet med säljaren så frågade vi just om
pump och uppgradering till bergvärme/jordvärme men de tyckte att en braskamin till
490 räcker bra. 25 000 extra i byggkostnaderna är inget att diskutera i denna fråga.

Däremot är det av intresse av vilken jordart man har om jag förstått det hela rätt
Ren lerjord, typ mycket styv lera, kräver djupare grävning stämmer det ang 495 och jordvärme? ::)
 
Gummigum skrev:
Mera värd å mera värd. Jag tänker bo ett tag i mitt hus och bryr mig inte ett dugg om det blir mera värt p g a inköp av bergvärme vilket vi ju int ekunde på rimlig lönsamhet på alls med 130 kvm hus ca. Elelr menade Du någe annat? Taxeringen?

Håller verkeligen med Carman om att man skal kunna köra husuppvärmningen på enbart ett system å kunna 'toppa' / komplettera med det andra såsom brasvärme - och vi som dessutom bygger till och om istället för å bygga nytt, vi har ju kvar luftluftpumpen ifårn 'gamla delen av huset'  ;-)
Pellets eller Comfortzone var valet med bergstomt ocvh vår husstorlek. Sistnämnda  - den grejar rejält å hålla kåken varm ;-)
Det jag menar är att bergvärme kostar mer i dubbel bemärkelse, både i inköp och genom att höja taxeringsvärdet. Jag skulle inte heller bry mig om huruvida mitt hus värmesystem höjer värdet eller ej, utan tycker precis som ni andra att man ska ha en värmeanläggning som går billigt utan att elda hela tiden och med minimalt underhåll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.