Vi har ett timmerhus (byggt på 1800-talet) där vi ska renovera köket. Har rivit bort ett gammalt kök från 70-talet som hade köksskåp uppsatta på spånskiva som i sin tur satt på reglar utanpå tretex. Nu har vi tagit bort spånskiva och reglar. Återstår tretex som sitter direkt på timmerstocken. Ser ingen anledning att ta bort tretexen.

Istället funderar vi på att regla upp tunt, eftersom vi vill undvika att bygga ut väggen alltför mycket (34 mm) för att bygga in elen och sen sätta upp osb plus gips.

Eller skulle man kunna göra det enklare för sig och fälla in elledningarna i tretexen (har gjorts på vissa delar av väggen), och sen sätta upp osb direkt på tretex och sen gips. Håller det i så fall för att skruva fast köksskåp och hyllor?
 
Har gjort liknande renovering, tog dock bort Tretex, tyckte att den luktade ”osunt” . Dessutom blir det svårt att hitta lämpliga ställen att fästa läkten om Tretex mellan läkt och timmer. Jag nöjde mig med 26 mm tjock läkt, valde plywood istället för OSB. Ville inte ”räta” upp för mycket, plywood följer underlaget bättre. Av samma skäl valde jag 6 mm renoveringsgips. Väldigt nöjd med resultatet. Tunt och starkt.
EDIT; Fällde också in eldragningar, marginella problem vid enstaka dosor där hålsåg och stämjärn behövdes för att ”hyfsa timret”.
 
Redigerat:
  • Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
Har ett liknande hus som jag renoverat genom åren. I köket så rev jag mig ner till timmerstommen, reglade 45 mm på yttervägg för att få lite isolering, reglade så tunt som möjligt på innerväggar. Samtidigt på alla väggar där köksskåp skulle sättas upp var jag mycket noga med att väggen vart rak o lodrät. Det sparade mig mycket jobb när köksinredningen skulle sättas på plats.
 
  • Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
Ska du ha infälld el så måste ju reglarna vara så pass att en dosa ryms. Eller fräsa in även dosorna i timret en bit.
 
hscn hscn skrev:
Har gjort liknande renovering, tog dock bort Tretex, tyckte att den luktade ”osunt” . Dessutom blir det svårt att hitta lämpliga ställen att fästa läkten om Tretex mellan läkt och timmer. Jag nöjde mig med 26 mm tjock läkt, valde plywood istället för OSB. Ville inte ”räta” upp för mycket, plywood följer underlaget bättre. Av samma skäl valde jag 6 mm renoveringsgips. Väldigt nöjd med resultatet. Tunt och starkt.
EDIT; Fällde också in eldragningar, marginella problem vid enstaka dosor där hålsåg och stämjärn behövdes för att ”hyfsa timret”.
tack, visste inte att det fanns så tunn läkt (samma som regel, eller hur?).
 
U Urban J A skrev:
Har ett liknande hus som jag renoverat genom åren. I köket så rev jag mig ner till timmerstommen, reglade 45 mm på yttervägg för att få lite isolering, reglade så tunt som möjligt på innerväggar. Samtidigt på alla väggar där köksskåp skulle sättas upp var jag mycket noga med att väggen vart rak o lodrät. Det sparade mig mycket jobb när köksinredningen skulle sättas på plats.
vilka material hade du på reglarna? vi funderar på att sätta upp pärlspont. Kan man sätta upp pärlsponten direkt på reglarna, utan någon träskiva/gips emellan. Kan det i så fall hålla för köksskåp?
 
Kallas för tegelläkt. Tunnare än regel
 
  • Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
Hej
Reglarna, använde lite vad jag hade, 45x45 mot yttervägg, använde 28x70 och 25x50 på innerväggarna men såg till att de hade stöd av väggen. Bilat ur reglar och lite i vägg för att inte enstaka höjdpunkter skulle bygga mer än nödvändigt. Reglarna stödda vid alla fästpunkter mot väggen. Och ja det tog lite tid att få dit kilar omväxlande med att bila ur för att få väggarna plana.

I köket satte jag enkelgips på reglarna, vet att jag planerade så alla vid alla fäst- och stödjepunkter sitter en regel. Köksskåpen sitter dessutom med långa skruvar in i timret.
Har på andra ställen i huset pärlspont utan skiva bakom både i vägg och tak. Ser inga problem med det. Bara panelen är ordentligt torr när man sätter upp den.
 
  • Gilla
Carrolivet och 1 till
  • Laddar…
U Urban J A skrev:
Hej
Reglarna, använde lite vad jag hade, 45x45 mot yttervägg, använde 28x70 och 25x50 på innerväggarna men såg till att de hade stöd av väggen. Bilat ur reglar och lite i vägg för att inte enstaka höjdpunkter skulle bygga mer än nödvändigt. Reglarna stödda vid alla fästpunkter mot väggen. Och ja det tog lite tid att få dit kilar omväxlande med att bila ur för att få väggarna plana.

I köket satte jag enkelgips på reglarna, vet att jag planerade så alla vid alla fäst- och stödjepunkter sitter en regel. Köksskåpen sitter dessutom med långa skruvar in i timret.
Har på andra ställen i huset pärlspont utan skiva bakom både i vägg och tak. Ser inga problem med det. Bara panelen är ordentligt torr när man sätter upp den.
Tusen tack för all information. Det är mycket att fundera över. :sweat:
 
hscn hscn skrev:
Har gjort liknande renovering, tog dock bort Tretex, tyckte att den luktade ”osunt” . Dessutom blir det svårt att hitta lämpliga ställen att fästa läkten om Tretex mellan läkt och timmer. Jag nöjde mig med 26 mm tjock läkt, valde plywood istället för OSB. Ville inte ”räta” upp för mycket, plywood följer underlaget bättre. Av samma skäl valde jag 6 mm renoveringsgips. Väldigt nöjd med resultatet. Tunt och starkt.
EDIT; Fällde också in eldragningar, marginella problem vid enstaka dosor där hålsåg och stämjärn behövdes för att ”hyfsa timret”.
Tack, bra tips. VI har ännu inte bestämt om vi ska måla/tapetsera väggarna eller sätta om pärlspont.
 
Ett par bilder.
Vägg förberedd för pärlspont med horisontella läkter, elinstallationer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Läktat för skivor, vill du sätta pärlspont blir det bättre med horisontell läkt.


Horisontellt läktade timmerväggar inomhus, förberedda för påsättning av väggskivor eller pärlspont.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En vägg som är justerad för att passa som underlag för väggskåp
 
Tack, jättebra att se hur du gjort.
 
hscn hscn skrev:
Ett par bilder.
[bild]
Läktat för skivor, vill du sätta pärlspont blir det bättre med horisontell läkt.


[bild]
En vägg som är justerad för att passa som underlag för väggskåp
Nu är vi inne på ett annat sätt, efter rådfrågning. Vi sätter upp plywood direkt på tretex och timmerstockarna. Med långa skruvar (eller ska den spikas?) fast i timret. Vi anser inte att det behövs isolering eftersom det är ett sommarhus. Timret är tillräckligt tjockt. Plywood är tillräckligt stabilt för att skruva upp hyllor eller skåp på. Sen en fråga som vi inte riktigt läst än, är det lämpligt att tapetsera direkt på plywood? Eller måla t ex med äggoljetempera?Vi vill undvika gips om möjligt.
 
Plywood är inte bra som underlag för tapet och målning.
Rekommenderar 6 mm renoveringsgips. Lite dyrare än tjockare gips men smidigare att hantera.
Vill du ha lite mera gammaldags intryck vid målning kan du tapetsera med lumppapp före målning med äggoljetempera.

EDIT: Bildexempel.

Vägg klädd med lumppapp tapeterad och målad med äggoljetempera, ger vintage känsla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Plywood är inte bra som underlag för tapet och målning.
Rekommenderar 6 mm renoveringsgips. Lite dyrare än tjockare gips men smidigare att hantera.
Vill du ha lite mera gammaldags intryck vid målning kan du tapetsera med lumppapp före målning med äggoljetempera.

EDIT: Bildexempel.

[bild]
Tack, det låter klokt m renoveringsgips.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.