Jag har plockat ur dödsbo efter pappa idag och jag har en drös med gamla verktyg med mig hem. En del är ju bara vanliga hammare, tänger och skruvmejslar som är väl använda (men absolut inte kassa)
Det mesta är köpt mellan 1940- 70 talet

Det jag är lite undrande över om någon vet sidor på nätet där man kan ev kolla ålder. värde eller annat intressant

De finaste var
16st stämjärn (alla EA-berg) + ett läder "etui" med 10st aldrig använda
7st handhyvlar (alla stanley med olika sulor och längder, fem har original katongerna kvar)
3st rubankar (stanley i tre olika längder)
7st skiftnycklar (alla bacho)
4st yxor (gränsfors)

Jag ska sätta mig ner och kolla igenom nummer och mäta osv vid tillfälle.
 
Säljs en del stämjärn och Stanleyhyvlar på Tradera så där kanske får en fingervisning om pris.
Annars om du googlar stanley hand plane hittar du några amerikanska sidor med info om stanleyhyvlar uppdelat på modellnummer.
 
Det är knepigt det där med hyvlar. Så fort det blänker om hyvlarna på bilden som ligger på tradera så kan dom gå för skyhöga priser. Och om du har någon ovanlig modell så är det e-bay som gäller.
Dom som ligger i läder och om dom aldrig är använda så skulle jag kolla upp samlare och det är nog e-bay. Annars så om du säljer dom en och en kan man också få bra betalt.

Mvh Pär
 
Vet att denna tråden är några år gammal men såg att du fortfarande var medlem så tänkte jag skickar ändå.

Undrar om du har kvar verktygen som du nämnde eller om du sålt dem

/Träflisen
 
Jag har kvar allting.

jag vart lite som gollum :D (my precious :wow:)
 
  • Gilla
INTP
  • Laddar…
hehe, inte intresserad av att sälja med andra ord...
Du har ingen bild på "etuiet"?
 
Lägger du upp bilder lär buden hagla in😜

Just hyvlar har jag en förkärlek för😊
 
Ok.
Skulle du ändra dig och vill sälja något så hör gärna av dig. Är framförallt intresserad av stämjärn.

filip_milbredt@hotmail.com

/Filip
 
Nu är inte jag trådskaparen. 😉
 
oj, råkade visst blanda ihop er där, sorry
 
Hej, jag har en funderingar angående värdet på handsmidd passare?
Har letat på tradera och en del andra ställen.
Det som har kommit upp är museum ett digitalt arkiv.
Är det någon som har någon upplysning vart man kan vända sig för att få en värdering.

Har även andra fin gamla verktyg.

Ser fram emot ett svar.

Mvh
Svalanders
 
  • Gammal handsmidd passare av metall på en ljus yta, verktyget är öppet och visar spetsar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal handsmidd passare i järn med patina, mot en ljus bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Svalanders skrev:
Hej, jag har en funderingar angående värdet på handsmidd passare?
Har letat på tradera och en del andra ställen.
Det som har kommit upp är museum ett digitalt arkiv.
Är det någon som har någon upplysning vart man kan vända sig för att få en värdering.

Har även andra fin gamla verktyg.

Ser fram emot ett svar.

Mvh
Svalanders
Den ser inte komplett ut, saknas en skruv.

Vet inte men gissar att den tyvärr inte är värd särskilt mycket. Det gör den ju dock inte mindre vacker.
 
Såna där brukar säljas för 50 eller 100 kronor men det är fint gammalt hantverk och med en ny skruv så gör den säkert tjänst i 100 år till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.