Hejsan. Jag har lite funderingar kring hur det är lämpligt att sätta fast sina maskiner. Det gäller mot ett betonggolv idag, som är inte helt rakt å tjockleken på det låter jag bli att gissa. Det är nog inte mer än ett par cm skulle jag tro. Nåväl. Jag hade tänkt att ett nytt fundamentet kring var maskin borde vara rimligt. Tänkte mig att grovbetong, kunde vara lämpligt, typ 5 cm. Det är en pelarborr, och en bandputs maskin som ska fixeras med.... Ja vadå?
Det är här jag funderar lite. Är det bäst att gjuta fast gängstav, eller ska man borra dit någon skruv?
Vilken dimension pratar vi i så fall om?
Det är lite olika dimensioner, på hålen i de respektive botten plattor. Är det bara satsa på det grövsta?
Om det är skruv, vilken dimension är ett minimum?
Ska dessa pluggas som i gipsväggar, eller det görs utan?
Som sagt lite funderingar....
Tacksam för svar.
 
Jag gjöt ett fundament till min pelarborrmaskin. Ekonomibetong från Byggmax är standard här hemma. Fäst med nylonplugg och fransk träskruv. Gängstång och kemankare blir ju jobbigt som tusan när maskinen ska flyttas.
 
Aha, så fransk träskruv går bra!
Vilken dimension på pluggen kör då då?
 
  • Gilla
Pehu1004
  • Laddar…
A
Expanderbult är ju ett stadigt alternativ (y)
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Betongskruv så slipper du plugga. Bättre än expander då du kan skruva ur den om det skulle behövas för att kunna flytta maskinen
 
  • Gilla
falkn
  • Laddar…
Sturmtiger Sturmtiger skrev:
Aha, så fransk träskruv går bra!
Vilken dimension på pluggen kör då då?
Sist jag använde den skruven i betong så var det 12 mm nylonplugg till 10 mm skruv.
Borrmaskinen är ännu inte fastbultad :)
Expander är säkert också bra.
 
Hmm
Matti_75 Matti_75 skrev:
Betongskruv så slipper du plugga. Bättre än expander då du kan skruva ur den om det skulle behövas för att kunna flytta maskinen
På detta sätt krävs det då förborrning, eller gräver de ner dig i betongen ändå?
 
Alltgår Alltgår skrev:
Sist jag använde den skruven i betong så var det 12 mm nylonplugg till 10 mm skruv.
Borrmaskinen är ännu inte fastbultad :)
Expander är säkert också bra.
Nej, min pelarborr har stått sedan den kom i ägor (bara förvisso i 4 månader), men det var när den gungade till lite väl mycket, som jag fick andra tankar....
 
Sturmtiger Sturmtiger skrev:
Hmm

På detta sätt krävs det då förborrning, eller gräver de ner dig i betongen ändå?
Förborrning sen skruva i med mutterdragare.
 
Sturmtiger Sturmtiger skrev:
Nej, min pelarborr har stått sedan den kom i ägor (bara förvisso i 4 månader), men det var när den gungade till lite väl mycket, som jag fick andra tankar....
Jag menade min maskin :)
Då har vi kommit lika långt ungefär
 
Orkade inte flytta runt maskinen, så jag borrade där den står och körde ner några sådana här spik/fasadplugg.
Fästplatta för maskin med insatta fasadpluggar och en lös plugg på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja jag väntar på att min sula ska brinna fördigt, så du hann före. Grattis :)
 
Ja men nu har ju du allt det roliga framför dig. Älskar att köra med min asgamla Hilti TE7, blir inte så ofta nu när huset är färdigrenoverat.
 
Min pelarborr skruvades fast i en 800x600x40 mm prima björkplyfa så det blev ingen fast montering. Men det gjorde bra att den kom upp en liten bit.
 
Ja det är fint att få upp den en bit, för ryggens, nackens och siktens skulle. Därför gjöt jag min 80 mm sula. Plus att jag fick en helt nivilerad yta att ställa den på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.