Hej!
Jag har ett LB-hus från 1964 med krypgrund. Jag skulle behöva hjälp med att förstå hur dräneringen kan antas fungera under och runt mitt hus. Anledningen till att jag drar i detta är för att jag ska slänga in en avfuktare i krypgrunden och plasta där nere. Har ganska hög fuktkvot men inga direkta påpekande på varken lukt eller synbara observationer från någon av de två oberoende besiktningsmännen som besiktat krypgrunden. Båda rekommenderade dock att lägga ny plast, installera avfuktare och sätta igen ventilerna för att kunna skapa undertryck. Jag behöver ha svar på följande frågor eftersom att jag försöker minimera risken att jag gör något jobb i onödan som behöver korrigeras nästa år igen.

Jag har lite gamla ritningar men ingenting som täcker dräneringsrör och annat som möjligen skulle finnas under och i närheten av huset. Hängrännorna går ner i marken i ett betongrör som jag har grävt fram för att förstå konstruktionen.

Mina frågor är följande:

1, Finns det någon modell jag med största sannolikhet kan anta för hur mitt/mina underliggande dräneringsrör ser ut, utan att jag gör en större uppgrävning? Jag tänker dräneringsrör längs huset. Som jag förstår det brukar det även på gamla hus ligga dräneringsrör som fångar upp vatten runt huset eller har jag fel?

2, Om vatten skulle komma in i krypgrunden uppifrån från exempelvis en olycka med läckage från rör(finns inte nu och inget jag känner till) hur dräneras detta och hur ska plasten i krypgrunden förhålla sig till en sådan läcka?
Sjunker normalt sätt bara vattnet ner i jorden eller finns även här dräneringsrör? Huset ligger i det här fallet väldigt högt.

Tacksam för svar!
 
Många LB-hus har stuprören direkt ut på mark, hur är det hos dig, går dom direkt ut så se till att vattnet kommer bort från hus och grund. Stupen är den största orsaken till väta i källare/torpargrund/krypgrund,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.