Håller på byta ut minimastern som idag sitter i köksfläkten till en vindsmonterad FTX. Då köksfläkten idag sköter kökets frånluft behöver jag en annan lösning. Frågan är var frånluften ska placeras. Huset har idag luftburen värme som kommer att ersättas med golvvärme, så dessa två utblås (på bilden nedan) går att göra om till frånluft.
Var är bästa placeringen av frånluften, är det utblåset närmast spisen (dörren går till tvättstugan) eller det som är några meter därifrån eller ska jag göra nytt hål i taket för att få optimal placering och i så fall var någonstans (vill helst inte det). Fönster och matplats finns till höger i bild, framför kyl/frys.

Kök med vit skåpinredning, kylskåp fullt med teckningar och lappar, spis och köksfläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
En imkanal (frånluft från kök) ska vara brandskyddad i hela sin längd, alltså ända tills den kommer utomhus.Uppfyller något av dina två tänkta utblås det?
 
Kanske båda! Ska du installera FTX själv? Blir det en ny köksfläkt med egen kanal ? Då ska den brandisoleras. Inte frånluftskanalerna.
 
Minimasterns frånluft består av små öppningar i fläktspjället så där är ju inget kraftigt flöde.
Jag har sett installationer (frånluftvärmepump) där frånluftsventilen satt precis ovanför kyl/frys. På så vis suger den ut och nyttjar värmen från kompressorerna.
 
Imkanalen blir oförändrad då jag ersätter minimastern som idag är både fläkt och ftx med en standardfläkt. Denna ansluter jag till befintlig imkanal som är brandskyddsisolerad.

Jag har tänkt att göra så mycket som möjligt själv, får se om jag lyckas eller ej. Behöver nog hjälp med sista fintrimmningen av flödena.

Minimastern har idag utt grundutsug på ca 10l/s, det är detta flöde som det nya donet ska ersätta.
 
Enklast är att använda tilluften som är precis framför spisen som frånluft, finns det några nackdelar med det? En jag kan tänka mig är att det kommer mer matos från spisen än med en placering längre bort. Kommer det att förkorta livslängden/ minska verkningsgraden på den roterande FTXen eller är det inget som kommer att märkas? Var placerar man normalt frånluften om den inte sitter i köksfläkten?
 
Matos/doft kan spridas vidare med roterande växlaren tyvärr så tänk på det.
 
Håller själv på att bygga kök.. smart med att sätta frånluften ovan kyl/frys för att ta hand om värmen. Har ett FTX idag med ventil ovan vask (utöver köksfläkt med utsug) men vill inte ha en synlig ventil i taket i nya då det inte är en vacker detalj.
Dock om man man har det inne bakom kyl/frys måste det dra in dtors mängder damm med tden?
 
BirgitS
kapten_krok kapten_krok skrev:
Håller själv på att bygga kök.. smart med att sätta frånluften ovan kyl/frys för att ta hand om värmen. Har ett FTX idag med ventil ovan vask (utöver köksfläkt med utsug) men vill inte ha en synlig ventil i taket i nya då det inte är en vacker detalj.
Dock om man man har det inne bakom kyl/frys måste det dra in dtors mängder damm med tden?
Värmen vill man väl gärna behålla i huset större delen av året.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Värmen vill man väl gärna behålla i huset större delen av året.
Hänger inte med på vad det har att göra med det jag skrev?
 
BirgitS
Alltså att jag inte tyckte det var så bra att ha frånluften ovanför kyl och frys i stället för låta värmen från dem värma upp rummet.
 
  • Gilla
kapten_krok
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Alltså att jag inte tyckte det var så bra att ha frånluften ovanför kyl och frys i stället för låta värmen från dem värma upp rummet.
Då är jag med.
Kommer ta upp hål bakom till annat utrymme istället och slippa galler i framkant
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.