Jaha då va tråden uppe i >500 inlägg. Kan någon sammanfatta lite kort vad ni kommit fram till?
 
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
Att fyraåringar är fysiskt och mentalt mogna att köra allehanda jordbruksredskap och maskiner.
Eller så är dom inte det.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
vialund42 och 3 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Att fyraåringar är fysiskt och mentalt mogna att köra allehanda jordbruksredskap och maskiner.
Eller så är dom inte det.
Att vuxna människor är fysiskt och mentalt omogna att hålla sig till ämnet. :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
TT4F TT4F skrev:
Att vuxna människor är fysiskt och mentalt omogna att hålla sig till ämnet. :rofl:
Ännu ett bevis på att vi utvecklar våra färdigheter väldigt olika. En del tidigt, en del sent, en del aldrig och ingen människa är den andra lik. Det är skönt att vi inte alla är lika, vad tråkigt det skulle vara då
;)
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Har inte läst alla inlägg, dock tycker jag mig förstå att TS och grävmasinistens föräldrar inte är på god fot. Antingen nöjer sig TS med att vänligt säga till föräldrarna "jag är oroad för ert barn kör maskinen själv" och väljer sen att skita i om barnet fortsätter köra och någon blir överkörd. Eller anmäler han detta till någon som är mer kompetent att bedöma, följa upp och om det behövs agera på det. Är man inte på god fot med någon och först påpekar att man tycker det är olämpligt och veckan efter knackar myndigheter på i detta ärende lär inte grannsämjan bli bättre.

Jag kan inte köra grävmaskin, har provat några enstaka gånger. Till er som kört som små; det är enligt mig helt ok att som förälder låta barnet vara med i maskinen och till och med köra helt själv om föräldern tar fullt ansvar, har samma uppmärksamhet som om han själv körde och kan ta över så fort föräldern ser en risk.

Att gå tillbaka och säga att barn överlevde större risker på 70-talet är inte relevant. Inte heller att barnen var skeppsgossar och sotarpojkar på 1800-talet. Vi måste acceptera tiden vi lever i nu och finna oss i de regler som samhället satt upp.

Med det sagt tror jag stadsbarnet kan, trots hjälm och reflexväst, vara utsatta för större risker är barnen på grävmaskinsgården iom att stadsbarnet ofta rör sig i miljöer med snabb trafik och förare som är fulla, drogade eller pillar med mobilen. Men alla bör verka för att minimera riskerna för sina barn utan att totalt hindra deras frihet och utttäckaranda.
 
  • Gilla
Forestgrove och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
J JohanLun skrev:
Eller anmäler han detta till någon som är mer kompetent att bedöma, följa upp och om det behövs agera på det.
Det är här skon klämmer. De som blir provocerande eller bara i största allmänhet rekommenderar att "socialen" kopplas in genom att skika -anmäl direkt, ANMÄL. ... har förhoppningsvis inte fattat hur det kan gå när en förläst akademiker skall avgöra om barnen på en bondgård befinner sig i fara när de umgås med maskiner.

Staffan
 
  • Gilla
Pippi Viktualia och 4 till
  • Laddar…
E Eva a skrev:
Samtidigt som man påpekar för föräldrar att deras telning på 10 år borde cykla på höger sida och på gatan inte trottoaren. Då får man svaret att : -Skit i det sköt du ditt, så sköter jag mina barn! Alternativt att -JAG anser att det är säkrast för min son att cykla på vänster sida, då vi skall svänga vänster i nästa gathörn. Eller - han är så liten så det kan man inte kräva. Så det det finns föräldrar som anser att just deras barn behöver inte köra högertrafik förrän uppåt moppeålder eller nån gång sen?
Ja, när inte ens tioåringar kan enkla trafikregler som att man går på vänster sida och cyklar på höger sida på gång- och cylelväg? Hen bör då cykla på vänster sida om mig som går, men cyklar på höger sida istället så hen nästan ramlar i diket. Hur ska då en femåring kunna manövrera en stor grävmaskin?
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Staffans2000
H Husbuset skrev:
Ja, när inte ens tioåringar kan enkla trafikregler som att man går på vänster sida och cyklar på höger sida på gång- och cylelväg? Hen bör då cykla på vänster sida om mig som går, men cyklar på höger sida istället så hen nästan ramlar i diket. Hur ska då en femåring kunna manövrera en stor grävmaskin?
Det här var inte helt lätt att förstå!

Men det är nog lättare att förflytta en grävmaskin som är stadig som ett strykjärn och stannar så fort spakarna släpps, på landet dessutom, än att balansera, styra, trampa och bromsa en cykel i staden.

Staffan
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är här skon klämmer. De som blir provocerande eller bara i största allmänhet rekommenderar att "socialen" kopplas in genom att skika -anmäl direkt, ANMÄL. ... har förhoppningsvis inte fattat hur det kan gå när en förläst akademiker skall avgöra om barnen på en bondgård befinner sig i fara när de umgås med maskiner.

Staffan
Jo, men ser man en fara så bör man agera på något sätt, om TS inte alls känner sig bekväm med att prata med föräldrarna bör han få någon annan att prata med dem, finns ingen annan bekant som kan ta detta är väl enda sättet att "anmäla" - även om jag tycker det känns jättedumt att göra så. Det är samma sak med allt - om grannarna eldar, skriker, super, svartbygger tycker jag man först ska försöka lösa det utan eskalering till myndigheter MEN i vissa fall kan det finnas anledningar till att det inte känns som ett alternativ.

Med träning verkar 5åringar kunna bli väldigt skickliga på enstaka motoriska saker, som dataspel, bollar och liknande. Men som många sagt så är de inte redo och mogna att axla det ansvaret som farliga aktiviteter innebär.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Nissens
Det verkar vara många stabor i tråden. Det är verkligen stor skillnad på hur man lever på landet och i stan. Väldigt tråkigt att förståelsen för det är så liten från de som kommer från stan ut på landet...
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det här var inte helt lätt att förstå!

Men det är nog lättare att förflytta en grävmaskin som är stadig som ett strykjärn och stannar så fort spakarna släpps, på landet dessutom, än att balansera, styra, trampa och bromsa en cykel i staden.

Staffan
Att många barn inte förstår att man ska gå på vänster sida? Eftersom många barn (även 15-åringar) tror att man ska gå på höger sida så cyklar de till höger om en gående som går på vänster sida om vägen. De har inte utvecklat förmågan att röra sig i trafik. Hur ska då en femåring greppa den saken och framföra en stor grävmaskin på ett säkert sätt?
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det här var inte helt lätt att förstå!

Men det är nog lättare att förflytta en grävmaskin som är stadig som ett strykjärn och stannar så fort spakarna släpps, på landet dessutom, än att balansera, styra, trampa och bromsa en cykel i staden.

Staffan
Jag tror att poängen här är att även om en tioåring är kapabel att cykla utan att välta så är han/hon fortfarande oförmögen att framföra cykel på ett säkert sätt eller ens efter enkla trafikregler (rätt sida av gatan). Detsamma gäller en grävmaskin. Att små barn kan lösa sig köra sakerna betyder inte att det finns ett uns av riskmedvetande eller känsla av att man måste följa vissa regler. Till detta lägger du avsaknad av konsekvenstänkade annat än i väldigt enkla banor.
 
  • Gilla
Micc och 1 till
  • Laddar…
H Husbuset skrev:
Att många barn inte förstår att man ska gå på vänster sida? Eftersom många barn (även 15-åringar) tror att man ska gå på höger sida så cyklar de till höger om en gående som går på vänster sida om vägen. De har inte utvecklat förmågan att röra sig i trafik. Hur ska då en femåring greppa den saken och framföra en stor grävmaskin på ett säkert sätt?
Att veta om man ska cykla på ena eller andra sidan om dom gående är väl ingen färdighet man utvecklar, det är något man får lära sig att det ska vara så. Att köra grävmaskin man utveckla olika bra färdighet i genom att träna, träna, precis som en idrottsman blir bättre och bättre genom att träna och träna i sin sportgren.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
L Tommy Lövgren skrev:
dom gående är väl ingen färdighet man utvecklar, det är något man får lära sig att det ska vara så.
Nja, det beror kanske på hur man använder orden? Jag tänker att när jag har frågat mina barn vilken sida man cyklar på så vet dom alltid att det är på höger sida (eller "där ringklockan sitter") men när dom sedan cyklar gör man ändå helt fel.
 
Staffans2000
J JohanLun skrev:
Jo, men ser man en fara så bör man agera på något sätt
På TS beskrivning var de omkringspringande barnen i omedelbar fara. Men istället för att löpa de 150m. och dra dem därifrån, valde TS att skriva här om råd.
Som jag ser det, finns två möjligheter: antingen har TS en sällsynt dålig prioriteringsförmåga, -eller så överdrivs faran barnen är utsatta för!

Staffan
 
  • Gilla
larka742 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.