Hej, jag får olika besked på hur plattan ska gjutas i vårt urbilade källarrum. Jag kommer lägga 30 cm cellplast och sen tänkte jag gjuta plattan ovanpå med golvvärmeslingir i (så klart!).

Gjutaren tycker man bör lägga 10 mm issolering längs med väggarna så att den nya plattan ej "hakar i" väggarna och på så sätt inte kan spricka om huset sätter sig. Huset är från 50-talet och står stabilt på mark av sand och sten.

En anledning till att jag inte riktigt gillar den flytande konstruktionen är att vi har kraftig markradon. En "springa" med cellplast längs med väggarna borde ge gasen möjlighet att sipra upp där. Under plattan har jag iofs dragit en dräneringsslang som kopplas till en radonsug.

Synpunkter - flytande eller ej?
 
Någom som har synpunkter på den flytande knstruktionen?
 
Men visst kommer du lägger åldersbeständig plast (byggplast) ovanpå det nedersta lagret isolering, då kanske det är ok att göra det friliggande som gjutaren föreslog.
Men det kanske inte blir så mycket bättre med plast.

Isoleringsfirmorna brukar rita in plast då man gjuter platta där det finns risk för radon, men källare är ju lite annorlunda.

Men jag är ingen expert på detta så vi hoppas att någon som är kunnigare inom området kan ge råd.

Hoppas du få hjälp.

/Spiker
 
Jo jag kommer lägga plast mellan de två lagren med cellpalst, dels för radon, men famför allt för ev fukt underifrån. Jag kommer även lägga plast på plattan när den torkat för att sen kunna lägga trägolv.

Problemet blir att med en flytande konstrukltion så blir det små springir längs med väggarna, det är ju det som är tanken med flytande. Min farhåga är då att radon letar sig upp i den springan.
/A
 
Jag står inför samma frågeställning om några månader.

Om jag tittar på anslutningen mellan golv och vägg idag så finns inte en spricka någonstans. Det borde indikera att varken golv eller vägg rör på sig speciellt mycket?
 
Eftersom jag "rört" runt i sanden/jorden underc plattan så är jag orolig för att det ska sjunka något. Har gått runt och dunkat med en stubbe! Dock har jag inte använt någon vibreringsmaskin. Tror ni det är nädvändigt!?
/A
 
Har nyss gjort något liknande i badrummet i källaren. Där la jag isodrän 20 cm och ovanpå detta fiberduk och sist armerad betong ca7 cm. Detta las hela vägen mot väggen. Nu grävde jag ju inte ur mer än nödvändigt då de ca 3 kbm jag grävde ut kändes tillräckligt. Men tror inte atat det kan sjunka undan värst mycke. Hur mycke extra har du grävt ur och fyllt på igen? Är det bara ytan som är rörd så gissar jag att det inte kan sjunka så mycke men har du varit och rotat 20-30 ner så visst finns det risker på små rörelser om det inte vibbas på plats.
 
Jag bilade bort gamla plattan på 15 cm ;D därefter grävde vi ytterligare 25 cm! Lägger 30 cm cellplast och sen gjuta ny platta på 10-12 cm. Tre stora lastväxlareföak fylldes till bredden....

Har endast lagt tillbaka ett tunt lager singel (1-2 cm). Marken består av sand och sten (vi bor på en ås), vilket göt att när man väl börjar riva i den och t.ex. tar bort större stenar, då blir det rätt mjukt.
/A
 
Ej flytande. Det är som du säger får du en glipa mellan cellplasten och betongen får du upp radon, samt att du riskerar att dra ut värme ur huset och skapa ett undertryck med radonsugen...
 
Rent spontant så skulle det kännas rätt med flytande. Om man ej tog hänsyn till radonet. Är inte alls hemma på det med radon. Kanske skulle du ringa å tala med nån fackman på området??
 
Nu har jag bestämt mig för att inte göra en flytande kosntruktion. tror det blir svårt att få tätt runt om den nya plattan.
För att få så bra vidhäftning som möjligt mot de gamla ytterväggarna (murade betongblock), behöver jaggöra något speciellt? Någon Primer på väggarna mot den hya plattan?
/A
 
Vi borrade in stumpar (ca 50 cm) av armeringsjärn i väggarna som vi najjade ihop med armeteringsmattorna innan vi gjöt nytt källargolv, det var tips från vårt "byggkonsult".

Vi rotade ganska djupt eftersom vi sänkte källargolvet med 25 cm och passade på att få ner 20 cm isolering och vattenburen golvvärme. Vi fyllde bara med makadam (ca 15 cm) men byggfolk sa att vi inte behövde packa den. Än håller det :)
 
Jag överdrev kanske lite och slog in långa expander i väggen - satte sedan långmutter på expandern och sedan gängstång (från Biltema) en meter ut på golvet som najades ihop med armeringsmattorna. Jag primade dessutom väggen längst ned där plattan gjöts emot. Min platta sitter således rejält ihop med väggen.
 
Mycket ambitiöst - men är man hemmafixare så känns det alltid bättre att göra ett grundligt jobb!

I mitt fall blev det endast primer på väggarna.
/a
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.