Hej, har precis sått en ny gräsmatta på ca 150kvm. Har krattat och kört med välten..
Nu har jag börjat vattna..
Men jag märker att fröna verkar ligga på ytan av dressjorden.. De har liksom inte gått in under jorden. Är detta ett problem? Eller kommer de sjunka in när vattnet tynger ner jorden? Vad kan/bör jag ev göra?
Bifogar bild så ni kan få se hur det ser ut.
 
  • Nysådd gräsmatta med synliga frön på ytan av mörk dressjord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nysådd gräsmatta med synliga gräsfrön på ytan av mörk dressjord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyssådd gräsmatta med frön synliga på ytan av mörk dressjord blandat med stenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bäst är att få ner fröna i jorden med tex räfsa kratta så att dom har Kontakt med jorden överallt, och sen vält. Har sått mycket gräsmatta och det är fröna man fått ner i jorden som gror först och bäst. Jag slänger alltid på lite frön över rubbet och dessa gror aldrig lika bra och snabbt. Jag skulle försöka räfsa kratta ner dom k jorden
 
  • Gilla
Johan41
  • Laddar…
Jag har nu testat att stänga av vattenspridaren. Gå på med krattan igen och räfsa ner de en liten bit ner i jorden. Eftersom att jorden va såpass blöt (2tim) vattning så funka det inte med välten.. Så jag fick stampa ner fröna i räfsspåren så gott de gick. Upplever nu att jag inte ser fröna i alls samma utsträckning som tidigare...
För övrigt körde jag med Bauhus Gardol frön. Det är 6olika typer av frön så de ska gro bättre enl bauhaus. Har ng testat den?
 
H Husgubbe skrev:
Bäst är att få ner fröna i jorden med tex räfsa kratta så att dom har Kontakt med jorden överallt, och sen vält. Har sått mycket gräsmatta och det är fröna man fått ner i jorden som gror först och bäst. Jag slänger alltid på lite frön över rubbet och dessa gror aldrig lika bra och snabbt. Jag skulle försöka räfsa kratta ner dom k jorden
Kan man köra med välten en gång nu idag också? Nu när man redan startat vattningsprocessen så att säga.. Eller krossar man kanske de blöta fröna då?
Ser nämligen områden jag skulle vilja platta till lite ytterligare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.