B
Känner behov av röjsåg emellanåt och funderar om en begagnad kan vara ett alternativ. Begagnad märkesmaskin känns vettigare än ny lågprus...
Såg en Hitachi CG27EASP, nån med erfarenhet av Hitachi's röjsåg?
27cc hur långt räcker det?
 
Maskinen från Hitachi ser rätt klen ut enligt spec.

Har erfarenhet av Stihl FS 131, lätt, stark, hyfsat billig och leveras med trimmerhuvud, slyklinga och sågklinga + en hyfsad sele.
 
  • Gilla
breakman
  • Laddar…
B
H Harald Blåtumme skrev:
Maskinen från Hitachi ser rätt klen ut enligt spec.

Har erfarenhet av Stihl FS 131, lätt, stark, hyfsat billig och leveras med trimmerhuvud, slyklinga och sågklinga + en hyfsad sele.
Ja du har nog rätt ang effekten. Har en enkel grästrimmer från Clas Ohlson (Cotech) som jag tänkte komplettera. Kollade manualen till den och specen säger 740W och 22cc, då känns inte 900W och 27cc som ett jättelyft även om jag tror Hitachi kan vara närmare sanningen med sina siffror.

Tänkte försöka hålla mig under 2000kr då behovet inte är så stort, därför jag letar begagnat. Får håla lite koll efter en Stihl då.
 
Vad ska du använda den till och hur mycket körning blir det?
Det låter inte som du behöver en "riktig" röjsåg utan motsvarande kraftig trimmer.
Eller kommer du att köra med sågklinga för att kunna röja 20-50 mm sly?
 
  • Gilla
breakman
  • Laddar…
B
Behöver ingen sågklinga utan bara tråd och slyklinga. Kommer inte användas mycket utan snygga till i en slänt och runt hästens hage.
Konstaterade att jag skulle behöva slyklinga och vettigare arbetsställning när jag slog runt hagen i veckan. Några veka rosenbuskar och lite andra småpinnar gjorde det jobbigt för nuvarande maskin
 
För den användningen fungerar de flesta bensindrivna trimmers.
Och om du letar begagnat välj inte för stor maskin, den blir bara tung att hantera.
Även jag gillar Stihls maskiner, i ditt fall om du kan hitta någon begagnad av modellerna 100-130 med 4-mix motorer.
De har en fyrtaktsmotors gång men körs på 2-taktsbensin så de blir lätta men starka och passar bra till gräsklingor.
 
  • Gilla
breakman
  • Laddar…
B
Då var det färdigfunderat och inköp klart. Har insett att behovet även gäller iaf 20-30mm sly så jag hämtade en FS131 igår. Naturligtvis blev det över tänkt budget men höll mig iaf under 2x budget :D
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
En kvalitetsmaskin och du kommer att bli nöjd med vad den presterar. Skön maskin.
 
S
B breakman skrev:
Naturligtvis blev det över tänkt budget men höll mig iaf under 2x budget
Alltså det är bra siffror. Du får se upp så du inte tvingas ta huvudansvar för projekteringen av nästa Nya Karolinska.
 
  • Haha
breakman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.