Hej,
Blev uppringd av en gubbe som sysslade med tak och erbjöd en gratis besiktning.

Kom en gubbe för att komma lite på taket, men han hade inte någon stege med sig så han tog sig inte upp på själva taket, men han kollade lite invändigt på vinden.

Han va ju självklart sugen på att byta taket och tyckte det va hög tid.

Huset är från 79, så tekniska livslängden är väl uppnåd. Taket är av tegel och tvättades och behandlades för kanske 5-6 år sen. Inget som växer utanpå. Däremot insidan på vinden så va det en del fuktfläckar och nu va det även lite vitt ludd (mögel va?).

Är det bar att byta hela taket eller ska man försök få lite bättre ventilation?

Är ett radhus i 2 plan. Inte så mycket lutning på taket. Bo area är knappa 140 kvadrat, så ca 70 per plan. Så taket är väl ett par kvadrat till pga lutning.

Han sa att konstruktionen va bedrövlig, typiskt 70tal med masonit och sedan tegel på det, saknades nockband. Anlitade man dom skulle dom lägga skivor med papp och läkta upp det och nytt tegel, även lite vindskivor och hängrännor. Runda slängar trodde han nån stans kring 200k för allt. Är det rimlig siffra?

Känns knepigt att bara göra sin egen del då jag antar att detta kommer bygga några cm, hur blir det mot grannarnas tak?
 
  • Fuktfläckar på vindens träbjälkande med potentiellt mögel, belyser behov av takrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktfläckar och mögelliknande ludd på undersidan av ett vindstak i ett 70-talshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med synliga fuktfläckar och brunt masonitmaterial, tecken på dålig ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktfläck och skada på vindens isolering som kan tyda på mögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med fuktfläckar på takkonstruktionen, förvaringslådor och isolering i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det syns inga tydliga fel. Det ser bra ut tycker jag, lite mög med den konstuktionen får man vänta med men det syns inte att det läcker in alls.

Tror du han som jobbar med tak har någonsin sagt till en kund att taket är bra?

Om det har hållt i 50 år så kan konstruktionen inte vara så dålig som han tycker och håller säkert många år till.
 
[QUOTE="Melb, post: 3770508, member: 199048"Tror du han som jobbar med tak har någonsin sagt till en kund att taket är bra[/QUOTE]

Nu är inte detta svar på ts fråga, men förra hösten la jag x antal veckor på att samla in offerter från både takfirmor och snickare för att kolla vad det skulle kosta att byta ut vårt eternittak från 1975. Samtliga var eniga i att det var stabilt byggt, såg bra ut invändigt, nån ifrågasatte om taket verkligen var så gammalt osv osv. Ingen av de sa att taket måste bytas helst igår. Offerterna landade på mellan 275.000 och 400.000 så de hade verkligen pengar att tjäna på en okunnig person som mig, men det slutade med att vi avvaktar med takbyte och prioriterar annat som känns mer akut. Så det är inte alltid folk kör med skrämselpropaganda för att tjäna en hacka.

Äh, fick inte till citeringen nu, men hoppas ni ser vad jag har försökt att göra (2 drinkar senare).
 
K
Om du är osäker/orolig för ditt tak är det bara att göra som det sägs ovan. Kontakta fler olika takläggare och ta fler offerter och se vad andra säger om ditt tak. på dem bilder du visar ser taket okej ut tycker jag
 
Mariaiöstergötland.
"
Nu är inte detta svar på ts fråga, men förra hösten la jag x antal veckor på att samla in offerter från både takfirmor och snickare för att kolla vad det skulle kosta att byta ut vårt eternittak från 1975. Samtliga var eniga i att det var stabilt byggt, såg bra ut invändigt, nån ifrågasatte om taket verkligen var så gammalt osv osv. Ingen av de sa att taket måste bytas helst igår. Offerterna landade på mellan 275.000 och 400.000 så de hade verkligen pengar att tjäna på en okunnig person som mig, men det slutade med att vi avvaktar med takbyte och prioriterar annat som känns mer akut. Så det är inte alltid folk kör med skrämselpropaganda för att tjäna en hacka.

Äh, fick inte till citeringen nu, men hoppas ni ser vad jag har försökt att göra (2 drinkar senare).
"

Nä klart det finns bra och ärliga folk. Men jag tycker detta faller verkar som att han bara vill ha bytt taket..

Men eftersom du verkar ha takbyten som jobb varför svarar du inte på ts fråga som bör ha bra erfarenhet? Istället för att tycka att jag har fel i... om du inte är här för att svara på något som hjälper ts...?

Skulle jag undra så skulle jag göra en tråd om takbytare säger att taket er bra.... men nu gorde jag inte det för jag bryr mig inte om det utan det var ett påstående som inte behöver vara helt sant.
 
Redigerat:
D Melb skrev:
Nä klart det finns bra och ärliga folk. Men jag tycker detta faller verkar som att han bara vill ha bytt taket..

Men eftersom du verkar ha takbyten som jobb varför svarar du inte på ts fråga som bör ha bra erfarenhet?
Vem menar du?
 
Jag redigera förra inlägget så det är mer utförligt svarat men nu

När jag läst din kommentar en gång till så märker jag att du var kunden. Jag trodde du var takbytaren..
 
D Melb skrev:
Jag redigera förra inlägget så det är mer utförligt svarat men nu

När jag läst din kommentar en gång till så märker jag att du var kunden. Jag trodde du var takbytaren..
I wish, då hade jag sparat några hundratusen. ;) Mitt svar var absolut inte menat som kritik mot ditt inlägg, det var bara en kommentar angående att hantverkare faktiskt kan vara ärliga och inte alltid måla fan på väggen. (y) Trevlig helg önskar jag dig!
 
  • Gilla
SimonThn och 1 till
  • Laddar…
N
Konstruktionen med oljehärdad board (masoniten) användes även vid nybyggnation på 2000-talet. En bekant har den konstruktionen i sin Smålandsvilla från 00-talet.

ibland ringer det personer som vill se över mina lån, försäkringar eller ventilation. Jag ser dem som försäljare som vill sälja en tjänst eller produkt. Även han som tittade på ditt tak betecknar jag som en försäljare. Med det menar jag att ta dit någon mer sysslar med tak och låt dem ge ett utlåtande om skicket på ditt tak.
 
Bör man göra nåt åt mögelfläckarna som finns? Torka bort luddet eller något.

Bör man förbättra ventilationen? Tänker att det borde va rätt bra rörelse på luften när det är öppet nertill (takfot, heter det så?) på båda sidorna och även öppet vid nocken. En liten fläkt som vispar runt luften, gör det någon skillnad?
 
Gör inget mer än att ha koll på vinden.
Det ser ut som gamla fuktgenomslag, skitiga och mossbeklädda takpannor som dragit in vatten.
Men dom är ju tvättade och målade nu, om jag tolkade ditt första inlägg korrekt.
Så spara pengarna och kolla på vinden varje år. Gå upp och kolla efter ett skyfall så det inte läcker någon stans.
 
Magnus E K
Gå även upp och kolla efter blåsiga snöoväder, vanligt att det blåser in snö vid nocken när nockband saknas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.