Har plöjt igenom åtskilliga trådar här om larm.
Det jag i nuläget funderat på att förbereda för är SPC som många verkar gilla här. Om jag förstått det rätt kan man seriekoppla men ser då inte vilken det är som löst ut? Sen finns det larm som kommunicerar via bus och där kan man dra allt i en lång slinga och ändå se vilken som löst ut?
Har svårt att koppla allt som en stjärna pga plats så jag vill hålla nere antalet rör till centralen.
 
C
SPC har också buss som de kallar XBUS, men du kan inte koppla en buss direkt till en dum larmkontakt, utan du behöver expansionsenheter utspridda på lämpliga ställen på bussen som givarna ansluts till.
 
Ok, är dessa tänkt att gömmas undan i typ garderober och skåp eller bara placeras i närheten av centralen? Första tanken var "perfekt då kan jag tycka i dom i en kopplingsdosa" men det var dom lite för stor för.

Nu funderar jag på om jag kan sätta en kopplingsdosa i varje rum som jag sedan sätter brandvarnaren över, drar ett 20mm rör från central eller expansionsenhet till denna dosa och går med 16mm rör till fönster och tänkt placering för rörelsedetektor. Skulle det funka?
 
C
S Segge skrev:
Ok, är dessa tänkt att gömmas undan i typ garderober och skåp eller bara placeras i närheten av centralen?
Beroende på vilken kapsling man väljer så finns det plats för expansionskort i centralen, men annars är väl poängen att man placerar dem så nära givarna som möjligt för att spara kabeldragning, precis som du är inne på.

Är själv i planeringsstadiet så jag är ingen expert på detta och har inga direkt åsikter om dina funderingar på kanalisation annat än att jag själv går i liknande tankar. Larmkabel är ju dock tunn och smidig och jag får för mig att en professionell installatör inte skulle göra sig omaket med rör till varje givare osv. utan dölja kabeln på enklaste sätt.
 
Du kan ju köra med traditionella detektorer som då med fördel ansluts dubbelbalanserade. Du kan då dra ut en mångledare, typ 20-30 par till en centralt placerad kopplingsdosa. Tänk dock på att om det ska vara sabotagesäkert så Ska kopplingsdosan förses med sabotagekontakt, det är väl egentligen inget problem i en villa.
 
Ser ingen anledning att sprida kopplingsdosor i en villa när man ändå inte har dom avstånden och mängden apparater. Gör man dessutom installationen själv så är det betydligt lättare med ett ställe att koppla på.
 
Tack för alla kommentarer, uppskattas verkligen.
Där jag tänkt centralen (matkällaren) har jag bra med plats, men vägen dit verkar bli desto stökigare därför försöker jag hålla nere antalet rör. Känns enklare att komma med några 20mm rör än massvis med 16mm rör. Tänkte dra in allt med larm i samma utrymme som alla LAN kablar ska till. Där finns 2st rör, 50+54 ), som leder ner i matkällaren. Dom rören var tänkt för LAN men där har jag tänkt om.

Här har vi eländet, ska något fler 20 rör för LAN samt något rör för Mbus (LK vatten/värme) och säkert något elrör också, + då allt med larm.
Förläggningsbild på ett stökigt utrymme med olika elrör och kablar som förbereds för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag är av modellen att kopplingsdosor är helt ok , jobbar med just ovan nämnd produkt mm .. jag själv köpte gammalt suterräng hus och etapprenoverar därav drog jag upp 4st 10parare till vinden från källaren för att därifrån dela ut för övervåningen . Källaren tar jag när taket rivs där . Just för detta kör jag hemma spc sammankopplat med homeassistant och även tempgivare med arduino . På så sätt med samma svagströmkablage kan man hitta på väldigt mycket onödigt kul i kopplingsdosor :) har ex en tempgivare i varje rökdetektor för avläsning i vardera rum

Så var inte orolig för att dosa av , gör det ordentligt bara
 
N NomNom skrev:
Jag är av modellen att kopplingsdosor är helt ok , jobbar med just ovan nämnd produkt mm .. jag själv köpte gammalt suterräng hus och etapprenoverar därav drog jag upp 4st 10parare till vinden från källaren för att därifrån dela ut för övervåningen . Källaren tar jag när taket rivs där . Just för detta kör jag hemma spc sammankopplat med homeassistant och även tempgivare med arduino . På så sätt med samma svagströmkablage kan man hitta på väldigt mycket onödigt kul i kopplingsdosor :) har ex en tempgivare i varje rökdetektor för avläsning i vardera rum

Så var inte orolig för att dosa av , gör det ordentligt bara
Klart dosor är bra om man ska fläska på. Men vad har man i en vanlig villa? Ir deckare som täcker dom öppna ytorna, max 2-3 magneter ytterdörr fönsterdörren källardörr inne/ute siren.
Ska dessutom en person som inte är larminstallatör/elektriker eller väldigt teknisk så ser jag inte anledningen att göra det svårare än det är.
 
G Grod4n skrev:
Klart dosor är bra om man ska fläska på. Men vad har man i en vanlig villa? Ir deckare som täcker dom öppna ytorna, max 2-3 magneter ytterdörr fönsterdörren källardörr inne/ute siren.
Ska dessutom en person som inte är larminstallatör/elektriker eller väldigt teknisk så ser jag inte anledningen att göra det svårare än det är.
Det var ju just det att TS inte kunde få in så många rör till larmcentralen. Det var därför jag föreslog kopplingsdosor. Normalt drar man ju ett rör per detektor.
 
Dock.. lyckas han installera 1 mk och 1 ir så klarar han 4 mk 4ir 12 rök indikeringar sirener osv , inte svårare för att det är mer .. jag själv anser att det är vettigt o förbereda även för rökdeckare och sedan kanske han bestämmer sig för att tex belysning någonstans som drivs av 12 eller 24v och saknar kablage men då finns det i dosorna för att skicka ner till inbrottscentralen

Finns inga rätt o fel där, som sagt gör det bara ordentligt :)
 
S Segge skrev:
Tack för alla kommentarer, uppskattas verkligen.
Där jag tänkt centralen (matkällaren) har jag bra med plats, men vägen dit verkar bli desto stökigare därför försöker jag hålla nere antalet rör. Känns enklare att komma med några 20mm rör än massvis med 16mm rör. Tänkte dra in allt med larm i samma utrymme som alla LAN kablar ska till. Där finns 2st rör, 50+54 ), som leder ner i matkällaren. Dom rören var tänkt för LAN men där har jag tänkt om.

Här har vi eländet, ska något fler 20 rör för LAN samt något rör för Mbus (LK vatten/värme) och säkert något elrör också, + då allt med larm.
[bild]
De var inte så mkt rör... Såhär såg det ut hos mig.
 
  • Ett pågående byggprojekt med väggmonterad elcentral och många hängande elektriska kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.