Jag har en tomt på ca 800m2 är nog gräs på 500m2
Häck runt hela trädgården med 5 träd, 4 planteringar av blommor och ett berg/stenhög.

Jag köpte mig DUR181Z och den funkar perfekt för mig.
Hade 5ah sen tidigare då jag fick en skruvdragare i inflyttningspresent i makita så tänkte jag fortsätter med dom.
Ett 5ah räcker gott och väl för de jag kör.

Till den så ingick nylontråd en hel rulle.

Så har man vanligt gräs och inte massa gråbo och andra större växtligheter så funkar en DUR181Z perfekt.

Köpte även DUH523Z häcksax men de kan vara på gränsen till glen. Klarar sig okej första året så svårt att bedömma men väldigt smidigt att stå på stege med och köra häcken.

EDIT: och verktygsvaruhuset är väldigt bra tycker jag. Skön service, snabb leverans och bland dom bättre priserna på nätet. Kommer ofta deals med batterier
 
Skumt, DUR187LZ verkar ha utgått (enligt ett par webbutiker, på Makita-hemsidan finns den ju kvar), till förmån för DUR189Z.

På Verktygsvaruhuset säljs fortfarande både 187 och 189;

https://www.verktygsvaruhuset.se/product/makita-dur187lz-grastrimmer-18v
https://www.verktygsvaruhuset.se/product/makita-dur189z-grastrimmer-18v

Inte lätt att bedöma om 189 verkligen är en uppgradering. Den verkar lättare vilket är bra, och har ergonomiskt handtag enligt bilderna. Dessutom teleskopskaft, och 3 olika hastigheter. Men den levereras utan stänkskydd och plastknivarna, och har högre specad decibel än 187:an.

Knepigt av Makita att släppa två så lika produkter?
 
Inga synpunkter på detta? Skär kanske till på 189 imorgon, men båda får ju att få tag på, man vill ju köpa rätt.
 
189 känns mer som en uppdatering av 187:an lägre vikt, kanske bättre ergonomi med det böjda skaftet. Starkare?
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
Ja, det blev en DUR189Z från K-Rauta för 1 999 kr (inte ofta de är billigast!). Hittills mycket nöjd, körde under en timme igår och den är starkare än jag trodde. Känns som man inte måste komplettera med kompositkniv-tillbehöret i första taget iallafall. Och så oerhört smidigt att bara trycka på knappen och dra igång, jämfört med min oljiga Stihl som ibland behagar starta direkt men ibland bara vägrar.

Sen är det lite skumt att det inte står nåt i manualen om matning med puff mot marken med spolen, det är väl standard?
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
A Alko skrev:
Ja, det blev en DUR189Z från K-Rauta för 1 999 kr (inte ofta de är billigast!). Hittills mycket nöjd, körde under en timme igår och den är starkare än jag trodde. Känns som man inte måste komplettera med kompositkniv-tillbehöret i första taget iallafall. Och så oerhört smidigt att bara trycka på knappen och dra igång, jämfört med min oljiga Stihl som ibland

Sen är det lite skumt att det inte står nåt i manualen om matning med puff mot marken med spolen, det är väl standard?

Är intresserad av 189an och försöker hitta något ställe med bra pris men den verkar vara utsåld på dom flesta sidorna antar att du har använt den något nu och undrar vad du tycker ?
 
Saken87 Saken87 skrev:
Är intresserad av 189an och försöker hitta något ställe med bra pris men den verkar vara utsåld på dom flesta sidorna antar att du har använt den något nu och undrar vad du tycker ?
Helnöjd hittills, använt den rätt mycket, har verkligen inget dåligt att säga om den!
 
Okej skönt att höra ! Fick provköra svärmors 181a och blev lite imponerad av den men tyckte att den blev lite jobbig att hålla efter en stund. Får känslan av att 189 är mer balanserad och förmodligen ännu bättre drag i! Tyckte dock att trådutmatningen var lite dum, man fick slå den ganska hårt i marken så kändes bättre att vända och dra ut för hand. Kanske beror på att det flexar en del i den nedre leden vilket inte existerar på 189an. Hur upplever du funktionen på din ?
 
J JSE skrev:
Har en DUR365 här. Köpte den i somras för 2990:- från verktygsvaruhuset. Naken maskin men trimmerhuvud, klinga i stål och även den med 3st blad ingick då.

Väldigt nöjd med batteritiden. Så skönt med en tyst trimmer också... Den röjer det mesta på effektläge 2/3 och har då en batteritid på över 1.5h. Är det värre ogräs och sly så blir det högsta effekt, där får man ut ca 40min effektivt arbete (2*5Ah). Då jag har 4st 5Ah batterier och en dubbelladdare kan jag i princip köra non-stop.
Ny grästrimmer i förpackning stödd mot tegelvägg, med 2.4 mm trådtrommel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har osse købt en sån. Har købt trommerhoved til 2.4 mm tråd. 2.4 i forhold til 2 mm betyder virkelig meget. Så nu æder den alt. Er ikke tung er velafbalanceret og lethåndteret. Et rigtig godt køb.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.