165 098 läst · 798 svar
165k läst
798 svar
Fyraåring som kör grävmaskin
Men man kan gissa.B Beemaster skrev:
När "Bilen kom av okänd anledning över på andra sidan körbanan och frontalkolliderade med en lastbil" läses upp i nyheterna, då är det ett möjligt självmord.
"Lite" utanför ämnet dock.
Staffan
MultiMan skrev:
Man byter ju ut objektet som det passar i situationenMultiMan skrev:
I köket: "Ett ruttet ägg är också ett ägg"
På besiktningen: "En skrotbil är också en bil"
På Carema: "Vanvård är också vård"
Och så vidare
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 401 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 401 inlägg
Du skrev "citat". Dina exempel är inga citat. Använd språket på rätt sätt så slipper vi missförstånd.S Sir Duke skrev:
Eftersom du inte vet vad ett citat är: https://sv.wikipedia.org/wiki/Citat
Ett citat är ett exakt återgivande av vad någon har sagt eller skrivit
Travestera är ett bättre ord! Då kan man nästan få säga lite hur man vill, för att travestera min egen dotter. När jag sa att hon använde fel ord till nåt som femåring.MultiMan skrev:
När jag bodde på Råby i Västerås hade jag en granne som hade en son på 5-6 år mellan deras bostad och garaget var det ca 200 meter och flera kurvor. När dom skulle ut med bilen hände det ofta att lillkillen tog bilnycklarna och körde fram bilen till porten. Föräldrarna verkade inte bry sig. Var skoj att se lillkillen stå på ena benet och med den andra foten trampa ner gaspedalen i botten. Motorn vrålade på högsta varvtalet när bilen vinglade fram på ettans växel. Problemet var att lillkillen inte behärskade bromspedalen men vafals en bil som far fram i 30 behöver knappast en broms.
Samtidigt som man påpekar för föräldrar att deras telning på 10 år borde cykla på höger sida och på gatan inte trottoaren. Då får man svaret att : -Skit i det sköt du ditt, så sköter jag mina barn! Alternativt att -JAG anser att det är säkrast för min son att cykla på vänster sida, då vi skall svänga vänster i nästa gathörn. Eller - han är så liten så det kan man inte kräva. Så det det finns föräldrar som anser att just deras barn behöver inte köra högertrafik förrän uppåt moppeålder eller nån gång sen?
Det är intressant att vissa här verkar lägga större delen av sin semester på att hitta hål i TS beskrivning, med något oklart och märkligt syfte att ta fokus från själva huvudfrågan. Det viktigaste är tydligen att få rätt snarare än att diskutera ämnet. Att lägga 30 sidor på att diskutera huruvida killen är 4 år och 11 månader eller 5 år och 1 månad av ren prestige. Trots att det har absolut ingenting med saken att göra och trots att vi redan från början fick en fullständig förklaring kring detta och andra detaljer.D Destrier skrev:Jag körde både större båtar och andra större maskiner som fyraåring - de vuxna kunde tycka det var lite kul att gömma sig - så det såg ut som jag var helt själv -kanske för att reta grannarna?
-Visst kan ett barn behöva klättra upp och ned och kanske vara lätt akrobatisk för att nå alla spakar men det är absolut ingen fara så länge någon erfaren vuxen är med i närheten. -Då händer betydligt mer olyckor när sommargästerna är ute och åker ....
-Jag skulle gissa att någon vuxen finns med här också - kanske till och med inne i hytten...
-Från sidan och längre håll kan också barn runtomkring se närmare ut än de verkligen är - det tricket används t.ex. vid filminspelning. -Alla som kör större maskiner eller liknande brukar vara noga att mota bort alla som kommer nära maskinen.
Samtidigt väljer andra ovanstående väg. Att ta varenda liten del i historien och göra helt egna tolkningar och gissningar som innebär att ingenting av originalbeskrivningen kvarstår. Och sen utifrån det dra slutsatsen att TS överreagerar.
Jag måste bara få fråga angående "Från sidan och längre håll kan också barn runtomkring se närmare ut än de verkligen är". Menar du på fullt allvar att om en 5-åring är ute och kör en 30 tons maskin utan vuxens uppsikt så är det helt ok så länge de andra barnen inte är riktigt lika nära som i TS beskrivning? Brukar barn vara framgångsrika att själva se till att hålla säkerhetsavstånd till farliga maskiner som de själva ser som leksaker?
Och påståendet "Alla som kör större maskiner eller liknande brukar vara noga att mota bort alla som kommer nära maskinen".
Brukar det här vara något som 5-åringar är experter på? Är det därför alla pulkabackar har ett kösystem med militärisk precision eftersom alla barn alltid säkerställer fri väg och goda säkerhetsmarginaler innan de rullar ner, särskilt om ingen vuxen är närvarande?
Man häpnar när man ser hur ni resonerar.
Man kan ju såklart diskutera och ifrågasätta trovärdigheten och detaljerna i historien om man vill. Men det är ju en helt annan sak än frågan vad man ska göra givet att historien är sann. Man kan ju inte bara själv bestämma att det inte är sant och sen lämna rekommendationer utifrån det. Om TS ljuger och överdriver så är det ju TS eget problem om han bestämmer sig för att gå vidare. Vad han bad oss att ta ställning till vad ju vad man borde göra baserast på den situationen som beskrevs. Om ni inte tror på historien så kan ni väl se det som ett hypotetiskt exempel.
Jag kanske uttryckte mig lite otydligt. Mitt inlägg var menat att hålla med dig. Du har helt rätt. Jag tog bara upp ett par exempel som jag själv har haft med i min egen undervisning.Johanbogg skrev:
Som tvååring flög jag DC3 på egen hand Fast Metropolitan fick jag inte spaka själv förrän jag var 14 år. Å andra sidan hade jag passagerare i DC3:an. Först I moppe åldern grävde jag åkrar med mamsens 99 GL combicupe. 2000 timmar senare hade familjen bytt upp sig till en 900. Med den tjänade vi också pengar i vårbruket eftersom försäkringen gav mer än vad fordonet var värt.R bossebyggarn skrev:Det är intressant att vissa här verkar lägga större delen av sin semester på att hitta hål i TS beskrivning, med något oklart och märkligt syfte att ta fokus från själva huvudfrågan. Det viktigaste är tydligen att få rätt snarare än att diskutera ämnet. Att lägga 30 sidor på att diskutera huruvida killen är 4 år och 11 månader eller 5 år och 1 månad av ren prestige. Trots att det har absolut ingenting med saken att göra och trots att vi redan från början fick en fullständig förklaring kring detta och andra detaljer.
Samtidigt väljer andra ovanstående väg. Att ta varenda liten del i historien och göra helt egna tolkningar och gissningar som innebär att ingenting av originalbeskrivningen kvarstår. Och sen utifrån det dra slutsatsen att TS överreagerar.
Jag måste bara få fråga angående "Från sidan och längre håll kan också barn runtomkring se närmare ut än de verkligen är". Menar du på fullt allvar att om en 5-åring är ute och kör en 30 tons maskin utan vuxens uppsikt så är det helt ok så länge de andra barnen inte är riktigt lika nära som i TS beskrivning? Brukar barn vara framgångsrika att själva se till att hålla säkerhetsavstånd till farliga maskiner som de själva ser som leksaker?
Och påståendet "Alla som kör större maskiner eller liknande brukar vara noga att mota bort alla som kommer nära maskinen".
Brukar det här vara något som 5-åringar är experter på? Är det därför alla pulkabackar har ett kösystem med militärisk precision eftersom alla barn alltid säkerställer fri väg och goda säkerhetsmarginaler innan de rullar ner, särskilt om ingen vuxen är närvarande?
Man häpnar när man ser hur ni resonerar.
Man kan ju såklart diskutera och ifrågasätta trovärdigheten och detaljerna i historien om man vill. Men det är ju en helt annan sak än frågan vad man ska göra givet att historien är sann. Man kan ju inte bara själv bestämma att det inte är sant och sen lämna rekommendationer utifrån det. Om TS ljuger och överdriver så är det ju TS eget problem om han bestämmer sig för att gå vidare. Vad han bad oss att ta ställning till vad ju vad man borde göra baserast på den situationen som beskrevs. Om ni inte tror på historien så kan ni väl se det som ett hypotetiskt exempel.
Se det som ett hypotetiskt exempel.