När man ska bygga ett uterum (oisolerat men inglasat) direkt på en trall/trädäck, hur brukar man fuktskydda själva reglarna och stolparna?

Hittade en bild på nätet på någon som gjort ungefär så som jag tänker göra och såvitt jag kan se där så har dom monterat stolpar direkt på trallen.

https://www.snickerimont.se/wp-cont...701_168519123628756_4200492112205227150_n.jpg

Nackdelen med att bygga ovanpå befintlig trall blir ju att det blir lite knepigt att byta trallen om den blir dålig med tiden under stolparna/syllen så därför undrar jag hur man kan skydda den från fukt på bästa sätt för att maximera hållbarheten?

Kan man lägga ett lager tjärpapp mellan trall och stolpe/syll för att skydda fukt från att vandra uppåt? Fukt utifrån borde man slippa helt genom att låta panelen utanpå gå någon centimeter nedanför trallen men fukt brukar ju tyvärr alltid leta sig in.

Nog måste det väl vara en bra idé att köra på tryckt virke även i stolpar/syll? Takstolar och reglar kan man däremot ha obehandlat antar jag. På bilden ovan verkar allt vara obehandlat men det är väl en smaksak kanske.

Nån som har byggt ett uterum enligt ovanstående modell ungefär som kan ge lite tips? :)
 
Vi ska bygga ett uterum på befintlig trall nu strax, kommer att lägga en syll med tryckt virke och sen vanligt virke I väggarna. Kan ju bli bökigt I framtiden om man vill byta trall eller så, men då får man väl såga runt...
 
P petersson79 skrev:
Vi ska bygga ett uterum på befintlig trall nu strax, kommer att lägga en syll med tryckt virke och sen vanligt virke I väggarna. Kan ju bli bökigt I framtiden om man vill byta trall eller så, men då får man väl såga runt...
Spännande! Uppdatera gärna med bilder så kanske jag kan få lite inspiration :) Tänker ni lägga något mellan trallen och syllen eller kör du bara direkt på?
 
Jag har byggt om altan och använt vanligt virke till stolpar m.m. direkt på trallen med tjärpapp emellan. Körde ordentligt med grundolja på ändträt också ( fick stå i olja över natt). Har funkat i 5 år hittills utan att det syns någon röta.
 
Redigerat:
  • Gilla
Johansson72
  • Laddar…
Taket kommer ju skjuta ut över så mängden fukt som kommer ner på golvet, som (teoretiskt) kan dra upp i syllen man bygger på befintlig trall är mindre än om det varit utan tak.. Vad jag säger är att det är nog viktigare att man fuktskyddat längre ner tidigare, dvs bärlinor och reglar under trallen måste vara friska och med en kapilärbrytande funktion. För som någon sa, det blir jobbigt att byta dem senare.
 
Vill man vara extra säker kan man ju ställa stolpar på en bit tryckt virke så ändträt kommer upp en bit från trallen ( och ev. fukt). Gör man den tryckta biten lite mindre än stolpen så ger man ju ändträt lite mer chans att torka ur med.
 
  • Gilla
Fjällko
  • Laddar…
berisen berisen skrev:
Spännande! Uppdatera gärna med bilder så kanske jag kan få lite inspiration :) Tänker ni lägga något mellan trallen och syllen eller kör du bara direkt på?
Blir direkt på, tänker att tryckt virke ska klara det. Kommer eventuellt även bli en plåt längst ner som ansluter mot trallen...
 
berisen berisen skrev:
Spännande! Uppdatera gärna med bilder så kanske jag kan få lite inspiration :) Tänker ni lägga något mellan trallen och syllen eller kör du bara direkt på?

Igång med bygget nu sen några dar, lagt en ram med tryckt underst som syll, sen papp och sen vanligt vitt virke. Borde kanske för en extra säkerhet ha haft papp mellan syll och trall, men kom på det då allt redan var lagt och väggar skruvade. Så vi lossade bara dem och lyfte så vi fick under pappen. Rätt eller fel får visa sig...
Imorgon blir det närmsta väggstump och överliggare för dörrparti samt förhoppningsvis takstolar. Går inte jättefort när man inte är van snickare...
 
  • Påbörjat bygge av träram på en trätrall, med väggstommar och en stege i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
geit
  • Laddar…
P petersson79 skrev:
Igång med bygget nu sen några dar, lagt en ram med tryckt underst som syll, sen papp och sen vanligt vitt virke. Borde kanske för en extra säkerhet ha haft papp mellan syll och trall, men kom på det då allt redan var lagt och väggar skruvade. Så vi lossade bara dem och lyfte så vi fick under pappen. Rätt eller fel får visa sig...
Imorgon blir det närmsta väggstump och överliggare för dörrparti samt förhoppningsvis takstolar. Går inte jättefort när man inte är van snickare...[/QUO
P petersson79 skrev:
Igång med bygget nu sen några dar, lagt en ram med tryckt underst som syll, sen papp och sen vanligt vitt virke. Borde kanske för en extra säkerhet ha haft papp mellan syll och trall, men kom på det då allt redan var lagt och väggar skruvade. Så vi lossade bara dem och lyfte så vi fick under pappen. Rätt eller fel får visa sig...
Imorgon blir det närmsta väggstump och överliggare för dörrparti samt förhoppningsvis takstolar. Går inte jättefort när man inte är van snickare...
Hej, detta ser ut som något jag vill bygga. Jag har ett träddäck och vill bygga ett uthus direkt på det. Får jag fråga om vilka dimensioner ni använt i stolpar och i övrigt? Jag tycker att det är svårt att räkna ut vad jag ska beställa för virke. Hur har ni fäst ramen i trallgolvet? Hur stort är ert uterum? Många frågor från okunnig... Vänliga hälsningar Caroline
 
Hej Caroline,

I väggar har vi valt 45x95. Stolparna fram är limträstolpe 115x115. Valde det då frun vill ha de synliga. Syllen är skruvad i de bärlinor som finns undertill, genom trallen, så gott det går då de inte riktigt ligger helt hundra med avstånden. Därför har vi valt att göra det 4x3 meter så vi kan skruva i 5 st reglar undertill.
Takreglar lagda idag, 45x170. Imorgon ska det råspont på.
 
  • Pågående bygge av en träkonstruktion med limträstolpar och takreglar på en träterrass vid ett bostadshus under soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
berisen
  • Laddar…
P petersson79 skrev:
Hej Caroline,

I väggar har vi valt 45x95. Stolparna fram är limträstolpe 115x115. Valde det då frun vill ha de synliga. Syllen är skruvad i de bärlinor som finns undertill, genom trallen, så gott det går då de inte riktigt ligger helt hundra med avstånden. Därför har vi valt att göra det 4x3 meter så vi kan skruva i 5 st reglar undertill.
Takreglar lagda idag, 45x170. Imorgon ska det råspont på.
Kul att se! Tack för att du delar med dig. Blir riktigt bra, då har jag något att utgå ifrån när det är dags för min del :)
 
berisen berisen skrev:
Kul att se! Tack för att du delar med dig. Blir riktigt bra, då har jag något att utgå ifrån när det är dags för min del :)
För att vara byggt av två (min far och jag) icke-snickare så är vi väldigt nöjda. Finns säkert mycket som en snickare hade gjort annorlunda men så är det. Får se om man springer på nån mina framöver för att man inte tänkt hela vägen...
 
P petersson79 skrev:
För att vara byggt av två (min far och jag) icke-snickare så är vi väldigt nöjda. Finns säkert mycket som en snickare hade gjort annorlunda men så är det. Får se om man springer på nån mina framöver för att man inte tänkt hela vägen...
Har precis byggt klar vår trall och det är precis samma här. Det finns säkert saker som proffs hade gjort annorlunda men det blev bra iallafall :) Tror inte du behöver oroa dig så mycket! Ser kanon ut.
 
P petersson79 skrev:
Hej Caroline,

I väggar har vi valt 45x95. Stolparna fram är limträstolpe 115x115. Valde det då frun vill ha de synliga. Syllen är skruvad i de bärlinor som finns undertill, genom trallen, så gott det går då de inte riktigt ligger helt hundra med avstånden. Därför har vi valt att göra det 4x3 meter så vi kan skruva i 5 st reglar undertill.
Takreglar lagda idag, 45x170. Imorgon ska det råspont på.
Hej, tack för svaret! Vad har ni använt för skruv för att fästa syllen? Ser verkligen ut att bli fint!
 
Träskruv C4 I olika längder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.