Tjena,
har en 1 o 1/2-planare med källare (50-tal) och funderar på att hjälpa självdraget med en fläkt (helst solcellsdriven för att slippa dra upp el dit).

Jag har ventiler och kanaler från alla sovrum på övervåning till murstocken och tänkte sätta en fläkt utanpå skorstenen för att dra ut luft från sovrummen och således hjälpa självdraget för att få lite cirkulation.

Någon som har erfarenheter av detta? Vilken fläkt-effekt (m3/min?) använde ni? Gav det någon effekt?
 
Ingen som har någon erfarenhet av detta?
 
Va? Det är inte möjligt att ingen har erfarenhet av detta eller liknande...
 
Ingen erfarenhet av att monterat fläkt på det önskade viset, men tror inte du kan lösa detta med solceller. Takfläktar som ska ventilera en övervåning ligger kanske på 25-50 W, det måste fram nätspänning för att lösa detta.
 
Man bygger en trycklåda ovanpå skorsten och sätter en ec styrd fläkt du enkelt kan reglera. Snik varianten är att låta självdragsventiler/galler sitta kvar.
Det bästa är att täppa sov,vard och sätta dit frånluftsventiler i badrummen,kök.
Glöm inte klämma dit uteluftsventiler med i sov,vard.
 
50W momentan solcells-effekt (upp till) är ju ungefär vad man kan få ut för en vettig slant (ca 500sek).

Men...min tanke var att den skulle gå mer eller mindre hela tiden och därmed inte behöva gå med så hög effekt utan mer smådra litegrann.
 
Tjoa- kan du utveckla? Trycklåda? Styrning? Vilken effekt pratar du om?
 
S Steppen skrev:
helst solcellsdriven för att slippa dra upp el dit
S Steppen skrev:
Men...min tanke var att den skulle gå mer eller mindre hela tiden
Det blir nog svårt att få dygnet runt-gång med solceller.
Eller i Västerbotten är ni kanske till och med utan sol november till februari?

Vi har ett FTX-aggregat med två EC-motorer, som driver fläktarna, och de drar tillsammans med elektroniken 18 Watt.
Det blir 160 kWh/år, inte mycket att bråka om!

Men jag tycker det låter som en bra ide att förstärka "självdraget" med en fläkt.
Om den skall sitta uppe i skorstenen eller nere vi ingångarna vet jag inte.

Men så här ser de rekommenderade luftflödena ut:
I Boverkets byggregler om ventilation kan man läsa att uteluftsflödet ska vara lägst 0,35 l/s per m² golvarea och det tas även upp olika exempel på att t.ex. bostäders sovrum bör ha ett minsta tilluftsflöde på 4 l/s per sekund och sovplats.
Och frånluften måste naturligtvis vara lika med summan av frånluften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.