Vad är det för skillnad mellan flytspackel och byggspackel, vattenmängd ?.
 
Nja, jag skulle nog påstå att ett byggspackel är ett handspackel till både golv och vägg, medans flytspackel är endast till golv av naturliga själ.
 
  • Gilla
Larsson93
  • Laddar…
Jag lånar tråden och ställer en fråga om flytspackel.

Jag o min svåger blandade till 20kg
FLYTSPACKEL PROBAU SNABB FIBER från Bauhaus.

Väl under blandning inser vi att en borrmaskin inte alls dög till jobbet. Vi skyndar oss till Biltema där vi sett en rejäl blandare för en billig peng. 20 minuter senare var vi hemma för att upptäcka att flytspackelet torkat och nu var det inte möjligt att ens få ut det från hinken. Vi hade en reserv balja och började med den o fyllde nu upp 60kg i den då vi var oroliga att det skulle torka så snabbt och vi ville täcka så mycket yta som möjligt,i så vi körde i ena hörnet bara för att upptäcka att nu ville den inte torka/härda lite fort som den gjorde i hinken... Varför undrar vi?

Tanken var från vårt håll att flytspackelet skulle vara bra rinnande och sprida ut sig ordentligt men nu fick vi sätta upp brädor och avgränsa oss till ett mindre område istället för att kunna göra hela rummet, vi får också chansa med den tilltänkta tjockleken.

Den stora frågan nu är alltså, hur gör vi för att flytspackla hela rummet i en enda veva?

Räcker det med att ha 2 hinkar och och köra 60 + 60 kg ganska snabbt efter varandra?

Vidare så angavs det ingen blandningstid på förpackningen, vi blandade istället tills det var jämt o fint, sen var det bara att skynda innan det torkade sig.

Vi använde 3.5 liter vatten/20kg. Vi har gott om fläktar för att öka luftflödet till att hålla torktiden nere vid behov f.ö.

Vilka verktyg/knep rekommenderar ni för att få allt att bli jämt?

Mvh
 
Normalt sett så delar man upp rummet i lagom stora rutor och så är man två som blandar och häller.
Ska man köra ett helt rum på en gång behövs pump och automatblandare.
 
Och man har bara några få minuter på sig att dra ut flytspacklet innan det börjar bli vågor sen...

Jag brukar blanda det aningen lösare än vad instruktionerna säger, så typ 3,7 l istället för 3,5...
 
Tack för svar, då var vi på rätt spår med uppdelningen även om det kom mest som panik instinkt hehe

Jag ska mäta och se hur mkt yta vi lyckades täcka med dessa 60 kg men vi hade nog räknat med lite mer med ett 5-6mm lager.

Har du någon beräkning eller går det efter förpackningen? Känns som att det gick åt mer än vi tänkt oss men det kan bero på att vårt lager vart tjockare än tänkt, märker det efter mätningen imorgon, det bara känns så just nu iaf.

Mvh
 
Uppdatering då.

Det gick mycket bättre denna gång. Vi använde billigt kökspapper från Biltema till att klä undersidan av brädorna som är i kontakt med flytspackelet så att man kan lossa de utan skador på den färdigtgjutna rutan.

Men vi byter till aluminiumfolie nu då det tål vätska bättre men ändå går lätt att riva bort sen.

Har en fråga dock om varför vi har fått så mycket bubblor denna gång?
 
  • Färdigjuten betongrutan med många små bubblor på ytan nära kökspapper vid kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter att ha gjort flera rutor som vart okej för en nybörjare så undrar jag varför jag inte använder vanligt cement till att jämna ut golvet istället för flytspackel?

Det var ca 5-15mm på sina håll som skulle jämnas ut, vi lyckades inte få rutorna helt perfekta, men hade vi kört en större omgång cement hade vi kunnat lägga hela golvet i samma veva då cement inte torkar lika fort?

Ca 25-30kvm golv.

Fördelar/nackdelar med denna metod över flytspackel?

Priset är också mer fördelaktigt. 400kg spackel kostar 3500 ca, cement kostar 800kr och räcker mer. Så hade förmodligen kunnat klara mig ännu billigare undan.

Mvh
 
T
Eller så försöker man sig inte på grejer som man inte kan:rolleyes: Flytspackla 5-15 på 25-30 kvm gör jag själv med perfekt resultat på ett par timmar fast då gäller det att använda rätt produkt samt förberedelse. Låter helt tokigt att stänga av ett sådant litet golv i rutor.

Fast nu jobbar jag med detta så det är ju lätt för mig att säga.;)
 
  • Gilla
Kromo
  • Laddar…
JanneJanne123
T tank77 skrev:
Eller så försöker man sig inte på grejer som man inte kan
Hur ska man då lära sig något?
 
  • Gilla
Herman85
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.