Ska iordningställa en mindre köksträdgård med 3m långa odlingskragar som ställs ut på befintlig gräsmatta. Dessvärre sluttar tomten lite i ena änden, ca 20 cm höjdskillnad på 1,6 m, typ, mot en häck. Nu vill jag göra detta så enkelt som möjligt, snedbygger odlingskragar med 20 cm höjdskillnad i bakkant så med dem är det inga problem. Hade tänkt lägga marktäckduk över hela gräsmattesnutten och gärna grus i gångar mellan lådorna, men kommer gruset att hållas kvar eller kommer allt på sikt att ligga i en hög i anslutande häck med blottad msrktäckduk i gångarna?. Ska man lägga nån typ av grusarmering för att hjälpa upp det hela så att marktäckningsmattan inte blir blottad?
Sista alternativet är det som en bekants bekant som är trädgårdsanläggare sade, dvs att ta bort gräsmattan, höja upp del av tomten så att allt blir plant och sedan jobba vidare med det. Säkert det allra bästa, men långt mer avsncerat, kostsamt än jag tänkt mig, och inget jag kan göra själv...
vad säger ni?
Finns det nån vettig gör-det-själv-lösning som en rätt ohändig heltidsarbetande inte så stark person kan reda ut själv?
 
Gruset kommer att ligga kvar. Men gräv bort gräsmattan och matjorden där gångarna ska vara. Jag tycker att duk under gör det svårare att rensa. Om du tar bort rotogräset kommer det ju inte något ogräs nerifrån. Det som kommer uppifrån, dvs fröogräs kommer ju oavsett duk eller inte. Ett skyffeljärn ett par gånger per säsong löser den saken.

Jag lägger aldrig markduk i mina lådor. Inte heller tar jag bort det som är under. Jag lägger lite tidningspapper och på med allt gammalt bös jag kan hitta, (växtbaserat alltså och inte för färskt) och sist jord. Gärna täckodling sen om jag har tillräckligt med material till det, typ gräsklipp och sånt jag får när jag rensar.
"Och det brukar gå så bra så. ";)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.