Sveasve
Hej,

Jag bor på en bostadsrätt på tredje våningen (sista våningen) och funderar på att ha en öppen planlösning, och undrar om väggen mellan vardagsrum och kök är bärande?

Jag kan tänka mig att lämna vägg kvar på båda sidorna som stöd för det som finns ovanför. Skulle det kunna räcka tror ni? Eller tror ni att överhuvudtaget skulle kunna gå att ta bort den bärande väggen?

Jag har bifogad en bild där det som är rött-markerat är min lägenhet.

Mvh,
// Hansson
 
  • Ritning av lägenhet med markerad del för öppen planlösning mellan vardagsrum och kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligtvis inte, men det behövs mer än en installationsplan för att avgöra det. Se om du kan få tag på en konstruktionsritning eller kan avgöra vad det är för material i de olika väggarna.
 
  • Gilla
Sveasve
  • Laddar…
Sveasve
Hej, tack för snabbt svar! Här kommer en annan planritning, hoppas att det är den här du menar.

Det är väggen mellan PL 508 A och PL 509 som jag undrar om man skulle kunna ta bort
 
  • Planritning med markerade väggar och rum, PL 508 A och PL 509, där en vägg ifrågasätts för borttagning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, den ritningen förtäljer mycket mer. Väggen i fråga verkar onekligen vara bärande trots allt. Du har inte hela ritningen?
 
  • Gilla
Sveasve
  • Laddar…
Sveasve
Ja tror jag har, här kommer den.
 
  • Planritning av en byggnad med måttsatta väggar och rum, noteringar och anmärkningar längs sidorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Hade hoppats på att kunna läsa anvisningarna, men det var för suddigt.
Men hur armeringen är ritad avslöjar oavsett att väggen är bärande och bör betraktas som så.
 
  • Gilla
Sveasve
  • Laddar…
Sveasve
Här kommer den som PDF, tror det blir lättare att läsa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.