Ja jag tänkte mig nedgrävd.
 
N Nikoneer skrev:
Mycket möjligt att man landar där till slut, många idéer börjar enkelt och spårar ur fullständigt. "När vi ändå håller på, borde vi inte också..." o.s.v.
Alldeles för vanligt att snöa in på attafallare, bättre att bygga det man vill ha!
 
  • Gilla
Nikoneer
  • Laddar…
Spännande tråd! Hur har det gått? Jag har funderat på Attefall med 2×4 rörpool och golvet i jämnhöjd. Mura upp en grund för huset. Har även tänkt på att ha poolen i växthus. Syftet skulle vara att hålla poolen ren, lite varmare, och bada utan mygg.
 
  • Gilla
Christopher86
  • Laddar…
N Nikoneer skrev:
Det här är säkert en tokig idé, men jag har inte sett någon göra detta (kanske finns bra anledningar till det)...

Tänk att man bygger ett attefallshus med öppningsbara glaspartier på typ 2/3 av en långsida och ställer en ovanmarkspool på marken där inne (inget bjälklag). Resterande del av huset innehåller bastu på konventionellt sätt. Trädäck framför, så man kan sitta där och göra vad man nu gör på ett trädäck.
Tillräckligt mycket ventilation o.s.v. Huset ger väderskydd, och kanske behåller lite mer av värmen i poolen.

Nån som provat eller sett denna lösning? Spontana reaktioner?
Blir det inte mörkt i poolen utan kanalplast-tak?
 
Jag planerar ett projekt med Santex enkelglasluckor, skjutbara, ca 4 m x 2 m, som vi har fått över, inkl en dörr, med en minipool inuti: Koriks glasfiberpool, 3.5 kubik, som jag beställer isolerad. Jag tänkte gräva bort jord, gjuta en liten betongplatta på 2 x 3 m, för att få poolen i våg (och stanna i våg) och placera poolen ovanpå den, framför den södervända grundmuren till huset. Där blir det varmt! Det blir en för- och eftersäsongs-pool, med isolerande lock. Uterummet byggs runtomkring poolen och får ett kanalplast-tak.
Bygglovet för mini-poolen paketeras ihop med två andra små bygglov (grundavgiften för bygglov är 10.000 kr i min kommun, så det är bäst att bunta ihop de små byggloven).

Det är inte säkert att det behövs bygglov, eftersom jordlagret är ganska djupt där poolen ska vara. Glasluckorna är 120 cm höga, så det är ett gränsfall. Det blir antagligen trappa ner till uterummet från dörröppningen.

https://badtunnaexpert.se/badtunnor/glasfiber-mini-pool-koriks-3500-l/
 
Redigerat:
N Nikoneer skrev:
Det här är säkert en tokig idé, men jag har inte sett någon göra detta (kanske finns bra anledningar till det)...

Tänk att man bygger ett attefallshus med öppningsbara glaspartier på typ 2/3 av en långsida och ställer en ovanmarkspool på marken där inne (inget bjälklag). Resterande del av huset innehåller bastu på konventionellt sätt. Trädäck framför, så man kan sitta där och göra vad man nu gör på ett trädäck.
Tillräckligt mycket ventilation o.s.v. Huset ger väderskydd, och kanske behåller lite mer av värmen i poolen.

Nån som provat eller sett denna lösning? Spontana reaktioner?
Avfuktare för att innertaket inte ska bli fuktigt. Bubbelplast på alltid när det inte badas. Det finns fina glasfiberpooler till ditt bygge. Nu kan man bygga 30 kvm istället för Attefall. Gjut en betongplatta, som poolen och uterummet står på för ett stabilt och starkt underlag. Köp en kvalitetspool, eftersom det blir en dyr lösning.
 
Hur gick det med detta? Vad byggde ni till slut? Har själv funderat på en 3x6 eller 4 x 6 nedsänkt pool i en Attefallare?
 
Skapligt trådlyft, ser att det var två år sedan jag funderade i de här banorna...

Har precis fått ett vanligt spabad på plats i en nybyggd altan, så det blev nåt bra att bada i men inte i närheten av de ursprungliga idéerna. Pengarna för en riktig pool, önskan att bada även på vintern och att bada ordentligt varmt var de tyngsta argumenten.
 
  • Nytt spabad placerat på en nybyggd träaltan bredvid ett rött trähus med vita fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.