Vi har valt ett Marbodal kök till vårt nya hus och nu skulle jag vilja göra om lite ;)

I det minimala köket finns ett städskåp som är totalt överflödigt och givetvis borde vara ett skafferi. Sagt och gjort: jag började leta hyllplan till skåpet. Hittade att Elfas trådhyllplan som är 55x55 passar in om man köper de speciella Marbodalskenorna som finns. Men i ett skafferi vill jag ha hyllplan utan hål i!

Någon som vet om det finns på stormarknader som Bauhaus eller Coop Forum - eller måste man köpa original-Marbodal från något dyrt och tjusigt köksställe?
 
Köp laminerad mdf, sågad i de storlekar ni vill ha, från närmaste brädgård.
Se till att det blir en vit kant kvar på varje, som ni vänder utåt.
 
Finns det såna där små metallpluppar att köpa som håller hyllorna uppe? De vet, såna som finns i alla Billybokhyllor :) En centimeter långa, blanka, metall, med liten utstickande rand på mitten. Sätts fyra stycken under hyllplanet. Har aldrig sett såna i lösvikt.
 
Jo, det måste gå att köpa pluppar i lösvikt. Allt går ju att köpa .... Jag har tidigare satt in Ikea hyllor med tillhörande pluppar i Myresjö eller Marbodal skåp, det är inga problem.

Om du bor i Stockholmstrakten så har jag faktiskt extra Marbodalhyllor till 60x60 skåp, jag använder dem inte.
De är i nyskick. Kan det vara något ??
 
Med lite tur kan man hitta plupparna på IKEA utan att behöva betala för dem. Och då menar jag inte att man ska plundra någon Billy ;) IKEA i Uppsala har haft en låda med alla möjliga saker som man använder för att skruva ihop möblerna med stående i varuutlämningen. Bara att plocka för sig. Vet dock inte om det är så på alla varuhusen.
 
Det går dessutom att köpa pluppar löst på IKEA utan att bli helt ruinerad...
Man behöver alltså inte köpa Billy, och kasta trädelarna för att komma åt plupparna ;)
 
Ja, AnnikaJ, jag bor nära huvudstaden - men tyvärr funkar nog inte dina hyllplan om mitt städskåp är ungefär 55x55, eller?

General Failure - jag har närmare till Barkarby men det är inte långt till Uppsala heller.

Nix; tack för tipset! Får väl fråga i kundtjänst på Barkarby om de har en påse pluppar :D
 
Min hulda maka hävdar bestämt att de går att köpa för 1 kr på IKEA, alternativt i påse på järnaffärn, troligen dyrare.
Men man slipper ju transporten. Och ljusen, servetterna, batterierna, korven, fikat, den fina bokhyllan på rean...

Å andra sidan kanske man har med sig skruvdragare och en burk grundfärg från järnbo'n.

De ÄR ute efter oss!!!
 
Lycke skrev:
Ja, AnnikaJ, jag bor nära huvudstaden - men tyvärr funkar nog inte dina hyllplan om mitt städskåp är ungefär 55x55, eller?
Okej, ja jag vill inte pracka på dig några hyllor i onödan, men jag fick för mig att 55(+) var det invändiga måttet och 60 det utvändiga ??
 
Jaha? Annika, får jag återkomma till dig? Jag måste kolla ritningar och sådant isåfall. Jag bor ju så himla långt från stugan så det är svårt att veta vad man ska svara på era frågor ibland! Krävs lite detektivarbete med att kolla med husleverantör, skisser, ritningar, kontrakt och annat. Är det vit melamin eller? Vi har björk i alla skåp.
 
Ja, det är vit melamin och hyllorna passar till skåp som är 60x60 på utsidan. Hyllorna i sig är cirka 57x57 cm.
(Du kan ju köpa 'trä'-lister för att täcka den vita fronten på hyllan, det finns självklistrande sådana)

Det är ingen brådska med att kolla, jag använder som sagt inte hyllerna, och de står i ett isolerat förråd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.