Ska skissa upp en planlösning
 
Har med mina begränsade färdigheter ritat upp en icke skalenlig skiss med cirkamått.
Vill alltså byta plats på rödfärgat fönster med altandörr.
Kan i värsta fall ha den längre soffdelen mot väggen men då hamnar fler platser snett mot TV/Filmduk.
 
  • Icke skalenlig skiss av vardagsrum med möbler, fönster, dörrar och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
5 m är långt mellan soffa och TV, och som någon skrev i en annan tråd: Det är lyxigt när man ställer soffan en bit från väggen.
Alltså ha soffan en bit ifrån fönstren så går det bra att använda befintlig dörr utan problem.

Sen känns det ju inte optimalt med en hörnsoffa för de som sitter i korta delen kommer ju inte att se TV utan att vrida nacken ur led och skymma varandra. Bättre med en soffa och flera mindre fåtöljer som kan placeras t.ex. vid kaminen när det ska ses på TV.
 
Soffan jag har idag är ca 3,1m längsta delen och den korta delen är en divan med ryggstöd den första 1-1,5m.
Får testa att flytta ut soffan från fönstren när jag får tillgång till kåken. Men då blir också vinkeln sämre för att se kaminen.
Gällande avstånd har jag idag 65” på 3,5m avstånd så jag kan nog hålla med om att 5m kan bli långt ifrån.
Känns som att flytta på eller köpa mindre soffa alt byta till 3sits och fåtöljer kan funka men är inte riktigt hela vägen. Men visst kollar jag av detta skarpt innan men om jag får lägga pengar på nya soffor så tänkte jag kolla av hur mycket den summan skulle kunna täcka kostnaden av ett dörr/fönsterskifte
 
Det känns lite ogenomtänkt helt ärligt. Jag anser det vara fruktansvärt omotiverat att byta plats på en altandörr för att passa in en soffa som gör sig väldigt dåligt i tänkt planlösning ändå.
Jag skulle definitivt tänkt genom det igen, oavsett om man bortser från det ekonomiska eller inte.
 
  • Gilla
Probably Wrong och 2 till
  • Laddar…
Allt är dessa jätte-TVapparaters fel! Suck :cry:

(Vi har nyligen uppgraderat från 32" till 43")
 
C C.Lundin skrev:
Det känns lite ogenomtänkt helt ärligt. Jag anser det vara fruktansvärt omotiverat att byta plats på en altandörr för att passa in en soffa som gör sig väldigt dåligt i tänkt planlösning ändå.
Jag skulle definitivt tänkt genom det igen, oavsett om man bortser från det ekonomiska eller inte.
Det är ju det jag vill få svar på om det är värt pengarna/besväret eller inte. Tänker lite så här: om altandörrsprojektet kostar typ 20K och en ny soffa landar på säg 15K så skiljer det bara 5K om jag behåller min befintliga soffa som jag är nöjd med. Om det däremot skulle landa på 35K för flytt av dörr så får jag kanske tänka om och landar det på +50K så kan jag fimpa tanken på det. Därav vill jag veta ungefår vad det kan hamna på om inga konstigheter dyker upp
 
Myrstacken
Jag bytte plats på min altandörr och ett fönster för 10k
 
  • Gilla
Mantas6
  • Laddar…
Är det mexitegel på fasaden med fönstren också, eller är det träpanel där?
 
Byt plats på matbord och soffa istället
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag har nyligen genomfört ungefär det du funderar över. Jag bytte iofs samtliga fönster i huset men i ett rum som hade ett fönster installerade jag en ny altandörr och ersatte befintligt fönster med ett mindre.

Snickarna var tvungna att gå in med nya reglar för att bära av takbjälkarna men det lär du slippa om du använder samma mått som nuvarande. Jag var också tvungen att byta radiator och flytta rördragningen (såga upp golvet) då den tyvärr hade hamnat mitt framför altandörren. Om ditt rör inte sitter ivägen slipper du detta om du endast sätter en bygel vid sidan av dörren. Du förlorar dock en radiator om du inte ersätter den.

Mitt projekt tog ca 1 dag för två personer, ca 10 tkr före rot men då är alltså inte golvet återställt (jag ska byta golvet i hela huset) rörmokaren tog 5 tkr för ändrad rördragning och ny radiator. Mer än så ska det absolut inte kosta om du använder befintlig dörr och fönster och då ska både insida och utsida på huset återställas med foder, lister och plåt.
 
  • Gilla
Mantas6
  • Laddar…
Varför inte köpa ett hus som passar soffan. :rofl:
 
Fulkemisten
M Mantas6 skrev:
Det är ju det jag vill få svar på om det är värt pengarna/besväret eller inte.
Har du tänkt göra hela jobbet själv eller leja bort? Om du tänkt göra det själv, hur värderar du din tid?
 
M Mantas6 skrev:
Det är ju det jag vill få svar på om det är värt pengarna/besväret eller inte. Tänker lite så här: om altandörrsprojektet kostar typ 20K och en ny soffa landar på säg 15K så skiljer det bara 5K om jag behåller min befintliga soffa som jag är nöjd med. Om det däremot skulle landa på 35K för flytt av dörr så får jag kanske tänka om och landar det på +50K så kan jag fimpa tanken på det. Därav vill jag veta ungefår vad det kan hamna på om inga konstigheter dyker upp
Jag vet, men det var inte det jag pratade om. Du borde se över allt. D.v.s. placering av TV, soffa o.s.v. Oavsett om du byter plats på dörren eller inte så blir det svårt att passa in soffan så som du tänkt det.
 
P Patrik Friberg skrev:
Är det mexitegel på fasaden med fönstren också, eller är det träpanel där?
Mexitegel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.