Jag är på väg att köpa ett mindre hus (63 kvm) från 1943. Priset ligger kring 600.000 och det finns en hel del att göra. De större posterna är tak och dränering, i övrigt är det mesta gammalt och slitet men ändå fullt beboeligt. Jag är helt inställd på att lägga ner en del tid och pengar på att få fint, och så klart börja med att se över tak och dräneringen. Blött i källaren men i övrigt inga konstiga lukter eller så. Jag har haft med mina föräldrar som åtminstone är erfarna husägare och tittat igenom, och vi är överens om att det över lag känns bra.

Skulle ni i detta läge säga att det är värt pengarna att ta in en besiktningsman? Jag ser framför mig att när det är ett äldre hus av enklare standard kommer det bli anmärkning på i princip allting och därmed ganska meningslöst. Å andra sidan är man ju rädd att missa något stort som gör huset till en katastrofaffär.

Hur bör jag tänka? Detta är alltså min första husaffär.
 
Beror väl lite på hur mycket du räknar med att renovera. Vi var intresserade av ett fritidshus för ett par år sedan. Avstod till slut köp pga. läget. Ja g såg behov att byta tak, dränera (inte jätteaktuellt). Sedan ångrade sig den som köpte huset och sålde igen efter ett par månader. Då var deras besiktning med i beskrivningen. Där fanns ett par detaljer som jag hade missat. Ex. så var plintarna till en del av huset av trä (nedgrävda....). På en del av huset var det 3m mellan takstolarna.

Så det kan komma allvarliga oväntade fel.
 
Björn96 Björn96 skrev:
Jag är på väg att köpa ett mindre hus (63 kvm) från 1943. Priset ligger kring 600.000 och det finns en hel del att göra. De större posterna är tak och dränering, i övrigt är det mesta gammalt och slitet men ändå fullt beboeligt. Jag är helt inställd på att lägga ner en del tid och pengar på att få fint, och så klart börja med att se över tak och dräneringen. Blött i källaren men i övrigt inga konstiga lukter eller så. Jag har haft med mina föräldrar som åtminstone är erfarna husägare och tittat igenom, och vi är överens om att det över lag känns bra.

Skulle ni i detta läge säga att det är värt pengarna att ta in en besiktningsman? Jag ser framför mig att när det är ett äldre hus av enklare standard kommer det bli anmärkning på i princip allting och därmed ganska meningslöst. Å andra sidan är man ju rädd att missa något stort som gör huset till en katastrofaffär.

Hur bör jag tänka? Detta är alltså min första husaffär.
Vad har du inte tänkt totalrenovera?

Badrum och kök är det något som skall sparas?

Har du kontrollerat golvbrunnarna exempelvis, där finns en risk för fuktskador om det inte är gjort på rätt sätt.

Värmesystem?

Finns det mögel från där fukt trängt in?

Om du googlar så kan du hitta checklistor som du kan kolla av mot.
Vet du hur man kontrollerar det som står på listorna så har du i princip lika stor koll som om du hade köpt en besiktning.
 
Om du ändå ska totalrenovera allting så har du ingen nytta av att någon mot betalning berättar att saker är gamla och måste bytas.
 
På sikt kommer nog det mesta att gås igenom och förnyas. Men min översiktsplan är väl ungefär denna ordningen:

- Besikta tak, byta om det behövs akut, annars blir detta senare
- Dränera
- Ställa i ordning badrum
- Måla fasad

Köket är gammalt men funktionellt. På sikt vill jag nog fräscha upp men inget som måste prioriteras. Alla rum behöver fräschas upp med målning/tapetsering och nya golv men detta kommer jag göra absolut sist.

Jag har inte råd att göra allting på en gång oavsett, men det känns vettigt att prioritera de större sakerna och göra fint senare.
 
En fråga i sammanhanget är väl också hur det begärda priset står sig vid jämförelse med andra liknande objekt i trakten, och med hänsyn till det skick som huset "verkar ha".
 
Jag tycker att sånt där är jättesvårt... Jag har tittat på ett flertal hus, mellan 30 och 90 kvm.

Hus 1, 90 kvm, gick för 1.25 miljoner och var i liknande skick som detta, men med sjöutsikt och nära vatten.
Hus 2, 52 kvm, gick för 500.000 men var ett ruckel med mögelstank
Hus 3, 30 kvm, gick för 950.000 men var "gulligt" och låg ganska fint, bra skick
Och så nu hus nr 4 som ligger lite avsides och saknar utsikt (inget jag eftersöker heller). Utgångspris 625.000, ett par skambud sen innan bara.

Jag har jättesvårt att se logik i priserna.
 
Björn96 Björn96 skrev:
Jag tycker att sånt där är jättesvårt... Jag har tittat på ett flertal hus, mellan 30 och 90 kvm.

Hus 1, 90 kvm, gick för 1.25 miljoner och var i liknande skick som detta, men med sjöutsikt och nära vatten.
Hus 2, 52 kvm, gick för 500.000 men var ett ruckel med mögelstank
Hus 3, 30 kvm, gick för 950.000 men var "gulligt" och låg ganska fint, bra skick
Och så nu hus nr 4 som ligger lite avsides och saknar utsikt (inget jag eftersöker heller). Utgångspris 625.000, ett par skambud sen innan bara.

Jag har jättesvårt att se logik i priserna.
Du måste komma ifrån tanken om att allt är logiskt.
Priser är ofta en resultat av omständigheter. Hur många var på visning på just objekt X och var det så att två spekulanter fastnade för någon egentligen obetydlig detalj som fick dem att buda mot varandra eller inte.
 
Sen får man tänka på att dränering sällan hjälper mot blött i källaren och taskigt klimat där i övrigt på gamla hus. Där är det stora problemet avsaknad av kapillärbrytande skikt under plattan.
 
Lite uppdatering, tog med en duktig hantverkare som gjort flera jobb åt mina föräldrar tidigare och gick igenom huset.

Han hittade inget utöver det jag redan sett själv, vilket kändes skönt. Kontrakt är påskrivet och tillträde om en knapp månad.

Mitt första hus, jättespännande! :D
 
  • Gilla
garvin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.