Hej på er alla.
Min tjej ska lägga om stenbeläggningen därför den har sjunkit.
Hon undrar hur man lägger om och samtidigt lägger en typ matta under jord som skydd mot ogräs. Sedan lägger tillbaka stenbelägningen?
Ha en bra dag
Gångväg med sjunkna grå stenplattor framför ett hus, markerat område där beläggningen sjunkit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
"Min tjej". :crysmile: Hoppas hon är stark, hon har ett jobb på x antal ton framför sig. Hursomhelst, det är väl bara att lyfta upp alla stenarna, jämna till marken, lägga ogräsduk/fiberduk, på med stenkross och stenmjöl efter tycke och smak, padda och sen lägga tillbaka alla stenarna. I hennes fall tror jag dock att det kostar mer än det smakar. Är det en ren estetisk fråga eller samlas det vatten i svackorna?
 
  • Gilla
pluss400
  • Laddar…
K
Fiberduken kommer inte hjälpa, det som växer i fogarna kommer nästan uteslutande ovanifrån. Markduken använder man i huvudsak som materialavskiljare.. T.ex mellan schaktbotten/jord och bärlager för att hålla isär materialen.

Vill ni minska risken för ogräs så är väl "flexibel hårdfog" ett bra alternativ.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
  • Haha
pluss400
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
Fiberduken kommer inte hjälpa, det som växer i fogarna kommer nästan uteslutande ovanifrån. Markduken använder man i huvudsak som materialavskiljare.. T.ex mellan schaktbotten/jord och bärlager för att hålla isär materialen.

Vill ni minska risken för ogräs så är väl "flexibel hårdfog" ett bra alternativ.
Ursäkta min okunskap. Flexibel hårdfog?
Vilket material använder man i dom olika skickten?
 
Under plattorna justerar ni underlaget med makadam 2-4 (även kallat isgrus) så det blir helt jämnt och i rätt nivå. Lägg ut avdragsbanor (vattenledningsrör är bra) som är justerade i rätt nivåer och lägg ut makadamen och dra sedan av med en bräda mellan banorna.Ta upp banorna och fyll i med makadam så det blir jämnt.

Lägg därefter tillbaka plattorna och foga mellan med det som Kjell föreslår eller vanligt stenmjöl. Oavsett val så sopar man sedan diagonalt över plattorna för att få ner fogen. Med vanligt stenmjöl så kan ni även vattna när ni sopat klart, låta det torka och fylla på med mer stenmjöl.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.