5.000:- per radiator inkl. rördragning brukar vara ett bra riktpris.
 
nybygge? (pga "inte tänkt ha")
 
hoover99 skrev:
Vi funderar på att sätta in vattenburen värme i vårt hus. Vi har inte tänkt ha golvvärme, utan vanliga radiatorer. Idag har vi direktverkande el, med takvärme.

Har fåttt ett ca.pris på 50000:- för rör, radiatorer och arbete, exkl. värmekälla,  i ett 1 1/2 planshus på 180 kvm. Jag tycker det låter billigt, någon som har erfarenhet?

På ovanvåningen är det lätt att dra rören i kryputrymmena. Men hur gör man på bottenplan? Vi har platta på mark, sedan 70mm cellplast, sedan golvytbeklädnad. Kan man gömma rören i golvet på något sätt?
Ja 50000:- är billigt. Det finns socklar/lister som är special gjorda för att gömma radiatorrör i, wirsbo har sådana. Vad har ni funderat på för värmekälla?
 
hoover99 skrev:
Men hur gör man på bottenplan? Vi har platta på mark, sedan 70mm cellplast, sedan golvytbeklädnad. Kan man gömma rören i golvet på något sätt?
Det jag sett av rördragning hos folk som konverterat till fjärrvärme har varit utanpåliggande, synliga rör på väggen. Normalt 12 eller 15 mm kopparrör men i ett fall t.o.m. 22 mm kopparrör längs väggen i ett rum.

Dessa jobb har varit på ett fast schablonpris så kunden har haft begränsade möjligheter att önska sig "krånglig" rördragning.

-- Arne
 
...några funderingar
Handen på hjärtat - på hur många ställen gör det nåt, syns det, tänker man på det efter ett tag, om det går två rör nere på väggen. På de övriga ställena finns det som nämnts socklar eller så får man gå i vägg eller golv. De senare betyder att man helst gör det i samband med tapetsera/lägga nytt golv.
I äldre system (självcirk) kunde man se (ett grövre rör) dragningar ner från taket på sidan av fönstret bakom gardinen.
Hur man än vrider och vänder så kommer man till ställen (som kanske hall) där man skall förbi dörrar och öppna planlösningar. En möjlighet kan då vara, att för delar av huset, först gå upp till övre plan, sen gå ner på nåt strategiskt ställe (i garderob) för att sedan smyga sig vidare (i sockel) till radiatorn/konvektorn vid fönstret. I hall kanske utan fönster eller naturlig plats för element så kan man tänka sig att sätta en låg konvektor (infälld) under garderob (där garderobssockeln sitter idag).

...men hur ni än gör
se till att det blir lägsta möjliga radtemperaturer, det tjänar ni på oavsett uppvärmningsalternativ
 
50.000 kr tror jag är ett "normalpris".
 
hoover99 skrev:
ehh...vad är radtemperatur?
Radiatortemperatur.
 
hoover99 skrev:
Vi funderar på att sätta in vattenburen värme i vårt hus. Vi har inte tänkt ha golvvärme, utan vanliga radiatorer. Idag har vi direktverkande el, med takvärme.

Har fåttt ett ca.pris på 50000:- för rör, radiatorer och arbete, exkl. värmekälla,  i ett 1 1/2 planshus på 180 kvm. Jag tycker det låter billigt, någon som har erfarenhet?

På ovanvåningen är det lätt att dra rören i kryputrymmena. Men hur gör man på bottenplan? Vi har platta på mark, sedan 70mm cellplast, sedan golvytbeklädnad. Kan man gömma rören i golvet på något sätt?
Intressant tråd!
Funderar om det är jag själv som är trådskaparen ::)
Hursomhelst har vi samma förutsättningar. Takvärme, 180m2, 1½-plan och funderar lite på att konvertera till vattenburet.
De riktpriser som nämnts här är alltså inkl arbete och som jag tolkar det "bråttomjobb" utan vidare tanke på finish.
Hur mycket kan man räkna med att tjäna på att göra jobbet själv, dvs hänga upp element och dra rör ?

50kkr låter väl hursomhelst ganska överkomligt. En ytterligare faktor i sammanhanget för vår del är livslängden på takvärmen. Den har ju hängt med i 30 år nu så den kanske har gjort sitt vid dethär laget ?

Fortsätter följa tråden med intresse :)
 
Ubbe skrev:
De riktpriser som nämnts här är alltså inkl arbete och som jag tolkar det "bråttomjobb" utan vidare tanke på finish.
Hur mycket kan man räkna med att tjäna på att göra jobbet själv, dvs hänga upp element och dra rör ?
Kan bara svara för mig själv: 5000 kr per element är ett snyggt gjort rörarbete av en erfaren rörläggare och med ordentliga material. Material, element och arbete inkluderat, men exklusive värmekälla och andra kostnader som restid. Priset gäller Göteborg/Boråstrakten och är ett snittpris.
 
hoover99 skrev:
Vad roligt att det blev så många svar. Tack!

Jag kommer nog att satsa på någon billigare variant av värmekälla, kanske el-panna.
direkt el = 100% vekningsgrad ingen förlust nånstans!
vattenburen el = 95% verkningsgrad, lite värme försviner

då får altså en högre uppvärmningskostnad med vattenburen el, förutsatt ett termostaterna funkar so dom ska på direktelen.

markvärmepump = 300-350% verkningsgrad.
 
Att dra in vattenburet nu och skaffa en elpanna som kostar ????? kr för att senare kanske konvertera till Bergvärme / Jordvärme eller annat verkar oekonomiskt? Först köpa en panna för att sedan kasta ut den

Nu framgår ju inte vad din uppvärmningskostnad är idag men det är nog mer ekonomiskt att göra allt på en gång än att dela upp värmeinstallationen på flera steg.
 
CarMan skrev:
vattenburen el = 95% verkningsgrad, lite värme försviner
Är det rätt installerat "försvinner" den värmen in i huset. ;)
 
Johan Gunverth skrev:
Är det rätt installerat "försvinner" den värmen in i huset. ;)
teoretiskt sätt ja. men det som händer är att det blir förvarmt på nått ställe & det blir då kallare nån annan stans & du måste förbruka mer kW för att håla samma inomhus temp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.