Jag var i Gustavsberg utanför Uddevalla härom dagen. Där finns en promenadväg i trä som hänger på bergssidan.
Vi lade märke till att det på flera ställen fanns frästa spår tvärs över trallbrädorna. Det är alltså inte skarvar utan bara en halvcentimeter djupa spår. De är spikraka så det är knappast någon skada eller misstag. Dessutom fanns de på flera ställen.

varför gör man så? Har inte sett det förut.

Promenadväg i trä med frästa spår på bergssidan i Gustavsberg, med människor som går och vatten i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träpromenadväg med frästa spår på bergssidan i Gustavsberg, Uddevalla, med hav och himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en träpromenadväg med frästa spår tvärs över träbrädorna i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träpromenadväg med frästa spår och en persons ben i nedre högra hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag minns inte att de spåren fanns från början så inte säkert att det är byggaren. Många år sen jag gick där nu, min gissning är att det är överhäng på berget där och droppar nog vatten ner på virket. För att inte vattnet ska rinna ut i stråket där man går (och kanske bli till is på vintern) så har man sågat spår för att leda ner mellan springorna.

Som bonusinfo kan jag säga att jag på den tiden det byggdes jobbade som utsättare på Markbygg som utförde projektet. Om jag minns rätt hade vi på vägen ovanför två mobilkranar för att lyfta stålet och en mobilkran för personkorg. Det var ganska läskigt att åka korg och hålla prismat till totalstationen när stålets läge skulle kontrolleras/justeras vid montage.
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.