Har tillbyggd källare i kåken, avlopp som drogs när det var aktuellt är bytta. Däremot är avluftningen inte dragen upp och ut, den slutar helt enkelt i pannrummet vilket medför en mindre trevlig odör med jämna mellanrum.

jag har en tanke att man kan dra ut den genom en närliggande ventil? Från avlopp ca 180cm rakt upp sedan 90 grader vinkel jäms med taket och ut.
Skulle detta funka? Grabben har sitt sovrum i källaren men dofterna verkar sprida sig mest upp till entréplanet.
 
  • Oavslutad avluftningsrör i ett pannrum med synliga rör och isolering på taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är ju, vad jag kan se, en vakuumventil, och den skall inte släppa ut några dofter alls.
Är du säker på att det är från ventilen lukten kommer?
I så fall kanske den är "utsliten", och bara behöver bytas till en ny.
Jag har läst att den skall sättas högre än det högsta vattenlåset i huset, vilket jag inte håller med om alltid behövs.

För jag har själv haft en sådan ventil 60 cm över golvet i bottenvåningen på ett tvåvåningshus i 22 år, helt utan problem. Fast vi hade toalett även på övre planet.
 
Tack för svar!
Riktigt dålig koll på sådana prylar men det stämmer säkert Doften kan mycket väl komma från avloppet direkt. Får väll försöka fylla på vattenlåset med jämna mellanrum och se om det blir bättre kanske? Och efter detta byta ventilen. Röret som ventilen sitter på kommer från köket uppe på entréplan och används således flitigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.