Hej

Idag har vi en kallvind där det ligger spån i vindsbjälklaget och råsponten syns tydligt så ingen isolering i taket.
Vi har viss påväxt av vad jag tror är svartmögel på råspont, enl. besiktningsmannen gammalt som kommer av fukttillförsel inifrån.
Vi ska på sikt inreda vinden och då isolera taket men till dess bör vi göra något åt värmeförlusterna som går ut via taket.

Är det rätt tänkt att:

1. Isolera mellanbjälklaget så gott det går med lösull.
2. Lägga golv
3. Montera frånluftsfläktar högt upp på väggarna för att få ut ev. fuktig luft.

På längre sikt:

1. Isolera taket så gått det går, takstolarna är ca 12 cm.
2. Färdigställa ytskiktet så det blir ett färdigt rum

Finns det någon risk med att isolera vindsbjälklaget kopplat till fukt eller annat?
Finns det någon risk att sätta in frånluft i vägg ovan vindsbjälklaget?
Finns det någon risk att isolera taket då jag redan isolerat vindsbjälklaget?

Vad bör jag se upp med och finns risk att jag stänger inne fukt på något vis om jag gör enligt ovan? Förslag på lösningar och andra idéer mottas gärna.

Tack

Fredric
 
F Fredric87 skrev:
Hej

Idag har vi en kallvind där det ligger spån i vindsbjälklaget och råsponten syns tydligt så ingen isolering i taket.
Vi har viss påväxt av vad jag tror är svartmögel på råspont, enl. besiktningsmannen gammalt som kommer av fukttillförsel inifrån.
Vi ska på sikt inreda vinden och då isolera taket men till dess bör vi göra något åt värmeförlusterna som går ut via taket.

Är det rätt tänkt att:

1. Isolera mellanbjälklaget så gott det går med lösull.
2. Lägga golv
3. Montera frånluftsfläktar högt upp på väggarna för att få ut ev. fuktig luft.

På längre sikt:

1. Isolera taket så gått det går, takstolarna är ca 12 cm.
2. Färdigställa ytskiktet så det blir ett färdigt rum

Finns det någon risk med att isolera vindsbjälklaget kopplat till fukt eller annat?
Finns det någon risk att sätta in frånluft i vägg ovan vindsbjälklaget?
Finns det någon risk att isolera taket då jag redan isolerat vindsbjälklaget?

Vad bör jag se upp med och finns risk att jag stänger inne fukt på något vis om jag gör enligt ovan? Förslag på lösningar och andra idéer mottas gärna.

Tack

Fredric
Det där med isolering av vindar och bjälklag är en hel vetenskap och föremål för många diskussioner och starka åsikter.

Ofta är det överdriven isolering av vindsgolvet som ger mögelpåväxt. Vinden blir kallare p g a isoleringen och när varm fuktig luft kommer upp från bostaden kondenserar luftens fukt på träytorna på vinden. På moderna hus har man en plastfolie som hindrar luft från att tränga upp på vinden. I gamla hus har man oftast tjärpapp, men ibland har man ingenting.

Frånluftsfläktar i bostaden bör placeras i badrum och tvättstuga. Annars finns risken att du drar ut fuktig luft från badrummet till resten av bostaden.
Om du sätter frånluftsfläktar på vinden kommer du att suga upp ännu mer fuktig luft från bostaden. Ingen bra idé. Frånluftsventiler på vinden är en sådan sak som debatteras vilt; vissa är förespråkare andra är motståndare.

Det är inget problem att ha isolering både i vindstaket och mellanbjälklaget. Man har nästan alltid en viss isolering i mellanbjälklag för att ljudisolera.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
F Fredric87 skrev:
Hej

Idag har vi en kallvind där det ligger spån i vindsbjälklaget och råsponten syns tydligt så ingen isolering i taket.
Vi har viss påväxt av vad jag tror är svartmögel på råspont, enl. besiktningsmannen gammalt som kommer av fukttillförsel inifrån.
Vi ska på sikt inreda vinden och då isolera taket men till dess bör vi göra något åt värmeförlusterna som går ut via taket.

Är det rätt tänkt att:

1. Isolera mellanbjälklaget så gott det går med lösull.
2. Lägga golv
3. Montera frånluftsfläktar högt upp på väggarna för att få ut ev. fuktig luft.

På längre sikt:

1. Isolera taket så gått det går, takstolarna är ca 12 cm.
2. Färdigställa ytskiktet så det blir ett färdigt rum

Finns det någon risk med att isolera vindsbjälklaget kopplat till fukt eller annat?
Finns det någon risk att sätta in frånluft i vägg ovan vindsbjälklaget?
Finns det någon risk att isolera taket då jag redan isolerat vindsbjälklaget?

Vad bör jag se upp med och finns risk att jag stänger inne fukt på något vis om jag gör enligt ovan? Förslag på lösningar och andra idéer mottas gärna.

Tack

Fredric
Jag plockade bort en antennkabel som var dragen genom taket och upp på vinden.

Hålet om 10mm som blev kvar gjorde jag av okunskap ingenting med. Det visade sig efter ett par år räcka för att fukt skulle vandra upp med bakteriell påväxt på undertaket som följd.

Efter att det påtalades av en besiktningsman så fyllde jag igen hålet med silikon varpå tillväxten avstannade.

Jag blev förvånad att ett så litet hål kunde ha en så stor påverkan.

Så ett tips, se över om du har några hål som behöver tätas, även befintliga genomdragningar bör tätas ordentligt. Har du vindslucka, se till att den har hela tätningslister.
 
  • Gilla
  • Wow
pjgb och 2 till
  • Laddar…
Om frånluftsfläktar på vinden är dumt, är det då ok med frånluftsventiler som inte mekaniskt suger upp fuktig luft om man isolerar vindsbjälklag och yttertak eller riskerar man trots det att mer fukt än nödvändigt sugs upp i vindsutrymmet?
Min tanke är att isolera vindsbjälklag/golv med mineralull, spånskiva och lägga plankgolv på toppen. Därefter isolera yttertaket enl. Konstens alla regler. förstår att huset från början inte är byggt för detta men vi har tankar att inreda vinden och behöver ha inomhusklimat här. Frånluftsventiler på väggarna högt upp och isolering enl ovan. Tankar?
 
F Fredric87 skrev:
Om frånluftsfläktar på vinden är dumt, är det då ok med frånluftsventiler som inte mekaniskt suger upp fuktig luft om man isolerar vindsbjälklag och yttertak eller riskerar man trots det att mer fukt än nödvändigt sugs upp i vindsutrymmet?
Min tanke är att isolera vindsbjälklag/golv med mineralull, spånskiva och lägga plankgolv på toppen. Därefter isolera yttertaket enl. Konstens alla regler. förstår att huset från början inte är byggt för detta men vi har tankar att inreda vinden och behöver ha inomhusklimat här. Frånluftsventiler på väggarna högt upp och isolering enl ovan. Tankar?
Det finns något som kallas mögelstopper som är ventiler ut genom snedtaket. Som jag skrev innan så är det delade meningar om det ska användas eller inte. Man kan väl ändå anta att det inte är något byggfel att sätta passiva ventiler ut från vinden.
Om du ska isolera vinden senare så kommer du antagligen att ha en luftspalt mellan takbrädorna och isoleringen; ofta med en pappskiva eller masonit ett par centimeter under takbrädorna. Då behöver luften i luftspalten kunna ta sig ut någonstans nära taknocken. Någon sorts ventil eller öppning ut behövs då i varje fack mellan takstolarna.

Om du isolerar taket på vinden så att det blir inomhusklimat där så är det inga problem. Det är när varm fuktig luft kommer upp på en kall vind som fukten i luften kondenseras.
 
Tack för bra svar. Ja mögelstoppers verkar vara ett hett diskussionsämne här. Läst ett antal trådar och tycker det verkar vara mer negativa tongångar än positiva. Funkar taket och vinden idag så låt allt vara och rör inget är den generella åsikten. Vi skall som sagt inreda och isolera taket och då kanske det är aktuellt med ökad ventilation med tex stoppers. Skall även byta tak (pannor, läkt, papp) innan årets slut så kanske skall passa på att montera dem samtidigt för framtida isolera?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.