Hej

Vi har byggt ett nytt badrum i källaren. Grävt ut för golvvärme, klinkers på golvet. Gips i taket som är våtrumsmålat och över det 35 cm isolering i bjälklaget. Ovanför ligger vardagsrummet. Väggarna i källaren är delvis täckt med puts, delvis kakel.

I det ena hörnet i badrummet är det tänkt att bygga en bastu. I denna hörna är väggarna ytterväggar. Ej täckt med något, man ser alltså hålstenen, för att väggen ska andas, dränering är gjord utanför och platonmatta . Takhöjd 207 cm. Bastumåttet är tänkt att vara ca 190 x 140 cm formad som ett L , se skiss.

Jag tänkte regla upp väggarna 45 x 45 och 70 x 45 där lavarna ska fästas. Stålskena U-profil som jag limmar fast mot golvet/kaklet med lim ph 400 . En U- profil som jag fäster i taket. Reglar där emellan. I från ytterväggen lämnas en luftficka på 20 mm sedan regel med vindpapp, sen 45 mm isolering och sen panelen på reglarna. Ingen plast eller bastufolie i väggen.



Nu till frågorna

1. Taket, vilket alternativ skulle ni rekommendera A-D?

A. Spika panelen direkt i befintligt innertak, dvs gipsskivan?

B. Regla ner 25 mm för att få en luftspalt och sen spika panelen på regeln utan isolering mellan taket och panelen? Blir detta stora värmeförluster i taket? värmen försvinner med luftspalten

C. Regla ner 40 mm isolera utan luftspalt.

D. Regla ner 70 mm 45 mm isolering + luftspalt (då blir takhöjden 195-198 cm)



2. Lavarna

Vad säger ni om att bara använda en lav, höjd från golv 50 cm , då blir det ca 150 cm från lav till tak, blir det svårt att få värme så ”lång t ner ”? Vi vill helst prioritera en lite djupare bänk att kunna ligga på och att det skulle gå att sitta i ett L ( se skiss ) än två bänkar på djupet. Tänker vi fel?
Finns det något att påpeka på måtten på bastun , för trång , här kan ni minska måtten osv..





Stort tack på förhand!!

Mvh

Johan Nilsson


Skiss av planlösning för bastu med måttangivelser och position för bastuaggregat och dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
1) Alternativ E: Sauna Satu isoleringsskivor.

2) Några saker att tänka på:
  • Lav i en nivå är ok så länge alla som ska basta gillar samma temperatur. Jag hade inte kunnat basta med frugan om vi inte hade två nivåer.
  • Perfekt höjd på övre laven är så att huvudet på den längsta personen är strax under taket. Så går så lite värme som möjligt till spillo.
  • Du vill få upp fötterna från golvet. Själv vill jag ha fötterna i höjd med toppen på aggregatet, om man tänker sig ett traditionellt aggregat för hemmabastu. Men minst 40cm iaf. Ingen som sitter på nedre laven i min bastu har fötterna på golvet utan de drar upp dem på laven. Det är för kallt vid golvet.
 
  • Gilla
mgranbom och 1 till
  • Laddar…
A Anaii skrev:
1) Alternativ E: Sauna Satu isoleringsskivor.

2) Några saker att tänka på:
  • Lav i en nivå är ok så länge alla som ska basta gillar samma temperatur. Jag hade inte kunnat basta med frugan om vi inte hade två nivåer.
  • Perfekt höjd på övre laven är så att huvudet på den längsta personen är strax under taket. Så går så lite värme som möjligt till spillo.
  • Du vill få upp fötterna från golvet. Själv vill jag ha fötterna i höjd med toppen på aggregatet, om man tänker sig ett traditionellt aggregat för hemmabastu. Men minst 40cm iaf. Ingen som sitter på nedre laven i min bastu har fötterna på golvet utan de drar upp dem på laven. Det är för kallt vid golvet.
Tack för ditt svar, blir så glad

Jag har ju nu ett målat gipstak som är våtrumsmålat. Skulle jag sätta Sauna skivan direkt mot taket och panelen direkt på skivan?
ingen luftspalt ? Fäster man panelen i skivan eller har man längre skruv som går igenom skivan och fäster i bjälklagret?

Som sagt tusen tack för din möda, det hjälper så mycket .
mvh Johan
 
Jag rekommenderar att du tecknar bastun i rigtig skala och med riktiga mått (det aggregat som är tänkt etc) .
Men med dess mått och utformningen av rummet/placering av dörr så trur jag det blir en lätt opraktisk planlösning med L formad lav og aggregat mitt på väggen.
Jag hade en bastu med måtten 130x 175 och där var inte aktuellt att ha bänk på två väggar.
Att ha bänk på 50cm höjd tror jag inte du blir nöjd med.
110-120cm ned från innertak, nästa lav(fotlav) 40cm under denna. Och ev lös trapp/lav pall mellan nedre lav och golv.
Varför ska betongvägg andas? Det är dött oorganisk material som tål fukt, om det är utvändigt drenerad och ev isolerad så är väggen trygg. Visserligen ska man inte bygga inn organiska material i väggen men fukten som tilförs inn i betongen kommer stort sett från inneluften(ngt ev kapillärt från grunden om huset är gammalt.
Är 140cm innermått på basturum eller inklusive konstruktion mot betongvägg?
Vad kommer att vara bakom bastuns väggar mot inre utrymmen? Dusch mot bastuvägg? Eller vad?
Mvh
Sakke
 
Redigerat:
Det såg ut på teckning att det var 10cm av 140 för väggkonstruktion-lite oklart märkt. det finns också hörnaggregat som kan placeras helt intill Vägg med korta säkerhetsavstånd(t.ex. Helo pikkutonttu)
Här ett förslag:
Schematisk bild av bastu med måttangivelser för väggar och bastuugn samt instruktionen "Dra bastuugn och dörr till sin plats".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Anaii skrev:
1) Alternativ E: Sauna Satu isoleringsskivor.

2) Några saker att tänka på:
  • Lav i en nivå är ok så länge alla som ska basta gillar samma temperatur. Jag hade inte kunnat basta med frugan om vi inte hade två nivåer.
  • Perfekt höjd på övre laven är så att huvudet på den längsta personen är strax under taket. Så går så lite värme som möjligt till spillo.
  • Du vill få upp fötterna från golvet. Själv vill jag ha fötterna i höjd med toppen på aggregatet, om man tänker sig ett traditionellt aggregat för hemmabastu. Men minst 40cm iaf. Ingen som sitter på nedre laven i min bastu har fötterna på golvet utan de drar upp dem på laven. Det är för kallt vid golvet.
HEJ


Kort bakkrund


Stålskena U-profil som jag limmar fast mot golvet/kaklet med lim ph 400 . Träregel jag fäster i taket. Reglar där emellan. I från ytterväggen lämnas en luftficka på 20 mm sedan regel med vindpapp, sen 45 mm isolering och sen panelen på reglarna. Ingen plast eller bastufolie i väggen. Taket är igensatt med gips och våtrumsmålat. ovanför gipset 40 cm isolering , bjälklag och ovanför vardagsrum.

Nu till frågan om taket. i bastun.Vad säger ni om detta.

1. regla ner 45 mm med 45x45 regel , sauna satu skiva fäst direkt mot taket. Då blir det en luftspalt på 15 mm mellan sauna-sata skivan och panelen , pefekt avståndför spottar.
eller vill man inte ha någon luftspalt och bara regla ner skivans tjocklek och skära bort lite för spottarna.

eller vad blir skillnaden om jag bra skulle regla ner 20 mm och sätta panelen direkt på reglarna. Det skulle väl egentligen inte bli någon skillnad ? Visa bilaga 431547
 
Detta blir ju en gedigen hybridlösning som jag har svårt att genågra direkta tips på.
Fråga:
20mm spalt mellan källarvägg och isolation. Är denna öppen mot angränsande rum?
I den lösningen du beskriver är ju inte luftspalten kontinuerad över bastuns tak heller.
Poänget med rum-i-rum är ju att spalten vädras och ev. Fukt får torka ut.

Poänget med Sauna satu är att den är diffusionstät och tål värmen från en bastu. Osäker om våtrumsfarg tål detta rätt bakom panel.

lösningen med 45mm regel med sauna satu mellan är kanske Inte så dum, du får plats för led-spottar i panel +spalt.

Spalt mellan sauna-satu ja panel är viktig-annars kan panel mögla om det är lagt dikt an mot difftät skikt.

mvh
Sakke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.