Hejsan!
Har en del av tomten på 26m jag grävt ett "dike" på 30-40cm djupt
Fick 75st rotskott/sticklingar som en släkting grävt upp med rötterna kvar på. De var i blande längder mellan 60-90cm. Planterade dom på ca 30cm mellanrum och fyllde på med planteringsjord och hästgödsel.
Vattnat mycket men bara efter några dagar märkte jag att bladen börjat vissna/skrumpna ihop. Klippte ner alla till ca 40cm nu 2v senare. Drar man med nageln på stammen så är dom gröna. Alltså finns det liv kvar i dom.
Är det bara att fortsätta vattna eller ska jag ge fanken i att och slänga alla plantorna i komposten och plantera annan häck?
 
  • Rad av nyligen planterade sticklingar med vissnande blad längs en grävd fåra på en tomt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen planterade rotskott i ett nygrävt dike med synliga tecken på vissna blad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vänta en säsong, vattna en gång i veckan nu De kommer sig nog. De fäller bladen för att rotsystemet är lite litet. Möjligen fick de lite för mycket gödsel men det borde gå ändå.

Edit: gör en bredare ränna för dem. Ditt dike är för smalt. Rötterna har ingen plats att ta vägen. Och om det kommer mkt vatten drunknar de.
 
  • Gilla
RandomHero
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Vänta en säsong, vattna en gång i veckan nu De kommer sig nog. De fäller bladen för att rotsystemet är lite litet. Möjligen fick de lite för mycket gödsel men det borde gå ändå.

Edit: gör en bredare ränna för dem. Ditt dike är för smalt. Rötterna har ingen plats att ta vägen. Och om det kommer mkt vatten drunknar de.
Oj då ska jag nog avvakta lite med vattnandet också. Vattnar kanske lite för ofta nu med.
Borde inte rötterna klara av att växa ändå? Gräsets rötter går ju inte så djupt?
Hur brett tror du jag behöver gräva rännan annars? Nu är rännan 30cm bred
 
Just nu står dina plantor i en smal ränna mjuk jord omgiven av en kompakt mur av gräsmatta. Vattnet stannar kvar och rötterna får inte syre.
Om du ger dem en ränna som är cirka 50 cm bred, med porös jord. Du kan blanda befintlig jord med något med hög mulkhalt som kompost eller köpt jord. Inte med en massa gödsel. Så finns det syre och utrymme för rötterna och mikroorganismer. När syrenerna etablerat sig är inte gräsmattan men i det här skedet är gräsmatta inte bra.
Vattna rejält en gång i veckan eller möjligen två om det är varmt och blåsigt. När de får lite mer utrymme för rötterna buffrar den nya jorden fukt.

Jag tror säkert att du lyckas. En del plantor kommer säkert att få bytas ut men majoriteten bör klara sig. Nästa gång kan du vara lite mer återhållsam på gödsel. Jag förutsätter att det var brunnen gödsel? Annars är det nog kört.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Just nu står dina plantor i en smal ränna mjuk jord omgiven av en kompakt mur av gräsmatta. Vattnet stannar kvar och rötterna får inte syre.
Om du ger dem en ränna som är cirka 50 cm bred, med porös jord. Du kan blanda befintlig jord med något med hög mulkhalt som kompost eller köpt jord. Inte med en massa gödsel. Så finns det syre och utrymme för rötterna och mikroorganismer. När syrenerna etablerat sig är inte gräsmattan men i det här skedet är gräsmatta inte bra.
Vattna rejält en gång i veckan eller möjligen två om det är varmt och blåsigt. När de får lite mer utrymme för rötterna buffrar den nya jorden fukt.

Jag tror säkert att du lyckas. En del plantor kommer säkert att få bytas ut men majoriteten bör klara sig. Nästa gång kan du vara lite mer återhållsam på gödsel. Jag förutsätter att det var brunnen gödsel? Annars är det nog kört.
Då får jag lägga morgondagen åt att gräva bort en 10-20cm på var sida.
Är dock rädd att man ska skada de befintliga rötterna nu när jag gräver.
Det var brunnet gödsel jag gödslade med. Dock ej överdrivet mycket som tur är.
Jorden runt häcken består av ca 30cm fin matjord och under denna är det lerjord/sand.
Resten av tomten har mellan 50-70cm fin matjord.
Får hålla tummarna på att de tar sig nu ändå.
 
Ingen fara om du gräver lite försiktigt. Du behöver nog inte göra allt i morgon ta lite i taget. Bra att de inte fick för mkt gödsel och bra att den var brunnen. Bättre att tillföra stallgödsel på våren, ovanifrån.
 
Uppgrävd häck lastad på en släpvagn redo att transporteras för omplantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För några år sedan "köpte" jag en befintlig häck gratis mot att jag grävde upp den. Det tog en kväll att gräva upp och några att planera men idag är den riktigt fin.

En blomstrande häck med lila syrener mot en bakgrund av grönt gräs och lövverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Välväxt häck med lila blommor framför ett rött hus, resultatet av att gräva upp och plantera en befintlig häck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 4 till
  • Laddar…
ama3282 ama3282 skrev:
[bild]

För några år sedan "köpte" jag en befintlig häck gratis mot att jag grävde upp den. Det tog en kväll att gräva upp och några att planera men idag är den riktigt fin.

[bild]

[bild]
Wow det är precis så jag vill att vår ska bli sen
Får hoppas att det finns hopp om att plantorna ska överleva.
 
Vill man ha bättre överlevnadschans så gör man det någon annan tid på året än mitt i högsommaren. Från slutet av augusti till början av april är bättre.
 
Alla har klarat sig och har fått nya blad. Funkade utmärkt att plantera mitt i sommaren. Blev en hel del vattnande dock. Breddade även hela längan så den nu är ca 50cm bred. Dock växer det in rölleka och annat ogräs från "gräsmattan" nu.
 
RandomHero RandomHero skrev:
Alla har klarat sig och har fått nya blad. Funkade utmärkt att plantera mitt i sommaren. Blev en hel del vattnande dock. Breddade även hela längan så den nu är ca 50cm bred. Dock växer det in rölleka och annat ogräs från "gräsmattan" nu.
Har syrenerna tagit sig bra sen senast?
Mvh Micke
 
B Bowie skrev:
Har syrenerna tagit sig bra sen senast?
Mvh Micke
Alla plantor förutom 4st klarade sig. Klippte ner de flesta en bit förra året så alla skulle vara lika långa. Men nu har de vuxit ojämnt. Men det tar väl X antal år innan det växer ordentligt och blir en häck.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Bilder från iår. Dock ska jag byta plats på ca 15st plantor då det visade sig att det var både vit och lila syren. Tyvärr blev de dåligt uppdelade så det kommer se dumt ut annars.
 
  • Vy över ett bostadsområde med gräsmatta och flerradiga plantor av vita och lila syrener framför husen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Unge syrenbuskar med lila knoppar i förgrunden och suddig bakgrund med hus och gata.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.