Har en väninna som målar och bränner kakel själv, har nu beställt kakel av henne att sätta upp i vårt kök så småningom. Vårt kök har släta ekluckor och knoppas i matt krom. Idag sitter det mossgröna kakelplattor från 1970... :p

Har nu beställt kakel med koboltblå grund och sen lite abstrakta mönster av väninnan, jättenyfiken på hur det blir! Hon lägger upp hela väggen framför sig och numrerar plattorna på baksidan. Sen målar hon ett stort sammanhängande mönster och bränner sedan plattorna. Sen får man kolla numrena då man sätter upp dem. Blir alltså en kakelvägg som bara VI harm jättekul! :D Ni ska få se bild sen så det blir klart...

Blev inspirerad av Veronica så jag kaklar nog själv! :)
 
Låter kanonsnyggt och orginellt :surprised: lova att visa när du satt upp dem :)

//Christina.
 
Hemmakatten
Har faktiskt samma idé själv, fast nu kommer du ju aldrig att tro mig , *snyft*.

När vi var på i Grekland nyss, träffade vi en keramiker som gjorde kakel (keramik)plattor. Han hade också en stor varmt sandfärgad oglaserad keramikkvadrat bestående av 4 plattor, totalt 50x50 cm med en stiliserad delfin (gammal grekisk form). Jättesnyggt! Tänkte ha den som prydnad/utsmyckning i ett framtida badrum.

Ditt kökskakel låter jätteläckert!
 
Sophia skrev:
Har en väninna som målar och bränner kakel själv, har nu beställt kakel av henne att sätta upp i vårt kök så småningom. Vårt kök har släta ekluckor och knoppas i matt krom. Idag sitter det mossgröna kakelplattor från 1970...  :p

Har nu beställt kakel med koboltblå grund och sen lite abstrakta mönster av väninnan, jättenyfiken på hur det blir! Hon lägger upp hela väggen framför sig och numrerar plattorna på baksidan. Sen målar hon ett stort sammanhängande mönster och bränner sedan plattorna. Sen får man kolla numrena då man sätter upp dem. Blir alltså en kakelvägg som bara VI harm jättekul! :D Ni ska få se bild sen så det blir klart...

Blev inspirerad av Veronica så jag kaklar nog själv! :)
Det låter ju helt jättespännande :)!! Låter fint!
Du måste lova att visa hur det blir sedan! Tar det lång tid att få kaklet färdigt?
Lycka till du med? ;)
 
NU hittade jag min gamla tråd! :)

Kaklet har kommit på plats! Fast jag gjorde det inte själv. Efter en lång mörk höst och ännu mörkare vinter insåg jag att detta inte skulle bli av inom överskådlig framtid och bad istället proffset - grannen - aka. "svärfar". Nu är det inte fogat ännu, men så här ser det ut just nu:

kakel12.jpg

Ännu fler bilder för den som är nyfiken (bland annat "förebilder" finns här:

Länk till min blogg
 
Redan nu ser jag att det kommer att bli mycket effektfullt. Vackert! Och mycket lugnare än vad jag föreställde mig efter din första beskrivning. Ekköket hade lidit alltför mycket av en skrikig kakelkompis. Nu kan de umgås rätt bra...

Jag vet att många gillar figurativa inredningsdetaljer (ditt mönster är visselrigen abstrakt). Själv har jag mycket svårt för djur och kroppsdelar i inredningen. Kommer ihåg 80-talets runda bords- och vägglampor med porslinshänder. Har aldrig blivit vän med art deco figurerna heller. På en villavisning möttes jag av en naken kvinna och fiskmåsar i naturlig storlek förevigade i en kaklad badrumsvägg. Huva, fort hem! En annan annorlunda upplevelse var Osama Bin Ladin målad på en toadörr.... på insidan mitt emot toastolen...

Vad ville jag säga egentligen. Jo: av de otaliga villor och lägenheter som jag sett under årens lopp är det husen med badrumskvinnan och Osama som jag ändå kommer ihåg bäst. Personliga inredningsdetaljer berättar om den som bor där och ger själ till huset, oavsett om de faller i vår personliga smak!

Ditt koboltblåa kakel ger definitivt själ till köket. Kan vi få se mer av dina färggranna effekter?
 
Åh vad kul att du gillade det! Ja "abstrakt" är kanske fel beskrivning egentligen, det jag menade var ju liksom att de inte är "blå" bara rakt av, utan lite mönstrade. Sen sitter det några plattor med guldfärg (som går utmärkt att spegla sig i om man känner för det) och några plattor som är pärlemorskimrande. Skall ta lite närbilder och fler "miljöbilder" i morgon då det är fogat och klart. Koboltblått är min absoluta favoritfärg, har den även på gavelspetsarna på vårt maxihus! ;D
 
NU är det KLART!!!

Här kommer lite mer bilder:

kakel16.jpg

Det blåa är uppblandat med plattor i guld och pärlemor

kakel17.jpg

Försökt fånga pärlemorskimret på bild men det var inte så lätt

kakel18.jpg

En till närbild...

kakel19.jpg

Fogat och klart!!!

kakel20.jpg

Å så från andra hållet

Jag är så superjättenöjd!!! Kan ni tänka er vilken snäll kompis jag har som gjort detta åt mig, och vilken snäll svärfar jag har som satte upp det sen!!! *överlycklig* Det blev liksom ett HELT annat kök om man jämför med det gröna vi hade från början...

kakel1.jpg

Eller hur! Sen får barnen knorra om 70-taltkakel som gått förlorat då det blir vuxna hur mycket de vill, detta är MITT kakel och jag är överförtjust i det!  [smiley=2vrolijk_08.gif] [smiley=2vrolijk_08.gif] [smiley=2vrolijk_08.gif] [smiley=2vrolijk_08.gif] [smiley=2vrolijk_08.gif]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.