Frun har ett AB bolag.
Hon hade ett jättedyrt elbolag tidigare.
Men då ringde förvaltningsel och ville ta över hennes dyra avtal.

Han lovade självklart lägre avgifter.
Han skickade offerten i en mejl och det blev en affär.

Nu när det trädde i kraft fick hon en påminnelse från Skövde elnät att hon inte hade betalt in elnätet.

Samtidigt fick hon fakturan från nya bolaget.
På förvaltningdel tog de betalat för elnät. (men ändå får vi påminnelse). Detta kunde inte förvaltningsel förklara men de skulle kolla upp detta.

De tog också en deposition på 500kr.
Förvaltningsavgift 98kr
Månadsavgift 49kr
Fakturaavgift 49kr

Jag fråga satte dessa saker och att inget av dessa står i "offerten" men hon prata bara bort det. Det är alltid så svara hon på förvaltningsel. Och han som ringde och erbjöd detta ska ha talat om det för oss.

De sa också när hon täckande avtalet att det va två års uppsägning. Det va tydligen tre år när jag ringde idag.

Nu e frun låst till denna skit.
Hon är själv i sitt bolag och sån här skit påverkar mycket.

Kan man komma förbi detta på något sätt. Hon vill bli av med de direkt. Detta va första fakturan från de.

Här är den så kallade offerten. Det är allt hon har fått från de.

Skärmavbild av en mejlkonversation med elbolaget där en offert bifogas som PDF-fil. Skärmbild av en elavtalsoffert från förvaltningsel med prisuppgifter och villkor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
https://www.energimarknadsbyran.se/...ter-falska-pastaenden-vid-telefonforsaljning/


https://www.svenskhandel.se/sakerhetscenter/varningslistan/varnade-foretag/forvaltningsel/

Bestrid fakturorna och betala ingenting. Hänvisa till att dom ska visa upp ett giltigt avtal där dessa avgifter står. Alternativt ljudfil där man får höra den infon.

Dom här blufföretagen driver i princip aldrig något till tingsrätten men kan hota med inkasso, kronofogden m.m. I slutändan har dom sällan eller aldrig bevis för giltigt avtal och dom lägger då ner och avslutar avtalet.
 
Redigerat:
Är en del av dessa bolag som erbjuder allt i ett, de tar då över abonnemanget hos elnätsföretaget och fakturerar då det vidare till den de har avtalet med. Man kan fundera på vad som händer om bolaget inte betalar fakturan till elnätbolaget.

Finns som det redan är länkat till en hel del info om det aktuella bolaget, vill även minnas att personerna bakom har haft andra elhandelsbolag tidigare men av någon anledning så läggs de ner och återuppstår i ett nytt namn.....
 
Tack för snabb info. Nu har vi lite att läsa.
 
Lider med er.

Av sånt här lär man sig en enkel regel: om någon ringer och försöker sälja något på telefon så lägger man på luren.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Helt ärligt efter att ha skummat igenom länkarna. Så verkar det va meningslöst att göra något.

Om vi skulle be om inspelningen. Så vad kan det hjälpa. Vist han nämnde inte alla extra utgifter. Men hon godkände fortfarande.

Känns som det blir en jövla process om man vill lyckas. Många har tydligen polis anmält allt men inte ens det verkar funka.

Vad händer om hon flyttar? Bryts avtalet då? Vad händer om man skriver över typ elen på mig. Jag står ändå med i firman.
Eller typ att hon gör en flyttanmälan sen skriver jag nya elen på mig.

Eller nu e jag nog helt ute och cyklar. Försöker bara hjälpa frun. Sånt här tar mycket energi tyvärr.
 
Nja, lönlöst är det väl verkligen inte. Ni bestrider fakturan med hänvisning till att det ej är avtalat. Sedan går det sin gång. Ni kan bestrida även krav från Kronofogden. Till slut får de driva det till Tingsrätten om de vill. Ni bör väl sannolikt betala den del som däremot är avtalad. Huruvida ni kan komma ur hela avtalet vet jag inte, men hoppas på det för er skull.
 
Om jag tolkar allt rätt så har ni inget avtal än eftersom ni inte gjort en skriftlig accept. För ett par år sedan ändrades nämligen reglerna för telefonförsäljning så all accept måste ske skriftligt. Telefonförsäljarna kan ha sitt samtal och spela in det men måste efter samtalet skicka ut en bekräftelse skriftligt (mail/sms/post) som din fru ska ta ett aktivt beslut kring. Görs inte det har inget avtal ingåtts.

https://www.konsumentverket.se/aktu...18/nu-andras-reglerna-for-telefonforsaljning/

Hoppas att detta kan hjälpa er.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Om jag tolkar allt rätt så har ni inget avtal än eftersom ni inte gjort en skriftlig accept. För ett par år sedan ändrades nämligen reglerna för telefonförsäljning så all accept måste ske skriftligt. Telefonförsäljarna kan ha sitt samtal och spela in det men måste efter samtalet skicka ut en bekräftelse skriftligt (mail/sms/post) som din fru ska ta ett aktivt beslut kring. Görs inte det har inget avtal ingåtts.

[länk]

Hoppas att detta kan hjälpa er.
Fast detta gäller väl bara privatpersoner..............det är ju därför de gärna inriktar sig på små företag som drivs i hemmet osv.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
S Stefan1972 skrev:
Fast detta gäller väl bara privatpersoner..............det är ju därför de gärna inriktar sig på små företag som drivs i hemmet osv.
Exakt. Ett företag har inte alls samma skydd.

Inte för att vara sån, men det övergår mitt förstånd hur småföretagare hugger på sådana här erbjudanden. Som företagare måste man ha koll på vilka avtal som ingås och vad det innebär. Ge t.ex. f-n att ingå avtal med telefonförsäljare som ringer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.