Jag planerar att köpa min mammas föräldrahem. Det har stått tomt i många många år. Ett gammalt trähus med krypgrund. Det finns inte vatten. Det är kallt och dragigt. Det kommer behövas mycket arbete, det vet jag. Men tanken är att jag inte ska behöva panikrenovera det utan lägga upp det över tid. Det får bli som ett fritidsboende först men ambitionen är väl att jag skulle vilja bo där på riktigt sen nån gång!

Så min fråga till er är nu: Finns det nån bra ”priolista” alltså i vilken ordning man kan tänka att man ska renovera.
Jag har i mitt huvud tänkt börja med att ordna vatten, alltså gräva brunn. Det finns en brunn men det finns inget vatten i den... Sen tänker jag att man måste isolera golvet så det blir väl att bryta upp det? Som ni kanske läser så kan jag Ingenting! Så ge mig alla tips ni kan! Tack och kram!
 
  • Ett gammalt rött trähus med slitet tak och stängda luckor som omges av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det viktigaste du har är taket och väggarna. börja med att få huset tätt innan du tittar på något annat :)

Lycka till!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Fundera på vad som förstör.

T.ex. gräva upp för vatten kommer förstöra annat = prio ett. Sedan skulle jag säga tak, väggar och fönster/dörrar tät.

Innan du gör något fundera på om du vill tilläggsisolera huset. Enklare utifrån
 
  • Gilla
MonaRuth
  • Laddar…
Varför måste du isolera golvet?
Vi har ett gammalt omodernt trähus (plankstomme) och golven är absolut inte ett problem vintertid. Vi tänker faktiskt inte tilläggsisolera alls. Kolla en vinter eller ett par hur det känns först.

En brunn som du kan få vatten ur är ju annars hög prioritet. Att dra in vatten kan man ju vänta med om det är ett fritidshus.

Vet du att något är väldigt fel, läckande tak eller liknande så åtgärda det först.

Jag tror att många har för bråttom. Om husen stått i kanske uppåt hundra år klarar de sig nog ett par år till medan man tänker efter vad som är viktigt.

Fint hus, lycka till!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
j.erkers
På bilden ser taket på huset ut att vara ok men hur är det med taket på farstukvisten?
Gräs (och jord?) mot fasaden?
Dränering?
Led bort vattnet från stuprören så det inte blir sankt/vattensjukt nära huset.
Lycka till och ta det lugnt!
 
  • Gilla
MonaRuth
  • Laddar…
Regntätt är väl hög prio, sen givetvis vatten , och isolering, fönster & dörrar, ser ut att behövas målas lite med. Ta en sak åt gången så du inte sliter ut dig
 
  • Gilla
MonaRuth
  • Laddar…
Om du får dit en grävare så be honom att skrapa av två decimeter jord och gräs en meter eller mer ut från husgrunden.
Fasaden mår ju inte bra som det ser ut nu.
Se till att marken lutar ut från huset.

//AA
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.